Stort tack och bock också från min sida - i detta kontroversiella land är det i hög grad de små detaljerna som väcker uppmärksamhet - om man tittar efter...lampros skrev:Återigen en ypperlig exposé av Iran, tack och bock! Detaljerna om arkitektur (hål i kupolen för att medge svalka och rosenvatten i murbruket) var intressanta.
- - -
http://lennart-svensson.blogspot.se/

Intressant artikel och en oändlig mängd kommentarer - det tackar jag förCvD skrev:Iran vill ha fler turister enligt en artikel i The Guardian, så jag antar att Irans turistbyrå är glad över ditt besök och dina bilder på forumet.
http://www.theguardian.com/world/2013/o ... o-tourists
/CvD

En reseberättelse i den form som jag har valt är naturligtvis inte fullständig om man själv inte bidrar med det som här inte till fullo kommer till tals, nämligen att vi befinner oss i en starkt konservativ och religiöst förd polisstat.
Att just den aspekten inte dyker upp här titt som oftast är att vi som resande (i detta fall individuellt med egen bil) helt enkelt ytterst sällan blev konfronterade med ordningsmakten och "den politiska och religiösa överheten"....och när det passerar är det högst i form av poliser som sätter sig på sina tvåhjulingar och visar vägen, eller gränspoliser som bjuder på thé för att förkorta väntetiden, eller radarpoliserna som istället för böter och trassel skickade oss vidare med ett leende - se ovan!
Vi vet att i år har över 500 människor avrättats i Iran, därav 125 sedan Rohani kom till makten. Mindre på grund av "Mord und Totschlag", närheten till Afghanistan gör att knarkproblemet är gigantiskt. Vi vet att fängelserna är fyllda med politiska fångar, vi vet att exempelvis homosexuella är, ska vi säga det lite försiktigt, styvmoderligt behandlade, etc och etc....
Men, tro mig, vi åkte runt i Iran med öppna ögon - och det vi mötte var framför allt ett generöst vänligt folk. Med problem som de möter med ett stoiskt jämnmod, ofta kryddat med en hel del ironi och framtidstro...
Jag kommer senare att beröra tiden "efter" det som är nu. Vad som kan komma. För en förändring kommer naturligtvis - det kommer först att jämkas, sedan kommer det att jämkas lite mer - är min tro. En omstörtning eller revolution som vi har sett minst två gånger under de senaste sextio åren, nja, utan att vara självutnämnd expert som så många andra mediala klokhuvuden - nej, det tror jag inte på. I vilket fall, för detta folk hoppas jag att det blir en någorlunda smidig övergång till - nästa stadium...och utan alltför stor främmande inblandning...
...och nu återvänder vi till resan...