Närke

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Närke

Inlägg av Ralf Palmgren » 16 februari 2015, 11:23

Jag fokuserar på ett landskap i Sverige per år. Jag började år 2013 med att fokusera och besöka Västmanland. Året där på så flyttade jag från Finland till Stockholmsområdet och då var det naturligt att lära känna den nya hemstaden Stockholm. Jag flyttar antagligen tillfälligt tillbaka till Helsingfors för ett år eller så inom en snar framtid. I år 2015 så har jag bestämt mig för att fokusera på landskapet Närke. För några år sedan kände jag inte äns till var landskapet låg men jag har anor i Närke. Nu vill jag lära känna detta bördiga slättland i mitten av Svealand. Vad kan ni rekommendera för en som vill lära sig om Närke?

qw12
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: 24 februari 2010, 07:38

Re: Närke

Inlägg av qw12 » 16 februari 2015, 11:31

Brevens bruk t.ex.
Besök det innan de är för sent:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ku ... 334791.svd

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28582
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Närke

Inlägg av Hans » 16 februari 2015, 12:05

Här har du de officiella turistbyråerna:

http://www.sverigeturism.se/tuinfo/narke2.htm

Är det något speciellt du är intresserad av?

Strax utanför länsgränsen: http://nobelmuseetikarlskoga.se/index.p ... strimuseum

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Närke

Inlägg av Ralf Palmgren » 16 februari 2015, 12:15

Under mina landskapsresor vill jag lära känna Sverige och vad som utpreglar landskapen, historia från landskapen och att knyta till min släktforskning.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Närke

Inlägg av Sarvi » 16 februari 2015, 17:39

Örebro är ju centralorten i Närke sedan länge. Örebro slott, en (hårdhänt restaurerad) Vasaborg på sin holme i Svartån är självklar. Besök Länsmuseet och Wadköping i Örebro när du ändå är i stan. Sen kan man ta en sväng österut, mot Fjugesta och Riseberga kloster. Sedan följa kanten på Kilsbergen norrut till Pershyttan, välbevarad hyttmiljö. Sen vidare til Nora och kolla in museijärnvägen och den välbevarade stadskärnan( ok, egentligen Västmanland, men ändå). Vänd söderut igen och kolla in Järle stationssamhälle på väg åter mot Örebro.

Söderöver är som sagt Brevens bruk värt ett besök, sen måste jag nog fundera lite...

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28582
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Närke

Inlägg av Hans » 16 februari 2015, 18:23

Askersund och norra Vättern förefaller kvala på Sarvis lista. Sveafallen.

Och kanske Vinön.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Närke

Inlägg av Ralf Palmgren » 16 februari 2015, 21:07

Sarvi skrev:Pershyttan, välbevarad hyttmiljö. Sen vidare til Nora och kolla in museijärnvägen och den välbevarade stadskärnan( ok, egentligen Västmanland, men ändå). Vänd söderut igen och kolla in Järle stationssamhälle på väg åter mot Örebro.
Jag har varit i Nora. De där orterna är inte i Närke utan i Västmanland.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Närke

Inlägg av Sarvi » 16 februari 2015, 21:16

Jo jag vet att det är Västmanland (vilket jag också skrev), men det finns inte så mycket kvar av gruvbrytningen i Närke och om man vill ha förståelse för betydelsen som denna näring haft för Närke så är det kanske roligare att se ett en mycket välbevarad gruvmiljö än ett vattenfyllt hål i marken? Särskilt som den ligger bara någon kilometer från landskapsgränsen. Har du redan varit där är det naturligtvis egalt.

Annars kan man för all del åka och kolla på Kvarntorpshögen utanför Kumla, också lämningar av gnällbältets gruvbrytning. :)

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Närke

Inlägg av Ralf Palmgren » 16 februari 2015, 22:38

Det går en järnväg tvärs genom Närke i öst-västlig riktning genom Hallsberg. Det underliga är att för tillfället är allt som jag är intresserad av i Närke är på den järnvägslinjens norra sida. Vad kan det bero på? Var det en del av Bergslagen. En intressant indelning är det i alla fall.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Närke

Inlägg av Sarvi » 17 februari 2015, 10:30

Järnvägen är Västra stambanan mellan Stockholm och Göteborg. Det äger sin riktighet att det är glest mellan de tyngre sevärdheterna söder om denna linje. Brevens Bruk och Askersund är som sagt några undantag men det är långt att åka. Askersund är ett vackert exempel på en svensk småstad med välbevarad träbebyggelse i stadskärnan men har du redan besett Nora är det kanske onödigt med ett till sådant resmål. Brevens bruk är ett mycket välbevarat exempel på ett järnbruk med anor från 1600-talet, nuvarande utformning härrör mest från 1700- och 1800-talet.

