Hjärtligt tack varjag för de vänliga orden - dubbelt uppskattade eftersom de kommer från berättarkungen själv

!
Så, nu kan det gå vidare...väl hemkomna med alla fyra hjulen på rätt sida om vägen, en god natts sömn...och dags för sista dagen i Kosovo, nu söderut till Prizren, inte långt ifrån den albanska gränsen.
Känner någon till den här luntan...
IMG_3230.jpg
Att springa på arkiv och i boklådor är för undertecknad en passion, som kanske en och annan har märkt vid det här laget

...och Prizren blev inget undantag. "Kanuni i Lekë Dukagjinit" är en sammanställning av normer och regionala förfoganden, som i muntlig form fanns under medeltiden och förmodligen även långt tidigare. Lekë Dukagjini, en albansk furste på 1400-talet, påstås ha samlat ihop de reglerna, som för hundra år sedan kom ut i bokform.
Regler som skulle hjälpa människorna i det dagliga livet, hushåll, det religiösa, giftermål, egendom, tjuverier, kreatursbesättning...mord, där vi känner det bäst under namnet...blodshämnd eller vendetta.
Det gällde naturligtvis att hålla den egna familjens ära obefläckad...och vad säger jag, gällde...det gäller än idag.
Efter det jugoslaviska rikets sönderfall i början på 1990-talet brakade även rättssystemet ihop, och vad gör man då - man gräver fram det som egentligen aldrig var nedgrävt, den gamla
Kanoni.
En tysktalande taxi-chaufför som körde mig till Prizren och en student som studerade juridik tog mig djupare in i Sedvanerättens problematik. Geografiskt sett är det Nordalbanien och Sydkosovo med angränsande länder som gäller. Varför finns det fortfarande? I Kosovo är rättssystemet som jag skrivit tidigare ett skämt om det inte hade varit så allvarligt. Här gäller pengar och här gäller Vitamin B. Att räkna med ett någorlunda rättvist domslut på normalt s.k. hederligt sätt är ej uteslutet men knappast att vänta.
EULEX i Kosovo som här skall överse och korrigera rättsapparatens göranden och låtanden står med hängande huvud och ofta oförståelig min vid sidan om...som här, taget ur ett protokoll:
"In the court case P.nr.164/10 regarding “aggravated murder in collaboration” in the District Court in Prizren, numerous violations of procedures were noted. The judging panel was composed of two EULEX judges and one Kosovo judge. The EULEX judges constantly consulted the public prosecutor and Kosovo judge about procedures, as, they declared, they did not know Kosovo’s justice system."
Ridå.
Därför litar människorna i södra Kosovo på regler som denna:
IMG_3234.jpg
Och denna:
IMG_3232.jpg
Hur det kan se ut idag, i synnerhet bland de unga när blodshämnden slår till, illustreras utmärkt i den här filmen:
https://www.youtube.com/watch?v=M6zKzDFOwF8
Nog pratat, nu kör vi lite bilder
Söderut, österut, närmare Macedonien, upp i bergen, Šar Planina - det blir kallare, snön ligger och väntar på att smälta bort...
DSC03248.jpg
DSC03253.jpg
forts.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.