På landstigningsmuseet i Salerno som jag besökte för några år sedan var det en professor som verkligen levde sig in i utställningen och som entusiastiskt gick med och hade långa akademiska utläggningar om det ena och det andra, lite mer skyltar på engelska hade också varit bra eftersom han inte tog hänsyn till att jag inte hann förstå mycket av hans tankegångar, minns mest hans lokalpatriotiska stolthet över att Salerno faktiskt var Italiens huvudstad ett halvår under 1944, något många inte känner till.
Nu är jag inte och besöker så många museer i världen men i Italien är de militära museerna alltid inom bevakat skyddsområde och personalen verkar vara aktiva inom FM, men så är det kanske i många länder? Man får dessutom verkligen anstränga sig för att hitta dessa museer, och åtminstone jag upplever att jag ofta är den ende besökaren förutom en skolklass nu senast i La Spezia.
Nåväl, åter till ett för dagen molnigt La Spezia där man hade lika lite användning för solglasögon som en kamikazepilot har användning av en After landing checklist.

Notera att staden fortfarande har en väldigt aktiv marinbas.
Här en luftvärnskanon från VK1 som knappast hade dugt till något under VK2.