Kom på en sak till att beskåda i Örebro: Karlslunds herrgård strax väster om stan bör besökas. Herrgården är ett bra exempel på traktens stora herrgårdar – längs Hjälmarens strand ligger godsen på rad men de är i privat ägo och kan inte beses på samma sätt som Karlslund . Här finns en berömd park och flera museer. I Örebro finns som sagt även Wadköping – friluftsmuseum med gamla miljöer från Örebro stad som räddats undan rivningar etc.

Är man ändå i landskapet och vill få en förståelse för vilket enormt arbete som 1800-talets diknings- och sjösänkningsföretag utgjorde – ”att vinna Finland inom Sveriges gränser åter” osv – så kan man med fördel bese Kvismaredalen. Området kring Täljeån och Kvismare kanal var ju förr ett vidsträckt sjö- och våtmarkslandskap med slåtter och bete, hela vägen från Mosjö söder om Örebro till mynningen i Hjälmaren vid Segersjö. Under 1800-talets sänktes Kvismaren och vallades in, Mosjön försvann helt och hållet och så gott som all mark lades under plogen. I samma veva sänktes ju hela Hjälmaren också. En tur från Mosjö (söder om Örebro) till Ekeby och vidare mot Norrbyås, med ett stopp på utsiktspunkten Öby kulle, ger en god bild av vilka enorma ytor som frilades.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28582
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Närke

Inlägg av Hans » 17 februari 2015, 11:09

Hur kan vi glömt att nämna Göksholm?

MVH

Hans

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Närke

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 17 februari 2015, 23:52

Sarvi skrev:( ok, egentligen Västmanland, men ändå)
Ralf Palmgren skrev:Jag har varit i Nora. De där orterna är inte i Närke utan i Västmanland.
Sarvi skrev:Jo jag vet att det är Västmanland
De är bara Västmanland i termer av Novovästmanlandija. Kommunerna Nora och Hällefors ligger i Närke och har alltid legat i Närke, oavsett vad regimen hittar på. De flyttades från Närkes lagsaga till Västmanlands lagsaga 1617, som en sen följd av den kyrkliga gränsdragningen för hertig Karls hertigdöme. Något "egentligen Västmanland" är alltså helt felaktigt. Grr. :x
(Fanatisk närking. :wink: )

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Närke

Inlägg av Ralf Palmgren » 18 februari 2015, 15:00

Jurgen Wullenwever skrev:De är bara Västmanland i termer av Novovästmanlandija. Kommunerna Nora och Hällefors ligger i Närke och har alltid legat i Närke, oavsett vad regimen hittar på. De flyttades från Närkes lagsaga till Västmanlands lagsaga 1617, som en sen följd av den kyrkliga gränsdragningen för hertig Karls hertigdöme. Något "egentligen Västmanland" är alltså helt felaktigt. Grr. :x
(Fanatisk närking. :wink: )
Närke var betydligt större under medeltiden. Då ingick även delar av Värmland och Västmanland i Närke. Området minskades senare till det geografiska omfång Närke har idag. Nora kommun ligger därför nu för tiden i landskapet Västmanland. Jag besökte Nora i slutet av augusti 2013. Det här eftersom min anfader Anders Dress var arrendator av Nora och Linde bergslager under första hälften av 1600-talet. Hällefors kommun ligger även det nu för tiden i landskapet Västmanland. Jag följer efter de nuvarande landskapsgränserna för de svenska landskapen och inte de gamla gränserna.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Närke

Inlägg av Ralf Palmgren » 19 februari 2015, 21:23

Jag funderar nu på bland annat följande sevärdheter i Närke:

- Gräve: Gräve kyrka

- Kil: Kils kyrka

- Kräcklinge: Kräklinge klockargård

- Kumla: Hjortsberga fornminnesområde

- Mosjö: Mosjö kyrka

- Rinkaby: Nastastenen

- Sköllersta: Tarsta fornborg

- Tångeråsa: Tångeråsa kyrka

- Örebro: Örebro slott och Wadköping

Det kanske blir ännu fler valmöjligheter men jag besöker inte alla. Jag kommer innan resan att här berätta vart jag är på väg.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Närke

Inlägg av Sarvi » 19 februari 2015, 21:37

Sanna heds regementes- och friluftsmuseum utanför Kumla. Ett museum över en av indelningsverkets största excercisplatser.

Skriv svar