Bastogne Barracks

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Christer Bergström
Medlem
Inlägg: 260
Blev medlem: 17 december 2005, 18:17
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bastogne Barracks

Inlägg av Christer Bergström » 13 november 2012, 17:48

Sweet memories. Verkligen "empfehlenswert".



McAuliffe är förresten till utseendet otroligt snarlik undertecknad, som synes. 8-)

Med vänliga hälsningar

Christer Bergström
http://www.bergstrombooks.elknet.pl/
Bilagor
mcauliffex.gif
mcauliffex.gif (85.21 KiB) Visad 4641 gånger

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11053
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Bastogne Barracks

Inlägg av sveahk » 15 april 2014, 22:51

Eftersom jag var i området igen förra veckan och hade turen att kunna besöka det nya Bastogne War Museum(var stängt senast) - men nu öppet sedan ett par veckor, ja, så tänkte jag plocka in ett par bilder därifrån här.
http://www.bastognewarmuseum.be/d-basto ... useum.html

Jag hade turen att träffa den ansvarige, han som hade stått för ombyggnad och presentation, Benoit Remiche, direktör i firman Tempora i Brüssel, som var märkbart stolt över sitt verk. Med rätta - modernt inrättat museum, inte för mycket, inte för lite. Audio-visuellt presenterat i s.k. scenovisoner - film, ljud och olika kulisser, där besökaren sitter mitt i skeendet: En gång i ett café i Bastogne, sedan vid bombningarna i dess källare, en annan gång mitt i skogen utanför staden, med krigets hela kraft och oväsen. Därtill en kort 3D-film om andra världskriget. Och naturligtvis allt annat som hör till ett historiskt museum, med tyngdpunkt Ardenneroffensiven.

Utan alltför mycket patos, tacksamt noterat... Vi hör (hörlurar, engelska) historien genom fyra personer...två från Bastogne, en 13-årig pojke och en ung kvinna...en tysk soldat och en amerikansk, som för oss genom de två månaderna.

Mycket folk redan nu...alla tecken visar på utbokat. Jag frågade vad de gör när busslasterna kommer ( i scenovisionerna får högst ett fyrtio-tal plats). Ett litet ryck på axlarna...för tidigt ännu att bekymra sig om det. För övrigt berättade Remiche att de börjat bygga ett stort museum i Gdansk, färdigt 2016...i bästa fall...
DSC06248.jpg
DSC06252.jpg
DSC06235.jpg
DSC06213.jpg
DSC06219.jpg

Ett litet tipp redan nu - för de (nödvändiga) hörlurarna måste man lämna ID-kort i pant. Glöm inte att begära tillbaks det när det hela är färdigt - det gjorde inte jag - jag märkte det först efter en timmas körväg norrut...att jag glömt det...så det blev att köra tillbaka :roll:

Till slut, jag slog ett slag för Christer Bergströms nya bok, och om den nu kommer på engelska så har den redan en plats i museets bokshop...!

Hans K
Senast redigerad av 2 sveahk, redigerad totalt 15 gång.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11053
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Bastogne Barracks

Inlägg av sveahk » 15 april 2014, 22:54

Vidare med ett par bilder...
DSC06240.jpg
DSC06244.jpg
DSC06246.jpg
DSC06256.jpg
DSC06238.jpg

Ett såkallat måste-museum - om man är i krokarna - tycker

Hans K

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Bastogne Barracks

Inlägg av Lasse O » 16 april 2014, 10:34

sveahk skrev: Ett litet tipp redan nu - för de (nödvändiga) hörlurarna måste man lämna ID-kort i pant. Glöm inte att begära tillbaks det när det hela är färdigt - det gjorde inte jag - jag märkte det först efter en timmas körväg norrut...att jag glömt det...så det blev att köra tillbaka :roll:
Till slut, jag slog ett slag för Christer Bergströms nya bok, och om den nu kommer på engelska så har den redan en plats i museets bokshop...!
Hans K
Tack för tipset. Jag besökte det gamla museet flera gånger och tyckte redan då att det var ett av de bättre. Nu blir förväntningarna ännu högre.
Angående hörlurar så hade man förut en ovana att fråga efter vilket land man kom ifrån istället för vilket språk man föredrog. Var man från Finland eller Sverige så utbröt stort kaos innan man beklagade att något sådant språk inte fanns tillgängligt :)

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11053
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Bastogne Barracks

Inlägg av sveahk » 24 januari 2015, 16:48

Läste i granntråden, Historiskt Samlarforum, att stängningen av Bastogne Barracks - som man har varslat om under ett par år - nu närmar sig bakom knuten. Vilket vore synd.

Med en petition försöker man nu bevara den historiskt viktiga armébasen...underskrifter tas tacksamt emot!
http://www.samlarforum.nu/viewtopic.php?f=24&t=20140

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11053
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Bastogne Barracks

Inlägg av sveahk » 2 mars 2015, 18:34

Om det inte sker något dramatiskt, så får vi väl tyvärr säga farväl till en viktig historisk ort... :cry:
nuts.jpg
https://www.change.org/p/mr-steven-vand ... eep-it-as-

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11053
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Bastogne Barracks

Inlägg av sveahk » 15 januari 2017, 12:01

Följande glada meddelande ramlade in i dagens box...

Victory!

Dear friends, the Bastogne Barracks will remain open ! Thank you for your support all of these years and believing in us. The new structure on how to run the Base is still to be discussed, but History will be kept alive. It's a wonderful day ! God bless ! The Bastogne Barracks Crew

Hans K

Skriv svar