Västmanland

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Västmanland

Inlägg av Ralf Palmgren » 22 maj 2013, 20:50

Jag har endast besökt Sverige under korta vistelser. Då har jag varit på antingen dagskryssning med finlandsfärjan eller korta hotellkryssningar. Jag har endast övernattat sammanlagt två nätter på hotell i Stockholm. Några gånger har jag varit i land i Grisslehamn med Eckerö Linjen från Åland. Dessutom har jag varit på dagsbesök i Stockholm från Åland. Jag har egentligen ätit bara två gånger på Den Gyldene Freden i Stockholm. Med andra ord har jag en begränsad personlig upplevelse av Sverige. Det här har jag funderat att ändra på.

Jag tänkte inleda mitt upptäckande av Konungariket Sverige genom att besöka Västmanland. Vilken tid rekommenderar ni att besöka Västmanland? Vad skulle ni själv rekommendera som sevärdheter i området? Jag är intresserad av Sveriges historia men med tyngdpunkt på tidsperioden 600-1523. Jag gillar även att uppleva naturen. Jag är även intresserad av fina restauranger med god mat och bo på bra hotell. Under mina resor i Europa har jag använt Michelin guiden. Den är inte till så stor nytta gällande Västmanland. Således undrar jag vad ni rekommenderar? Är det stugsemester eller hotell som rekommenderas i Västmanland? Jag vill uppleva Västmanland.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Västmanland

Inlägg av Dalmas » 22 maj 2013, 22:53

Västmanland - det var ett intressant ställe att börja upptäckten av Sverige. För mig är landskapet bara nåt man åker genom när man åker till andra ställen. Har bättre koll på landskapen runtom.

Men jag skulle säga

Ekomusem Bergslagen. Är delar av Västmanland och sydvästra Dalarna. Du kan välja och vraka mellan besöksmålen. Några ligger i ditt önskade tidsspann. Norberg t ex bör man se.
http://www.ekomuseum.se/

Jag har nån gång bott på Färna Herrgård - det var ett bra ställe.

Mälarkusten är juste på andra ställen så den är det säkert även i Västmanland.

Bästa tiden på året är nog sommaren.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Västmanland

Inlägg av Markus Holst » 22 maj 2013, 22:57

Sala silvergruva! Och så finns det en hel del imponerande gravfält som borde ligga inom den tid du anger. Tänker främst på ett utanför Västerås, vars namn jag just glömt.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Västmanland

Inlägg av Johan Matsson » 23 maj 2013, 00:17

Om Mat och boende,
Grythyttans gästgivaregård där Carl Jan Granqvist är eller åtminståne var källmästare. Rum har de också i rätt så gamla trähus. Jag sov och åt bra där, väldigt lugn miljö och långt bort från stadslivet. Kostar lite extra förstås, vilket man bör vara beredd på.

Restauranghögskolan som han också startade, jag tror man kan äta där också, på "Måltidens hus". Fast jag tror det var mest lunch, inte säker. Kokboksmuseum finns där inne.

http://en.wikipedia.org/wiki/Grythyttan
Du kan ju ta en titt på http://www.tripadvisor.com/ för att se vad andra tycker.

Det finns ett gäng intressanta kyrkor från din tidsperiod men dessa kan jag inte redogöra för, någon annan kanske.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Västmanland

Inlägg av Dalmas » 23 maj 2013, 08:51

Grythyttan ligger väl i Närke? Men är ändå väl värd ett besök.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Västmanland

Inlägg av Ralf Palmgren » 23 maj 2013, 09:02

Markus Holst skrev:Och så finns det en hel del imponerande gravfält som borde ligga inom den tid du anger. Tänker främst på ett utanför Västerås, vars namn jag just glömt.
Tänker du nu på Anundshög? Den ligger 5 km öster om Västerås.
Dalmas skrev:Grythyttan ligger väl i Närke? Men är ändå väl värd ett besök.
Jag kollade Grythyttan. Den finns i Västmanland. :)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Västmanland

Inlägg av Markus Holst » 23 maj 2013, 09:34

Ja, Anundshög. Den är mycket monumental.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5042
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Västmanland

Inlägg av Battler » 23 maj 2013, 09:39

Entusiaster från hela världen drar till Västerås i början av juli.
Power Big Meet 2013, Västerås 4-6 juli, 36:e upplagan.
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Västmanland

Inlägg av Dalmas » 23 maj 2013, 09:51

Ralf Palmgren skrev:
Markus Holst skrev:Och så finns det en hel del imponerande gravfält som borde ligga inom den tid du anger. Tänker främst på ett utanför Västerås, vars namn jag just glömt.
Tänker du nu på Anundshög? Den ligger 5 km öster om Västerås.
Dalmas skrev:Grythyttan ligger väl i Närke? Men är ändå väl värd ett besök.
Jag kollade Grythyttan. Den finns i Västmanland. :)
Ok men Örebro län.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Västmanland

Inlägg av Ralf Palmgren » 23 maj 2013, 10:03

Dalmas skrev:Ok men Örebro län.
Det stämmer. :)

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Västmanland

Inlägg av Ralf Palmgren » 23 maj 2013, 11:42

Är Västmanland samma som Västmanlands län?

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Västmanland

Inlägg av lampros » 23 maj 2013, 12:02

Ralf Palmgren skrev:Är Västmanland samma som Västmanlands län?
Inte exakt samma, men nästan. Västerås är centralort i båda.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Västmanland

Inlägg av Ralf Palmgren » 23 maj 2013, 17:19

Tack för era restips. Nu har jag kontrollerat vad som skulle kunna vara värt att besöka i Västmanland. Min lista ser preliminärt ut så här:

- Arboga med bland annat antikvariat och loppmarknad. Här finns bland annat konditori och kafé. Övernattning på Tåby gård.

- Engelsbergs bruk i Ängelsberg. Övernattning på Vandrarhemmet Tallbacka.

- Pershyttan och Lockgruvan i Nora. Med Nora Bergslags Veteran-Jernväg mellan besöksmålen och Nora. Prövande av bland annat Nora glass. Övernattning i Nora.

- Ramnäs med bland annat Ramnäs bruk och Ramnäs kyrka. Mat och övernattning på Schenströmska herrgården.

- Sala silvergruva i Sala. På besöksmålet finns även restaurang och övernattning.

- Västerås med bland annat Västerås domkyrka och Västerås slott. I närheten finns även Anundshög. Mat och övernattning i Västerås.

Listan är preliminär så den kan nog ännu ändras. Jag behöver inte resa till alla dessa orter. De är ännu endast presumtiva destinationer.

Vad är ni av åsikt? Har ni besökt dessa resmål? Vad ansåg ni i så fall?

qw12
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: 24 februari 2010, 07:38

Re: Västmanland

Inlägg av qw12 » 23 maj 2013, 18:17

Aseaströmmen i Västerås är rätt fin tycker jag. Industrihistoria i konstnärlig form.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Aseastr%C3%B6mmen

Slottet har jag bara sett på håll, och för min del har det räckt.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Västmanland

Inlägg av Dalmas » 23 maj 2013, 21:20

Nora stadshotell är fräscht men har en ökänt sunkig restaurang. Cafeet bredvid är väldigt bra däremot. Da capo tror jag det heter.

Trodde skam till sägandes att även Nora låg i Närke, geografilärare som jag är, annars hade jag föreslagit det.

En av Sveriges vackraste vägar "Tidernas väg" går genom Nora - missa inte den. Den går från Storå (ungefär) till Karlskoga.

Skriv svar