Sverige

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Sverige

Inlägg av Ralf Palmgren » 2 januari 2013, 11:22

Jag har inte varit mycket i Sverige. Sedan jag var riktigt liten har jag gjort kryssningar med färjan från främst Helsingfors till Stockholm. Efter några timmar i land har jag åkt med samma färja tillbaka till Helsingfors. Jag har även varit på dagsutflykt i Stockholm från Mariehamn. Endast två nätter har jag övernattat på hotell i Stockholm. Hotellena är inte värda att omnämna vid namn. Jag har dessutom ätit två gånger middag i Den gyldene freden. Det är en enkel restaurang med bra mat med måttliga priser. Restaurangen kan rekommenderas. Jag har även snabbt varit i land i Grisslehamn. Nu har jag funderat på att eventuellt börja bekanta mig litet mera med Sverige eller Italien. Jag lutar mer för Sverige faktiskt. Detta eftersom jag har funderat på att eventuellt söka till Stockholms universitet för att studera Sveriges historia. Jag har svenska som modersmål så det innebär inte språksvårigheter som med Italien. Sverige är dessutom geografiskt nära Finland. Således skulle det vara roligt att lära mig om Sverige. Har dock inte ännu bestämt mig.

Då jag har rest omkring i Storbritannien och Belgien så har jag haft stor glädje av Michelin. Deras röda bok är för hotell och restauranger. Jag är noga med var jag bor. Den gröna boken har jag använt som turistguide. De är inte så bra gällande Sverige. Endast Stockholm och Göteborg omnämns i den röda boken och den gröna boken omnämner inte så många sevärdheter, hotell och restauranger på andra orter i Sverige. Vet ni om det finns någon bra guidebok med sevärdheter, bra hotell och utmärkta restauranger. Jag söker efter en motsvarighet till Michelin för svenska förhållanden. Den skall helst vara på svenska. Hoppas ni har några idéer.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sverige

Inlägg av Hans » 2 januari 2013, 11:40

Kanske denna?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Sverige

Inlägg av Ralf Palmgren » 2 januari 2013, 11:57

Hans skrev:Kanske denna?

MVH

Hans
Boken verkar nog värd att undersöka närmare. Fundrar dock att den är redan litet äldre. Den utkom år 2008. Nu är det 2013. Den är med andra ord redan 5 år gammal. Är det här ett problem?

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Sverige

Inlägg av Ralf Palmgren » 2 januari 2013, 17:13

Finns det någon nyare bra turistguide om Sverige?

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Sverige

Inlägg av Ralf Palmgren » 26 januari 2013, 12:08

Jag fortsätter för tillfället att ha Michelins röda guidebok "Main Cities of Europe" om restauranger och hotell i Stockholm och Göteborg. Michelins gröna guidebok "Scandinavia and Finland" är delvis användbar för Sverige. Nu har jag dock hittat White Guide. Den verkar vara en svensk motsvarighet till Michelins röda guidebok. Där jämförs bra restauranger i Sverige. Därutöver har jag nu köpt boken "Upplev Sveriges historia: en guide till historiska upplevelser i hela landet" av Dick Harrison. Jag har även köpt boken "Upplev Sverige: en guide till upplevelser i hela landet" som du Hans rekommenderar ovan. Nu verkar jag ha ordentligt med material om sevärdheter, hotell och restauranger i Sverige. Nu är det bara dags att börja planera. :)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sverige

Inlägg av Hans » 26 januari 2013, 13:37

Läs här och här också :wink:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Sverige

Inlägg av Ralf Palmgren » 26 januari 2013, 13:55

Jag skall ta och kolla länkarna. Stort tack för dem. :)

Skriv svar