Narva

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Konigsberg
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 24 februari 2008, 20:22

Narva

Inlägg av Konigsberg » 25 september 2013, 11:29

Äntligen är den sedan länge planerade Narvaresan bokad och klar. Vi sticker sö-ons i slutet av oktober. Vi tar flyget till Tallinn och hyr sedan bil där.Jag skulle gärna vilja höra om någon här har några erfarenheter att dela med sig därifrån, allt är av intresse. Vi tänkte dock huvudsakligen koncentrera oss på:

- slaget vid Narva år 1700 med Hermannsborgen. Vad bör man inte missa? Finns det museum?

- slaget om Blå bergen juli-augusti 1944. Vi kommer ägna en heldag åt att ströva omkring i terrängen.

- slaget vid kyrkogården i Siivärtsii utanför Narva, mars 1944.

Som utgångspunkt har vi böckerna:

Månsson m.fl ¨Division Nordland i strid¨

Poller ¨Pansarspaning med Waffen-SS på Östfronten¨

Kjellander ¨Till siste man¨ och ¨Undergången¨.

Larsson ¨Stormaktens sista krig¨.

Alla förslag och rekommendationer tas tacksamt emot, även litteraturtips.

Konigsberg
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 24 februari 2008, 20:22

Re: Narva

Inlägg av Konigsberg » 2 oktober 2013, 21:49

Är det verkligen ingen som har varit där? Så pass nära, högintressant resmål samt billigt. Flyg, hotell samt hyrbil kostar oss inte mer än ca 1.500 kr.

Jag återkommer med en liten reseskildring hur som helst.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Narva

Inlägg av Battler » 3 oktober 2013, 23:15

Jag var till Narva sommaren 2012, problem med språket, de är ju lika lätt att språka med estländare som med finnar :oops:
Bilagor
Östersjön runt 2012 090.jpg
__________________________________
MVH

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Narva

Inlägg av liljen » 4 oktober 2013, 00:51

Battler skrev:Jag var till Narva sommaren 2012, problem med språket, de är ju lika lätt att språka med estländare som med finnar :oops:
Narva är ju till största delen ryskspråkigt, så låter som att du hade vissa problem....
Unga ester brukar inte vara så dåliga på engelska. De gillar för den delen inte överdrivet mycket att bli tilltalade på ryska (som jag snabbt blev varse) vilket har sina logiska skäl.
Har varit lite i Estland i jobbet, tyvärr inte till Narva än.

Stan blev totalförstörd under andra världskriget, så det är väl risk att mycket helt enkelt är borta.

var länge sedan jag läste den nu, men kan rekommendera Margus Laidres Segern vid Narva - är lite lätt annat perspektiv, intressant med en estnisk författare.

Ser fram emot reserapporten!

Skriv svar