Tankfest 2014

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Tankfest 2014

Inlägg av Stefan Karlsson » 1 juli 2014, 12:46

Ibland måste man ta lite semester från sitt eget museum och ut och röra på sig. Återvände i år till Bovington för att åter medverka vid deras Tankfest - ett evenemang som vuxit enormt de senaste 10 åren. Nu över 15 000 besökare på två dagar och ett gediget program med vagnar av alla de slag i rörelse.

Bifogar en länk till en sida med ett stort antal riktigt bra bilder.

https://www.flickr.com/photos/megashort ... 368777761/

Jag kan klart rekommendera att åka dit, men en nackdel är att det är så stort och därmed svårt att själv få den närhet som bilderna visar.
I år blev det tyvärr lite antiklimax när både Strv m/40L och Strv 104 lade av på lördagen, 104 på grund av batteriproblem och 40L på grund av igensatt bensinfilter. Bensinproblemet löste vi på lördagkvällen så att vagnen kunde rulla som den skulle på söndagen. 104:an däremot fick vila.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28558
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tankfest 2014

Inlägg av Hans » 1 juli 2014, 14:14

Stefan,

Kan du inte berätta lite hur det kommer sig att ni var där? Är det ett långvarigt samarbete eller mer ad-hoc? Kommer britterna till Sverige? Etc.

MVH

Hans

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Tankfest 2014

Inlägg av Stefan Karlsson » 1 juli 2014, 15:29

Det är ett ganska långvarigt samarbete, jag har känt både nuvarande Curator David Willey och Historian David Fletcher i många år, men 2004 tror jag det var första gången som jag var där för att hjälpa till med de svenska fordonen inför Tankfest (som på den tiden var vartannat år).
m/40L hade då problem med den hydrauliska lådan vilket vi löste året efter så att den kunde rulla som den skulle 2006 och sen har den rullat vid några tillfällen med svensk besättning. Tyvärr tar det ganska mycket tid att ta sig dit och tillbaka så därför blir besöken glesa.

Samarbetet har förutom att det gett dem en fungerande vagn också gjort att vi har kunnat få hjälp med väldigt mycket i form av bilder, film, info, utbildning, reservdelar osv. Vi har pratat om exchange av fordon men vi har än så länge inte kommit till skott. Men vårt samarbete har dessutom gjort att vi samverkar på olika sätt för att bygga nätverk museer emellan främst i Europa, men även i resten av världen.
Tillsammans har Arsenalen som kanske är ett av de minsta museerna i Europa räknat till antalet besökare och Bovington som kanske kan räknas till det största med tanke på senaste årens utveckling i form av yta och antal besökare ett bra gemensamt kontaktnät som sträcker sig över hela världen. I det fallet är det inte storleken som räknas.

Nu i helgen träffade jag en hel del representanter för museer och andra organisationer runt om i världen, kontakter som kan komma att vara både nyttiga och viktiga framöver.
Oavsett storlek på museum eller på samlingen så har vi alla ungefär samma problem och det är nyttigt att träffas och ventilera detta.

Skriv svar