Medelhavsmuseet och Östasiatiska museet

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
WEst Kennet Long Barrow
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 7 april 2008, 10:06

Medelhavsmuseet och Östasiatiska museet

Inlägg av WEst Kennet Long Barrow » 12 juni 2012, 20:36

Jag är intresserad av forntida kulturer så samlingarna på Medelhavsmuseet och Östasiatiska museet borde intressera mig, men efter ett besök (på Medelhavsmuseet för en utställning av etruskerna och Östasiatiska eftersom jag ändå var i Stockholm, så varför inte...) är jag av den åsikten att dessa 2 museer är överflödiga. Gamla vaser, krukskärvor och glasbitar mår bäst av att ligga magasinerade. Medelhavsmuseet skryter om att man har världens största samling från Cypern (utanför Cypern) men jag blev då inte imponerad. I samlingen ingår hälften av en samling på 2000 terrakottastatyetter (den andra hälften finns på Cypern) och det mest hedervärda vore att skicka dem till museet i Nicosia där de andra 1000 finns.

Museernas syfte är, antar jag, att belysa främmande kulturer, men det misslyckas man med.

Som jag ser det finns det två alternativ:

1. Lägg ner dem och skicka tillbaka föremålen till respektive länder.
2. Slå ihop de 4 världskulturmuseerna (de ingår ju redan i samma organisation) och skapa belysande utställningar med föremålen i sin kontext. Gärdet vore väl en bra plats, tillsammans med Tekniska, Sprit, Polis etc.

Skriv svar