Normandie 1944-2014

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Normandie 1944-2014

Inlägg av Stellan Bojerud » 13 juni 2014, 16:31

Mycket bra reportage med fina bilder. Gav många minnen. Jag var i Normandie för första gången 1980. Då följde jag Krigsskolan Karlbergs studieresa med bla John Howard, Hans von Luck och Allan Mann. 1994 var jag själv reseledare i två omgångar. Firade min 50-årsdag i Caen. Ser att kvaliteten på museer m m förbättras. Tack!

För den som inte kan "grodspråket" är Frankrike ett otillgängligt land. Men det räcker med knagglig och begränsad franska för att vända attityder. Ser fransmannen att du försöker tala franska, blir han välvillig. Många fransmän kan viss engelska, men vill inte använda den, utan hellre spela på språklig "hemmaplan".

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Normandie 1944-2014

Inlägg av sonderling » 13 juni 2014, 18:09

För den som inte kan "grodspråket" är Frankrike ett otillgängligt land.
Ja jo jag har varit i Nizza/ Nice en gång. :?
Men min fru kan Franska så jag planerar att nångång lura med henne till dessa trakter. :D

Sonderling

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Normandie 1944-2014

Inlägg av B Hellqvist » 13 juni 2014, 18:31

Jag använde mig av de få ord franska jag kan plus teckenspråk när franspersonen inte kunde någon engelska. Vanligen inledde vi samtalen med "Bonjour, excusez-moi, parlez-vous Anglais?", och antingen fick man ett nekande svar, en lätt panikartad blick och hämtande av någon som kunde engelska, lite knagglig engelska, eller i ett halvdussin fall faktiskt riktigt bra engelska. De allra flesta var vänliga och hjälpsamma; någon enstaka gång misstänkte vi att dålig service kunde bero på att vi misstogs för tyskar.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Normandie 1944-2014

Inlägg av CvD » 13 juni 2014, 19:45

Stellan Bojerud skrev: För den som inte kan "grodspråket" är Frankrike ett otillgängligt land. Men det räcker med knagglig och begränsad franska för att vända attityder. Ser fransmannen att du försöker tala franska, blir han välvillig. Många fransmän kan viss engelska, men vill inte använda den, utan hellre spela på språklig "hemmaplan".
Känner igen det är med att bara man försöker så blir dom väldigt hjälpsamma, antagligen för att det låter horribelt i deras öron.
Har dock mött några få motsatser också. T.ex. nattportiern i Paris som vägrade ge oss nyckeln till vårt rum kl 1 på natten om vi inte sa rumsnumret på franska... :?

/CvD

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Normandie 1944-2014

Inlägg av Amund » 14 juni 2014, 17:56

Stort tack för ett trevligt resereportage, man önskar att man hade varit med. :(

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Normandie 1944-2014

Inlägg av B Hellqvist » 3 augusti 2014, 00:16

Några fler bilder och ett par filmklipp från Normandie.

Bild

Det står här att det är en invasion på gång. Tänka sig!

Bild

8.8 cm PaK 43 i Vierville-sur-Mer.

Bild

Jeep i Vierville.

Bild

Omaha Beach, Charlie Green sector, utsikt österut mot Dog Green sector.



Luftlandsättning vid Sainte-Mère-Eglise.



En del av fordonsparaden.

Bild

M8 pansarbil i fordonsparaden.

Bild

SS-Hitlerjugendsoldater i Overlord Museum, Colleville-sur-Mer.

Bild

Roger och Micke vid en Kübelwagen utanför Overlord Museum.

Bild

Fältambulans på höjden väster om Arromanches.

Bild

Le Grand Bunker Museum, Ouistreham: en av flera scener som illustrerar livet i bunkern.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28557
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Normandie 1944-2014

Inlägg av Hans » 19 augusti 2014, 10:30

Tack för dem, maffigt med fällningen - hur många var det?

Sedan lärde jag mig att 'Wire cutter' på jeepar installerades innan D-dagen - jag hade trott att den kom senare.

Dessutom vill jag ha bildbevis på att du åt något annat än gröt och drack något annat än mellanmjölk :P :wink:

MVH

Hans

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Normandie 1944-2014

Inlägg av Johan Matsson » 20 augusti 2014, 09:02

B Hellqvist skrev:...

Sent på kvällen åkte vi till Bénouville och närvarade vid firandet vid Pegasus Bridge, där vi bl.a. fick tillfälle att prata med ett par veteraner som var med på D-dagen. Det var nog minst ett par tusen personer på plats, en säckpipeorkester, folk i alla upptänkliga uniformer, etc. Under dagen såg vi tjogtals med jeepar och andra fordon. Normandie kryllar av minnen från 1944, och början på befrielsen av Europa firas grundligt.
Väldigt fin resa! Jag träffade en häromdagen som var där och han är 96. Fast ser ut som 60-70 kanske. Leende kraftkarl och husbyggare. Han gick in i skogen, kapade en gren och täljde till en käpp åt sig.

Skriv svar