Stalinlinjen utanför Minsk

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Stalinlinjen utanför Minsk

Inlägg av sonderling » 13 juni 2013, 12:51

Återigen roligt att gå på museum by proxy.
:D
Vad som slog mig var att man kunde klättra på och röra saker och ting samt att det var förvånanvärts mycket vanliga människor där, som barnfamiljer, och inte bara MÖP'ar.
Ja militären har väl ganska hög status kanske? Det är som i USA alla känner nån som var med och så.

Bunkrarna, kändes som de var målade i ganska konstiga färger och mönster eller? (Och naturmuppen i mig undrar om de små hålen i jordvallen framför kasematterna var gjorda av sandbin?)

T-34:an på sista bilden ser ut att vara en äldre modell än de vanligt överlevande 85:orna. En modell 43 kanske?

Sonderling

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Stalinlinjen utanför Minsk

Inlägg av varjag » 13 juni 2013, 12:57

Whoah Hans!
Härliga bildsviter att vandra igenom - tack för dom.
Fick du nån klarhet i vad dom däringa ''skördetröskorna'' hette och var till för?????

Varjag

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Stalinlinjen utanför Minsk

Inlägg av sonderling » 13 juni 2013, 13:54

Skördetröskorna? Var inte det sådana däringa automatiska skyttegravs grävare?
Ja jag har aldrig sett dem bara hört talas om dem, så när jag såg bilderna på maskinerna med nått slags tandande grävanordningscylindrar så tog jag för givet att det var dem.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Stalinlinjen utanför Minsk

Inlägg av Hans » 13 juni 2013, 14:18

Nu skall vi se. Konstiga mojänger, MDK "excavation machine" och PZM (hjul) samt BTM "trench digger" om jag inte misstar mig.

Bunkerfärg, ingen aning men man kan väl tro att de hade koll så varför inte?

Militärstatus, vet inte riktigt - jag skall fråga - men de har ju fortfarande allmän värnplikt.

Sandbin, jag är krigsmatrielcentriker och inte biolog :lol: Jag har inget minne av några insekter på in- eller utgång.

T34/43 - kanske det. För det tränade ögat fanns det annat intressant också.

MVH

Hans
Bilagor
T 34_43kanske.jpg
T 34_43kanske.jpg (32.78 KiB) Visad 3690 gånger
Tysk.jpg
Tysk.jpg (50.62 KiB) Visad 3690 gånger

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Stalinlinjen utanför Minsk

Inlägg av Hans » 13 juni 2013, 14:33

Vill ni ha en så är det bara att beställa.

http://www.bmz.ru/indexeng.htm

MVH

Hans

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Stalinlinjen utanför Minsk

Inlägg av Ben » 13 juni 2013, 17:28

Den här Stalinlinjen utanför Minsk behandlades i en krönika i GP den 26 juni 2008. Krönikan heter "Landet där det alltid finns två sanningar" och enligt författarinnan Svetlana Aleksievitj, som bott 40 år i Minsk, är hela anläggningen ett led i en stor bluff:
Ni har förstås hört talas om Maginotlinjen i Frankrike och Mannerheimlinjen i Finland. Men har ni hört talas om "Stalinlinjen" utanför Minsk? Det hade inte jag, och ändå har jag bott i Minsk i fyrtio år. Men nu finns det plötsligt där - monumentet över "Stalinlinjen" utanför Minsk. Där berättar man om det heroiska försvar av staden som aldrig ägde rum.

På krigets femte dag rullade nämligen de tyska stridsvagnarna in i Minsk utan att ha mött något som helst motstånd. Den sovjetiska armén hade snabbt demoraliserats av motståndarens anfall och tekniska överlägsenhet. De ryska stridsvagnarna brann som tändsticksaskar. Sådan är den historiska verkligheten. Men mytens verklighet är annorlunda.

Jag vandrar längs "Stalinlinjen" tillsammans med grupper av vitryska skolbarn, som man har fraktat hit för ett obligatoriskt besök. Guider i krigsmundering förevisar 26 hektar med nya betongbunkrar, kilometervis av skyttegravar och gammalt krigsmateriel som ställts ut till beskådande. Här finns också en konstgjord sjö med en pontonbro för pansarfordon. Man berättar för oss om tappra försvarare, och om hundratals tyska stridsvagnar som stod i brand.

