Torsk! Lurad på resa - varningar till övriga.

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Torsk! Lurad på resa - varningar till övriga.

Inlägg av Hans » 5 februari 2012, 15:44

Har ni blivit lurade eller nästan lurade på resa? Det kan kanske vara en idé att ha en tråd med varningar.

Pinsamt nog har jag åkt dit två gånger (i.o.f.s. på ganska många resor).

1) viewtopic.php?f=40&t=24673&hilit=ryska+banditer

2) I fredags i Bryssel, under en promenad så ser jag brevid mig en man som böjer sig ner och verkar plocka upp något, han utbister glädjande 'Wow, en ring" och visar mig den. Vi byter några ord om tur och att den ser ut att vara fin/värdeful. Plötsligt ger han mig ringen och säger att den bringar nog tur. Jag blir glad och rörd över den spontana vänligheten och när han frågar efter en slant till lunch tänds inte varningsklockorna utan jag ger honom en slant. När jag visade ringen och förklarade historien för de som organiserade mötet blev jag utskrattad. Jag hade gått på något som förmodligen är ganska vanligt i alla fall i Bryssel. Jag har kvar ringen men jag har inga större förhoppningar att jag skall få några större summor för den.

3) Jag åkte inte dit på denna men en varning kan vara på plats. viewtopic.php?f=37&t=35074&hilit=Riga#p516032

Har ni mer att fylla på med?

MVH

Hans

Edit: Schtavniq

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Torsk! Lurad på resa - varningar till övriga.

Inlägg av varjag » 7 mars 2012, 11:48

och när han frågar efter en slant till lunch
Dickhead!

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Torsk! Lurad på resa - varningar till övriga.

Inlägg av Lasse O » 7 mars 2012, 14:20

Borta bra men ...
Bilagor
Pondus sanningar.jpg

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Torsk! Lurad på resa - varningar till övriga.

Inlägg av Blixten » 7 mars 2012, 15:34

varjag skrev:
och när han frågar efter en slant till lunch
Dickhead!
Nu är du lite hård tycker jag! Jag minns dagen efter muck, då blev jag hejdad på min cykel av en kille som sa att han ville låna 50 spänn (det visade sig att han behövde en hundring). Livet lekte, medvind rådde, fåglarna kvittrade och hade man stirrat in i solen hade man kunna läsa i gula bokstäver på gul bakgrund: "Blixten är konung över allt och alla". Vafanken? Hundra spänn och han blev nog glad!

Alltså: Hans är inte den ende idioten :-)

Jokke
Medlem
Inlägg: 745
Blev medlem: 7 augusti 2005, 22:47

Re: Torsk! Lurad på resa - varningar till övriga.

Inlägg av Jokke » 7 mars 2012, 16:05

Extremt naivt. Kanske framförallt att han skulle skänka ringen till dig som han "hittat" :)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Torsk! Lurad på resa - varningar till övriga.

Inlägg av Lasse O » 7 mars 2012, 17:58

I Esbo råkade jag en gång ut för fyra kvinnor i folkdräkt som satt i en Mercedes vid pumparna vid en bensinstation. En av dem vevade ner rutan och förklarade att de var rörelsehindrade och undrade om jag ville hjälpa dem att fylla tanken.
Morgonsur och trött bevärdigade jag dem inte med ett svar utan gick in och betalade min egen diesel.
Stationskillen förklarade då att det var tur att jag inte nappade eftersom det är den som tankar som skall betala. Han påstod att han sett tricket flera gånger tidigare.

Varning alltså för Bryssel och Esbo.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Torsk! Lurad på resa - varningar till övriga.

Inlägg av Wooster » 7 mars 2012, 21:07

Lasse Odrup skrev:I Esbo råkade jag en gång ut för fyra kvinnor i folkdräkt som satt i en Mercedes vid pumparna vid en bensinstation. En av dem vevade ner rutan och förklarade att de var rörelsehindrade och undrade om jag ville hjälpa dem att fylla tanken.
Morgonsur och trött bevärdigade jag dem inte med ett svar utan gick in och betalade min egen diesel.
Stationskillen förklarade då att det var tur att jag inte nappade eftersom det är den som tankar som skall betala. Han påstod att han sett tricket flera gånger tidigare.

Varning alltså för Bryssel och Esbo.
Skulle vilja se bensinbolaget försöka driva in pengarna av den som råkade hålla i slangpistolen.

Själv är jag närmast maniskt skeptisk till okända människor som närmar sig mig på gatan - oavsett om det är folk som vill att jag ska göra bra klipp eller skänka pengar till något. Samma sak gäller brev man får med olika uppmaningar, har till och med ringt myndigheter och korsförhört dem om olika utskick de gjort för att bekräfta sanningshalten.

Bara för att man är paranoid betyder inte det att dem inte är ute efter dig.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Torsk! Lurad på resa - varningar till övriga.

Inlägg av varjag » 7 mars 2012, 23:40

blev jag hejdad på min cykel av en kille som sa att han ville låna 50 spänn (det visade sig att han behövde en hundring). Livet lekte, medvind rådde, fåglarna kvittrade och
Varjagen blev en gång ombedd ''låna en tia'' (den var nog värd en hundring på den tiden...) till en skeppskamrat.
som var känd för sådana ''lånestötar''. Minns inte exakt mitt svar, men det gick ungefär så här;

Näe jag lånar inte dig nån tia - men har du det så djävla knappt så du måste låna tie spänn - så GER JAG DIG DEN!

På mig stötte han aldrig mer :D

Varjag

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Torsk! Lurad på resa - varningar till övriga.

Inlägg av unmo300 » 13 mars 2012, 18:37

Ja, det finns nog en del kronor insatta paa erfarenhetskontot. :)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Torsk! Lurad på resa - varningar till övriga.

