Västmanland

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
WEst Kennet Long Barrow
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 7 april 2008, 10:06

Re: Västmanland

Inlägg av WEst Kennet Long Barrow » 14 september 2013, 04:09

Ralf Palmgren skrev:Finns där verkligen mer turister än i Västmanland!? Det låter konstigt. Jag skulle kunna tänka mig att det finns mer turister i Västmanland än i Dalarna.
Det är svårt att mäta antalet turister. Det som brukar mätas är bl.a. antalet övernattningar. Enligt den här sidan - http://www.regionfakta.com/Hallands-lan ... h-camping/ - gjorde det 618 000 övernattningar i Västmanland 2012 (minst i hela Sverige), majoriteten antagligen i Västerås. Jämför det mes Dalarna: 4 863 000. Då ska vi komma ihåg att Dalarna har massor av skidturister i bl.a. Idre och Sälen.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Västmanland

Inlägg av Ralf Palmgren » 14 september 2013, 09:54

WEst Kennet Long Barrow skrev:
Ralf Palmgren skrev:Finns där verkligen mer turister än i Västmanland!? Det låter konstigt. Jag skulle kunna tänka mig att det finns mer turister i Västmanland än i Dalarna.
Det är svårt att mäta antalet turister. Det som brukar mätas är bl.a. antalet övernattningar. Enligt den här sidan - http://www.regionfakta.com/Hallands-lan ... h-camping/ - gjorde det 618 000 övernattningar i Västmanland 2012 (minst i hela Sverige), majoriteten antagligen i Västerås. Jämför det mes Dalarna: 4 863 000. Då ska vi komma ihåg att Dalarna har massor av skidturister i bl.a. Idre och Sälen.
Det där är intressant information. :D Det finns sevärdheter i Västmanland så varför visar statistiken att det finns minst övernattningar i Västmanlands län? Under min vistelse i Arboga så bodde jag på Arboga stadshotell. Det var inte många som övernattade där medan jag var där. Den andra natten av två var det endast jag i mitt rum och ett till mig okänt par som bodde i ett annat rum. Enligt booking.com finns där sammanlagt 26 rum. Med andra ord var det nästan tomt i ett stort hotell.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Västmanland

Inlägg av Dalmas » 14 september 2013, 20:51

Som jag skrev tidigt i tråden: för mig är V-manland nåt man åker genom. Och jag kanske kan tillägga: ett landskap som saknar karaktär, till skillnad från Dalarna. Bor man i Stockholmstrakten och tänker sig besöka sevärdheter i V-manland så kan man likaväl sova hemma.

I Dalarna finns inte bara Sälen (och Idre) utan även Siljanstrakten, där det är Vasalopp i Mora, Classic Car Week i Rättvik, Tällberg i Leksand (kenferensmekka) osv. Det blir många turister och många övernattningar. Bergslagsdelen av Dalarna - Borlänge och söderut är ungefär lika konturlöst som Västmanland.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Västmanland

Inlägg av Ralf Palmgren » 15 september 2013, 09:04

Dalmas skrev:Som jag skrev tidigt i tråden: för mig är V-manland nåt man åker genom. Och jag kanske kan tillägga: ett landskap som saknar karaktär, till skillnad från Dalarna. Bor man i Stockholmstrakten och tänker sig besöka sevärdheter i V-manland så kan man likaväl sova hemma.

I Dalarna finns inte bara Sälen (och Idre) utan även Siljanstrakten, där det är Vasalopp i Mora, Classic Car Week i Rättvik, Tällberg i Leksand (kenferensmekka) osv. Det blir många turister och många övernattningar. Bergslagsdelen av Dalarna - Borlänge och söderut är ungefär lika konturlöst som Västmanland.
Jag håller med om att Västmanland är i dag ett landskap som inte är välbesökt. Det här betyder dock inte att området saknar historisk betydelse eller imponerande historiska sevärdheter. Således anser jag att den som är historiskt intresserad bör besöka området. Jag håller inte med om att landskapet Västmanland saknar karaktär. Området är karaktäriserat av bland annat järnbruk och Sala silvergruva.

Användarvisningsbild
WEst Kennet Long Barrow
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 7 april 2008, 10:06

Re: Västmanland

Inlägg av WEst Kennet Long Barrow » 16 september 2013, 00:19

Ralf Palmgren skrev:
WEst Kennet Long Barrow skrev:
Ralf Palmgren skrev:Det där är intressant information. :D Det finns sevärdheter i Västmanland så varför visar statistiken att det finns minst övernattningar i Västmanlands län? Under min vistelse i Arboga så bodde jag på Arboga stadshotell. Det var inte många som övernattade där medan jag var där. Den andra natten av två var det endast jag i mitt rum och ett till mig okänt par som bodde i ett annat rum. Enligt booking.com finns där sammanlagt 26 rum. Med andra ord var det nästan tomt i ett stort hotell.
Antalet övernattningar visar förstås inte hela sanningen. Många turister besöker säkert Västmanland på genomresa eller vid dagsutflykter (jag gjorde det många gånger när jag bodde i Gävle, men jag har faktiskt också övernattat i Västmanland - i Norberg, Sala, Hallstahammar och Köping) och sådant är svårt att mäta. Men vi kan nog konstatera att det Västmanland har att erbjuda inte - hur intressanta gamla hyttor, bruksmiljöer och fornborgar än är för oss historiefrälsta - lockar de stora skarorna turister. Västmanland saknar stora skidanläggningar, djurparker och sommarland, långa stränder, klädlador, vasamuseer och andra publikdragare. Möjligen skulle siffrorna kunna förbättras en aning om Jan Guillou väljer att skriva en roman trologi om Engelbrekt och hans tid.

Personligen gillar jag dock Västmanland och besöker gärna landskapet både för historiska minnesmärken och naturupplevelser.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Västmanland

Inlägg av Ralf Palmgren » 16 september 2013, 06:06

WEst Kennet Long Barrow skrev:jag har faktiskt också övernattat i Västmanland - i Norberg, Sala, Hallstahammar och Köping
Var övernattade du i Köping? Jag har övernattat på Best Western Hotell Scheele. Det var det första hotellet som jag själv har valt att övernatta i och som inte finns omnämnt i Michelins guider. Jag var tyvärr mycket besviken. Det är ett hotell som jag inte rekommenderar. Jag skulle nog inte övernatta där en gång till. Duschutrymmet var förfallet, duschstrålen sprutade åt alla håll, bilparkering rakt utanför fönstret, bilväg rakt utanför föntret, folk kan se rakt in i mitt rum, måste ha gardinerna för fönstret, otroligt hett inne i rummet och inte så trevlig personal, inte tekoppar på morgonen. Listan kan göras längre. Jag skulle nog säga att hotellet definitivt är under min nivå. Ett dåligt hotell helt enkelt!

Skriv svar