Skottland

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Skottland

Inlägg av Ralf Palmgren » 12 maj 2012, 15:46

Jag har nu bokat en resa. De första 10 dagarna i augusti befinner jag mig på resa i Skottland. Har någon av er varit där? Vad kan ni rekommendera? Jag är intresserad av äldre historia, natur och kultur (matkultur, konst och musik).

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2258
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Skottland

Inlägg av cats » 12 maj 2012, 16:51

Du kan ju alltid gå på http://www.edintattoo.co.uk/
Jag var på Tattoo 1982 (körde runt hela Skottland med bil tillsammans med en kompis) och fick min ranson av säckpipor och trumslammer fyllt för en hel livstid

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Skottland

Inlägg av Ralf Palmgren » 12 maj 2012, 19:27

Verkar vara riktigt givande. Speciellt då jag gillar skottsk pipemusic. :)

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Skottland

Inlägg av NIL » 13 maj 2012, 06:56

En promenad upp på Ben Nevis rekommenderas starkt, en mycket trevlig naturupplevelse.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
WEst Kennet Long Barrow
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 7 april 2008, 10:06

Re: Skottland

Inlägg av WEst Kennet Long Barrow » 14 maj 2012, 20:39

- Ballatter såklart! Har själv varit där och kan rekommendera det. Torde vara den minsta orten med ett Hilton-hotell? Enastående natur i Royal Deeside. Kungliga Balmoral Castle ligger i närheten. Fin whisky, Royal Lochnager.

- Anstruther Fish Bar i Anstruther, prisbelönt fish and chips (världens bästa flera år i rad, enligt experter, men jag hittade en i mitt tycke bättre i London). Du kan få köa för bord.

- Dunnottar Castle (ruin) utanför Stonehaven, Aberdeenshire. Fantastisk vackert beläget vid havet.

- Mängder av fornborgar på gränsen till England.

Trevlig resa!

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Skottland

Inlägg av Ralf Palmgren » 14 maj 2012, 21:10

WEst Kennet Long Barrow skrev:- Ballatter såklart! Har själv varit där och kan rekommendera det. Torde vara den minsta orten med ett Hilton-hotell? Enastående natur i Royal Deeside. Kungliga Balmoral Castle ligger i närheten. Fin whisky, Royal Lochnager.

- Anstruther Fish Bar i Anstruther, prisbelönt fish and chips (världens bästa flera år i rad, enligt experter, men jag hittade en i mitt tycke bättre i London). Du kan få köa för bord.

- Dunnottar Castle (ruin) utanför Stonehaven, Aberdeenshire. Fantastisk vackert beläget vid havet.

- Mängder av fornborgar på gränsen till England.

Trevlig resa!
Stort tack för massor av fina rekommendationer. :) Låter riktigt lockande. Besökte du fornborgar i gränserna till England? Jag är intresserad av nordisk forntid och vikingatid (moderator). Därför har jag klivit upp på fornborgar här i Finland. Det skulle inte vara så dumt att kliva upp på någon motsvarighet i Skottland då jag dessutom gillar natur. Vilka var du till?

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5041
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Skottland

Inlägg av Battler » 14 maj 2012, 22:09

Som Scottlands resenär får du inte missa Scapa Flow.

http://en.wikipedia.org/wiki/Scapa_Flow

http://www.scapaflow.co.uk/
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Skottland

Inlägg av Ralf Palmgren » 15 maj 2012, 12:29

Battler skrev:Som Scottlands resenär får du inte missa Scapa Flow.

http://en.wikipedia.org/wiki/Scapa_Flow

http://www.scapaflow.co.uk/
Jag kände inte till Scapa Flow från tidigare så jag får lov att kolla närmare. Förövrigt så får jag av Orkneyöarna i åtanke det vikingatida jarldömmet Orkney (Jarl af Orkney) dit även Shetlandsöarna (Hjaltland) tillhörde. Finns där månne spår efter vikingarna och Norden?

Användarvisningsbild
WEst Kennet Long Barrow
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 7 april 2008, 10:06

Re: Skottland

Inlägg av WEst Kennet Long Barrow » 16 maj 2012, 12:18

Ralf Palmgren skrev:
WEst Kennet Long Barrow skrev:- Ballatter såklart! Har själv varit där och kan rekommendera det. Torde vara den minsta orten med ett Hilton-hotell? Enastående natur i Royal Deeside. Kungliga Balmoral Castle ligger i närheten. Fin whisky, Royal Lochnager.

- Anstruther Fish Bar i Anstruther, prisbelönt fish and chips (världens bästa flera år i rad, enligt experter, men jag hittade en i mitt tycke bättre i London). Du kan få köa för bord.

- Dunnottar Castle (ruin) utanför Stonehaven, Aberdeenshire. Fantastisk vackert beläget vid havet.

- Mängder av fornborgar på gränsen till England.

Trevlig resa!
Stort tack för massor av fina rekommendationer. :) Låter riktigt lockande. Besökte du fornborgar i gränserna till England? Jag är intresserad av nordisk forntid och vikingatid (moderator). Därför har jag klivit upp på fornborgar här i Finland. Det skulle inte vara så dumt att kliva upp på någon motsvarighet i Skottland då jag dessutom gillar natur. Vilka var du till?
Hej igen!

Jag besökte några fornborgar i närheten av A74 mellan Carlisle och Glasgow, bl.a. Arbory Hill (http://www.megalithic.co.uk/article.php?sid=24276 , för övrigt en mycket bra sida där du kan hitta fornminnen i de trakter du ska resa - http://www.megalithic.co.uk/asb_mapsquare.php). Tyvärr hade jag inte tid att stanna vid så många fornborgar eftersom vi skulle åka från Preston till Ballater på en dag (dålig planering).