Sedan besöker jag en av de fattiga vitryska byar som ligger intill minnesplatsen, och som antagligen ser likadan ut nu som då. Jag pratar med några gummor som minns vad som hände under kriget: "Våra soldatpojkar hade gamla gevär, och där kom tyskarna på motorcyklar med kulsprutor. Alla som inte lät sig tillfångatas sköt de. De döda låg längs vägen och på fälten . En av dem hittade jag i mitt trädgårdsland." Gumman som berättar kan inte hejda gråten. Hon har ännu inte lärt sig att det finns två sanningar - en äkta och en som staten har beställt.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Stalinlinjen utanför Minsk

Inlägg av Hans » 13 juni 2013, 17:35

Tack Ben, intressant. Svetlana har dock fel i en detalj, bunkrarna var inte nya. Resten var dock nygjort och jag tror att hon har rätt i sak - bolschevikpropagandan från då, som fortfarande finns kvar i Vitryssland, håller inte riktigt för en granskning idag.


BTM in action.


MVH

Hans

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Stalinlinjen utanför Minsk

Inlägg av Ben » 13 juni 2013, 18:03

Det finns en redogörelse från en av de lokala befälhavarna:

http://rkka.ru/oper/64sd/64sd.htm

Om försvarsanläggningarna säger han:
Вначале думалось, что нашу участь облегчат доты, но на рекогносцировке выяснилось, что их трудно, а иногда и совсем невозможно использовать по прямому назначению. Специальных войск не было, оружие и приборы наблюдения отсутствовали, связь, свет, вентиляция не действовали. Проволочные заграждения были сняты. Никаких документов (схем расположения огневых средств, управления, карточек огня) у нас: не было.
Vilket väl i princip betyder att man hade hoppats kunna använda dem, men en inspektion gav vid handen att de var svåra eller rentav omöjliga att använda i försvaret eftersom ventilation, belysning och kommunikationsutrustning inte fungerade, vapen saknades, taggtrådshindren var borttagna etc.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Stalinlinjen utanför Minsk

Inlägg av Hans » 13 juni 2013, 18:06

Här är sjön.

MVH

Hans
Bilagor
sjö.jpg
sjö.jpg (68.18 KiB) Visad 3663 gånger

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Stalinlinjen utanför Minsk

Inlägg av Ben » 13 juni 2013, 18:16

Här finns en massa bilder från "Минского укрепрайона":

http://meridian28.com/report/sovetskaya ... acyia.html

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Stalinlinjen utanför Minsk

Inlägg av Hans » 13 juni 2013, 18:24

Tack igen Ben. Jag inbillar mig att det jag såg blev renoverat ifrån den statusen på anläggningarna man såg i din länk. Det blev öppnat 2005 om jag fattar det hela rätt.

Och att linjen då inte hade underhållts och förmodligen avrustad till förmån för Molotovlinjen fick bolschevikerna nog bittert ångra.

MVH

Hans

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Stalinlinjen utanför Minsk

Inlägg av Ben » 13 juni 2013, 19:36

Ja, efter vad jag kan förstå är bunkrarna äkta, men däremot var linjen när tyskarna nådde Minsk inte alls i det skick som nu visas upp och anläggningarna fick därför rätt liten praktisk betydelse.
During the combats for Minsk 64-th and 108-th Rifle Divisions have defended at the main defense ine of the fortified region. The most of defensive structures despite of general disorder in the command of the fortified region troops were used during the combats but the resistance was not too long. Nevertheless even such brief delay of the
German troops near Minsk that was induced by both defenses and troops of the fortified region had some significance during the combat operations and allowed to get additional time to prepare the strong defense of the Soviet troops near Smolensk.

After the WWII the fortified region was in caretaker status as a part of Rear Defensive Region of Byelorussian Military District and was soon abandoned. In 2004 at the territory of Zaslavl Historical-Cultural Museum-Reserve was created the museum in one of the machine gun bunkers belonging to M-3 type with full reconstruction of armament and equipment. In 2005 two machine gun bunkers, one artillery semi-caponier and one artillery observation post became a base of exposition of the Historical-Cultural Complex “The Stalin Line” and are open for visitors.
Ovanstående hämtat ur en lång artikel med diverse fotografier och tekniska data i den här nedladdningsbara boken:

http://mirknig.com/jurnaly/voennye_jurn ... nik-3.html

(sidan 170-291, med en del fotografier lagda före sidan 170).

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Stalinlinjen utanför Minsk

Inlägg av Hans » 14 juni 2013, 10:50

Är jag korkad eller är det jobbet som blockar mig? Jag kommer inte åt .pdf'en.

MVH

Hans

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Stalinlinjen utanför Minsk

Inlägg av Ben » 17 juni 2013, 09:42

Hans skrev:
Är jag korkad eller är det jobbet som blockar mig? Jag kommer inte åt .pdf'en.

MVH

Hans
Det bör fungera via länken "depositfiles" och sedan den långsammare av de båda nedladdningarna. Jag kunde i varje fall ladda ner på det sättet.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Stalinlinjen utanför Minsk

Inlägg av Hans » 18 juni 2013, 13:00

Funkar nu, tack Ben.

MVH

Hans

Skriv svar