Berlin?

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Erik Ljungberg
Medlem
Inlägg: 623
Blev medlem: 21 april 2008, 13:46

Berlin?

Inlägg av Erik Ljungberg » 23 april 2012, 16:25

I början av maj åker jag på långhelg till Berlin. Vad kan rekomnderas ur ett militärhistoriskt perspektiv?

Några längre utflykter och besök är inte möjligt.

/Erik

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2259
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Berlin?

Inlägg av cats » 23 april 2012, 19:19

Jag var till Berlin på arbetsresa i augusti ifjol. Vi hade en dag på oss att åka runt i Berlin före jobbet. Tänkte se Branderburger Tor och Checkpoint Charlie och något annat smått och gott som jag skrivit upp på en lista. Saken var bara den att vi hade en GPS med som prompt ville guida oss till Berlin i Danmark. Något som slutade med att vi körde helt vilse.
På flygfältet hade jag hittat en karta. Tyvärr var den på italienska, och när vi försökte fråga om råd av en restaurangägare envisades han att prata dålig italienska med oss. Något som ingen av oss förstod.

När vi till sist var på väg till vårt möte efter mycket om och men, utan att egentligen ha sett något av värde, tyckte damen i vårt sällskap att "Jag tror att vi egentligen inte har varit i Berlin. Jag tror vi varit i Potsdam" Ett påstående som väckte en hel del diskussion i bilen.

Efter vårt möte frågade en av mina tyska bekanta var vi varit hela dagen. Jag sa att "vi TROR att vi har varit i Berlin. Men en av oss har varit i Potsdam" Något som väckte en viss munterhet bland våra samarbetspartners :) Berlin är en rörig stad. Ta med en bra karta. Så kanske ni hittar något av värde...

Ola Häggström
Medlem
Inlägg: 899
Blev medlem: 28 december 2007, 13:21
Ort: Österlen

Re: Berlin?

Inlägg av Ola Häggström » 23 april 2012, 22:31

Jag rekommenderar att åka till Potsdam! :wink:
Cyklar kan hyras vid stationen, besök
-Glieneckebron
-Cecilienhof (Potsdamkonferensen, jättegod mat)
-Wannseemuséet

Till skillnad från Berlin synnerligen köfria attraktioner.

I Berlin råder evighetskö till Reichstag, däremot är Sovjetarméns segermonument lättillgängligt alternativt dolt bakom latrinerna till ett nöjesfält (avser förra påsken).

Som framgår blev jag inte Berlinofil vid mitt besök...

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5041
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Berlin?

Inlägg av Battler » 23 april 2012, 23:29

Tidigare tråd i ämnet;

viewtopic.php?f=37&t=35090
__________________________________
MVH

Erik Ljungberg
Medlem
Inlägg: 623
Blev medlem: 21 april 2008, 13:46

Re: Berlin?

Inlägg av Erik Ljungberg » 15 maj 2012, 11:31

Tack för tipsen. Är nu tillbaka efter bra helg i Berlin. Fick bli de klassiska, CheckPoint Charlie, TV-tornet, Branderburger Tur, Terror museumnet, Historiska museumet samt en hel del öl och fläskkött.

Potsam och Luftwaffeutställningen var för långt bort så det får bli nästa tripp.

Facinerande stad som överlevt rätt mycket....

/Erik

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Berlin?

Inlägg av Gavrilo Princip » 15 maj 2012, 22:27

Slottet Cecilienhof!

Det byggdes till ära för Kaiser Wilhelms (II) svärdotter, kronprinsessan Cecilie. Där finns (i alla fall fanns det när jag var där våren 1990, men det bör finnas kvar) en utställning om hur de allierade hade tänkt sig dela upp Tyskland efter andra världskrigets slut, Jaltakonferensen m.m.
Bl.a. finns där kartor visande allt detta. Många intressanta alternativ, bl.a. ett som visade hur man tänkt sig att dela Tyskland i tre stater, dvs ett DDR (öst-) samt ett Nord- respektive Sydtyskland. På minst en karta framgår att de allierade från början tänkt sig att låta DDR bibehålla mellankrigstidens östgräns mot Polen samt Ostpreussen, men att det till slut ändå blev som det blev pga att de nya makthavarna i USA och Storbritannien inte kunde tampas med Stalin lika bra som deras företrädare Roosevelt respektive Churchill. 8-) :milwink: :milsmile:

Kanske du efter din hemkomst igen kan tänka dig att publicera någon eller några av dessa kartor + en del annat som kan vara av intresse här på forumet?

Trevlig resa!

Erik Ljungberg
Medlem
Inlägg: 623
Blev medlem: 21 april 2008, 13:46

Re: Berlin?

Inlägg av Erik Ljungberg » 16 maj 2012, 11:01

Gavrilo Princip skrev:Slottet Cecilienhof!

Det byggdes till ära för Kaiser Wilhelms (II) svärdotter, kronprinsessan Cecilie. Där finns (i alla fall fanns det när jag var där våren 1990, men det bör finnas kvar) en utställning om hur de allierade hade tänkt sig dela upp Tyskland efter andra världskrigets slut, Jaltakonferensen m.m.
Bl.a. finns där kartor visande allt detta. Många intressanta alternativ, bl.a. ett som visade hur man tänkt sig att dela Tyskland i tre stater, dvs ett DDR (öst-) samt ett Nord- respektive Sydtyskland. På minst en karta framgår att de allierade från början tänkt sig att låta DDR bibehålla mellankrigstidens östgräns mot Polen samt Ostpreussen, men att det till slut ändå blev som det blev pga att de nya makthavarna i USA och Storbritannien inte kunde tampas med Stalin lika bra som deras företrädare Roosevelt respektive Churchill. 8-) :milwink: :milsmile:

Kanske du efter din hemkomst igen kan tänka dig att publicera någon eller några av dessa kartor + en del annat som kan vara av intresse här på forumet?

Trevlig resa!
Tack för tipsen även om de kom lite sent. Kom tillbaka i söndags utan att ha besökt Slottet Cecilienhof. Bifogar i all fall en bild på ett ställe som jag uppskattade.

/Erik
Bilagor
MajP.jpg

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Berlin?

Inlägg av Gavrilo Princip » 17 maj 2012, 02:32

Okej! Ja, nu ser jag det. Jag missade det när jag skrev mitt svar. Jag hoppas i alla fall resan var till belåtenhet. Kanske det blir Cecilienhof för dig vid en eventuell andra Berlinresa? Det som jag för min del kommer att göra allt för att spåra upp - om det blir någon andra resa dit för mig någon gång - är de minnen som finns kvar från Albert Speer och det tilltänkta Germania. Bl.a. lär det finnas kvar en del gatlyktor, "kandelabrar", från den påbörjade omvandlingen till världshuvudstad. Jag kände inte till något om detta när jag var där för 22 år sedan. :idea:

Skriv svar