Vänliga hälsningar

WKLB

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Skottland

Inlägg av Ralf Palmgren » 16 maj 2012, 21:47

Nu har jag funderat ut hur jag vill resa den här gången. Jag börjar min resa på det nordiska vikingatida Orkney för att därifrån sedan åka först med båt från Orkney till det nordligaste av fasta Skottland (Thurso). Därifrån tar jag sedan tåget ned genom högländerna med vissa stop på vägen för övernattning och beskådande av orter. Med tiden kommer jag sedan fram till Edinburghs flygplats. Jag har alltid velat se the Highlands och nu ser det ut att gå i uppfyllelse. Kanske en oförglömlig resa.... :D

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Skottland

Inlägg av Johan Matsson » 17 maj 2012, 06:58

Skall du ut och kika på fornborgar och ruiner i Skottland i augusti bör du försöka hitta något bra myggmedel. Men det hjälper knappast. Ta med kläder som täcker kroppen. "Midges", en fruktansvärt aggrssiv mygga eller stort knott som kommer i snabba svärmar, speciellt vid skymningen och de är inte att leka med, som massor av flygande, tjutande blodiglar. Håller sig ganska nära marken. Jag menar det, svensk långsam stor-mygg oavsett mängd är rena nöjet i jämförelse. Jag tror att ju tidigare på dagen du är ute desto bättre är det, det är just kvällarna som är värst.

vittorioso
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 26 juli 2011, 13:39

Re: Skottland

Inlägg av vittorioso » 17 maj 2012, 11:53

Om du åker via Orkney & hinner ta dig till Caithness så kan jag ju rekommendera att ta en titt på Klanen Sinclairs gamla medeltidsborg i Caithness. Länk till Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Castle_Sinclair_Girnigoe

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Skottland

Inlägg av Ralf Palmgren » 5 juni 2012, 19:52

Nu ser planeringen litet bättre ut. Så här jag planerat till att börjas med:

Först flyger jag från Helsingfors till Orkney. Där så är vikingatiden och medeltiden det intressantaste. Vid den tiden tillhörde området Norden som ett norskt jarldömme underställt den norska kungen. Där skall jag vara sammanlagt tre dagar. Sedan åker jag med färja över till nordligaste Skottland. Där bor jag på Forss hotel i Caithness. Där tänker jag bara vila mig från all stress hemma. Här är jag två nätter. Därefter åker jag med tåg ner genom de skottska högländerna med tåg. Lönar sig inte att åka med bil då de kör på fel sida av vägen! Jag stannar som snabbast i staden Dingwall för att kort därefter samma dag fortsätta med tåg ner till Aberdeen. De resterande tre dagarna är jag sedan i Aberdeen och Aberdeenshire. I staden Aberdeen är jag intresserad av universitetetsvärlden, medeltiden och om jag har förstått det rätt så är Aberdeen också känd för sina kötträtter!? Den andra dagen så skulle det vara trevligt att besöka skottska slott. Är inte Aberdeenshire känt för sina slott? Den tredje dagen så skulle jag sedan göra ett besök till olika whisky distellerier. Det ingår i den skottska matkulturen. Är inte Aberdeenhire känt för sin whisky?

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Skottland

Inlägg av Johan Matsson » 11 juni 2012, 01:54

Ja, Kildrummy Castle finns där. Min slott-bok tar upp det. Dock är det mer av en ruin, förstört 1717. Men det är intressant ändå förstås. Öppet från April till september. Telefon: 01975 57 13 31 vilket borde bli, 44 1 975 571 331.

Dunottar Castle, en höjdare ser det ut som, i dubbel bemärkelse.

Crathes Castle, helt vad det verkar.

Craigevar Castle, helt och snyggt. Dessa tre är säkert värda ett besök.

Huntly Castle ser mer helt ut än Kildrummy. "Last rebuilt, in 1620 is now an impressive ruin".
Öppet året runt utom fredagar och söndagar på vintern och jul.

Sen finns det fler i närheten.
Jag var på några slotts-resor då jag bodde i UK, trevliga resor med matsäck och kaffe, men jag hade bil, Det var en klar fördel. Men visst, vid färjehamnarna ser man en del turister ha problem med vänstertrafiken. Britter kör rätt så tålamodslöst.

Vill du ha telefonnummer till dem kan jag skriva nån annan gång (enligt min bok). Nu har du några namn i alla fall.

Användarvisningsbild
Darius
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 21 februari 2003, 10:01
Ort: Härnösand

Re: Skottland

Inlägg av Darius » 11 juni 2012, 17:16

Gällande slott kring Aberdeen så bör du kolla upp "Castle Trail" som startar söder om Aberdeen och sedan fortsätter genom Skottland. Jag var i Skottland i fjol och hade då hyrbil så valde ut några godbitar längs vägen som vi åkte in till. Rekommenderar starkt de slott som fortfarande har inneboende d.v.s. de som fortfarande används då det blir en helt annan upplevelse. Dock var det mäktigt att vara vid Stonehaven Castle som är just en ruin och ligger strax söder om Aberdeen. Rekommenderas!

Whiskey har du så det räcker och blir över, förslagsvis tar du dig upp mot speyside området vilket ligger ca 2 timmar nordväst. De flesta whiskey sorter som vi ser på hyllorna i Sverige finns representerade där.
Finns precis som med Castle Trail en Whiskey Trail och återigen kan du välja ett par godbitar där.

Skriv svar