Resmål i Jordanien

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Resmål i Jordanien

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 juni 2014, 09:31

Mellan 1987-89 bodde jag med min familj i Jordaniens huvudstad Amman och det finns lite grann att se i detta land också.

Amman: Åka i de s k de åtta cirklarna är en liten sevärdhet och de flesta av dem är ombyggda sedan vi var där (fr Google Earth). De är numrerade från ett till åtta, den första cirkeln är som jag kommer ihåg den minsta, men ändå var det fyra-fem vägar som gick åt varsitt håll. Däremot var den tredje cirkeln den mest trafikerade och inte så långt ifrån fjärde cirkeln har de byggt en bro över en sänka. Jag bodde på platser i Amman och under det första halvåret bodde vi inte så långt ifrån den fjärde cirkeln. Det finns affärscentrum lite varstans i huvudstaden och det finns även i Downtown. I Downtown finns också amfieteater och marknader. Vid utkanten av staden finns ett vacker strövområde och det finns även ett par museum. Amman skadades svårt under inbördeskriget i början av 1970-talet.

Madaba: Vid syriska gränsen är den jordanska arméns garnision stad i norr.

Jerash: Ligger ca fyra mil norr om Amman och där finns det ruiner efter romarna, ruinerna var bortglömda i mer än tusen år innan de blev återupptäckta. Annars är staden modern med arabiska mått och har drygt 20 000 invånare.

Irbid: Är egentligen landets andra största stad med drygt 200 000 invånare och vi åkte bara igenom staden en gång. Den ligger ca två-tre mil nordväst om Jerash och inte så långt ifrån den syriska gränsen.

Wadi Rum: Ligger drygt tiotal mil öster om Amman och är dels skådeplatsen för den välkända filmen "Lawrence av Arabien" som spelades in just där, sedan var ju också verklige Lawrence också där. Där kan man prova på att bo i beduintält eller alternativ sova under bar himmel.

Kerak: Ligger söder om Amman vid vägen mot söderut och där finns en medeltida borg.

Petra: Den s k för ökenstaden som också var bortglömd under flera sekel innan den blev återupptäckt under 1800-talet.

Maan: Är en liten stad med en fältspatsgruva söder om själva staden och har marknad, trots sitt läge så är staden en knutpunkt i södra delen av landet och ligger drygt 20 mil söder om Amman. Har själv inte varit inne i själva staden och vet att den har en marknad som det går att besöka.

Akaba: Eller Aqaba om man kallar det så och är Jordaniens enda utskeppningshamn samt hamn för ingående gods. Den har också hotell, badstrand och man kan också åka ut för att titta till koraller. Det är med isareliska Eliat en turistort och man kan åka dit om man vill. Däremot kan man inte åka emellan Eliat och Akaba, i synnerhet inte när jag var där.

Zarqa: Det är en trångbebodd stad med drygt en halv miljon invånare och man har nog inte exakta uppgifter hur många som egentligen bor där. Samtidigt måste jag varna att främlingsfientligheten är mer än global där och det var det när vi var där. Det händer att de utlänningar som vistas i staden och i bil får en mobb efter sig. Varning att besöka denna stad om man inte har ett ärende dit.

Är det någon annan som har varit där??? Eller vill har mera tips, dock är jag inte en jordansk resebyrå. :lol:

Stefan

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Resmål i Jordanien

Inlägg av Blixten » 1 juni 2014, 12:31

Har varit där! För typ 20 år sedan.

Ruinerna var coola! Petra kände jag igen från Tintin.

Döda havet glömde du i din uppräkning :-)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Resmål i Jordanien

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 juni 2014, 16:02

Döda havet glömde du i din uppräkning
Du har rätt, jag var där och det finns en plats där man kan äta, bada och eventuellt också sova om man vill det. Men åtskilliga personer valde också vara utanför själva anläggningen vid Döda havet.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Resmål i Jordanien

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 juni 2014, 18:47

Aqaba började inrikta sig på turism i mera omfattning under 1980-talet, då fanns det ett antal medelklassiska hotell med pooler och en del restauranger. Någon mil utanför staden vid själva viken hade ett engelsk par ett dykningscentrum och jag vet inte om det är så idag. Staden är omtalad i filmen "Lawrence av Arabien", men i själva filmen påminner inte Aqaba med min verklighetsbild.

Stefan

Skriv svar