Inlägg av Hans » 13 mars 2012, 18:49

unmo300 skrev:Ja, det finns nog en del kronor insatta paa erfarenhetskontot. :)
Exempel frågas.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem
Inlägg: 322
Blev medlem: 30 april 2004, 09:48
Ort: Katrineholm

Re: Torsk! Lurad på resa - varningar till övriga.

Inlägg av Kai Robert » 15 mars 2012, 20:37

Det gamla klassiska, lägenhetsförsäljare på Teneriffa.

1. En trevlig norrman stoppar oss andra dagen på resan, han gör en marknadsundersökning om skandinavers resvanor, hur mycket man reser, hur mycket pengar man spendera mm. Han tackar för våran medverkan och önskar en trevlig semester.

2. Två killar stoppar oss på gatan, sticker ett par lotter i nävarna på oss, vi skrapar och de skriker i högan sky när de se tjejens lott ”du har vunnit en storvinst”. Vi behöver bara följa med och gå en rundvandring för att se deras semesteranläggning, sen vinner vi minst 1000 kr.
Vi hänger med och får träffa en annan man, en holländare som frågar ut oss om semestervanor, hur mycket vi brukar spendera osv. När det är dags för rundtur så ursäktar han sig, det finns tyvärr ingen skandinavisk guide men kom tillbaka imorgon så ska ni få eran rundtur och vinst. När vi kommer tillbaka dagen därpå så är det samma visa, ingen guide tillgänglig. Jag anser att vi kan ta en engelsk guide men det går inte, deras regler tillåter inte detta.
Nu börjar det gå upp ett ljus för mig, vi kommer inte att få någon rundtur och vinst, vi har svarat ”fel” på deras frågor och kommer troligtvis inte köpa någon lägenhet.
Jag kallar honom ”j-vla skurk”, sen åker vi därifrån.
Nu fattar jag också att den ”trevlige norrmannen” förmodligen var en lägenhetsförsäljare som räknade bort oss från kundlistan.

3. Nästa som kommer fram för att dela ut lotter försöker jag avspisa direkt men han envisas så jag förklarar för denna engelskman vad som hänt och vad jag anser om dessa lotter.
Han frågar lite hur jag svarade och fortsätter med ”så där kan du inte säga, det låter bättre med bla, bla osv”. Då förstår jag vad det hela går ut på, de bedömer om du är en förmodad kund innan du får gå på den utlovade turen och få ditt pris. Jag bestämmer mig för att ”ge igen”.
Vi blir lovade två flaskor vin och två flaskor sprit för att gå en rundtur vilket är nog så lockande för en törstig svenne. Ska även få en t-shirt.
Vi hänger med, får träffa en dansk tjej, jag skarvar både högt och lågt med resvanor och utgifter och helt plötsligt är inget omöjligt längre, vi får den utlovade rundturen.
Vi går runt och kollar på olika semesterboenden, hon bjuder på öl vilket förmodligen ingår i planen för att vi ska bli lite smålulliga och tycka att allt är toppen.
När vi sen säger nej till att köpa något blir det sura miner och krav på förklaringar. Jag står på mig och vill ha mina flaskor. Visst, dom ska jag få men inte där, vi måste ta oss till nästa ställe för att få dom men envis som man kan bli tog vi oss dit och vi fick våra flaskor.
T-shirten däremot skulle jag få hämta i en gift shop på flygplatsen när vi åkte hem, allt för att krångla men jag gav mig f-n på att krama ut varenda möjliga krona så jag hämtade den också på hemväg.

Är det då värt allt krångel och all tid för några flaskor? Förmodligen inte, det hade varit smidigare att köpa dom men man är några erfarenheter rikare.

4. En grej till hände på denna resa, vi passerade en pub en kväll och en inkastare lovade oss ”två öl, betala för en”. Det lät ju bra så vi beställde två öl och då helt plötslig så ville de ha betalt för två öl!! Jag protesterade men fick beskedet att våra första öl fick vi betala, sen skulle vi få två till utan betalning, vi kunde inte få bägge ölen på en gång. Det slutade med att vi lämnade ölen på bardisken och gick därifrån utan att betala nåt alls.

/ Kai

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Torsk! Lurad på resa - varningar till övriga.

Inlägg av unmo300 » 16 mars 2012, 06:56

Hans skrev
Exempel frågas.
Mest ungdomssynder som man nog inte skall skriva om. :)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Torsk! Lurad på resa - varningar till övriga.

Inlägg av varjag » 16 mars 2012, 12:12

Hmmm.....håller med unmo300 - ungdomssynder spolas bäst ut genom spygatten - :)

Men - när varjagen med fru - var tvenne blåbär....De var på Buss 64 från Vatikanen in till ''stan''.
Lonely Planet och alla turistguider, VARNAR för Buss 64 i Rom...ficktjuvarnas paradis....

it’s simply known as the pickpocket bus. If you ride the 64 bus, make sure ALL your personal items, money, credit cards, wallets, etc. are secured. Frequently the pick-pockets on the ......
Bussen packad värre än sardinlåda - inte plats för minsta erektion ens...varjagsardinerna vaggar i köttmassan nära bakre utgången. Plötsligt tränger sig en jättelik man häftigt bakåt mot mig genom sardinpackningen - jag fattar inte vad som händer....Bussen tvärnitar - dörrarna slås upp.....jätten hoppar av med ''typiskt svartmuskig hals'' i slägghanden -
- slänger aset som en säck på gatan och sätter tung sko på ashalsen! Den andra slägghanden - river ut mig på gatan....

Signor I am Carabinieri - this man try to steal your money! 8O
Först då - ser jag fram mot bussens mittdörr - där en annan jättelik svart känga låser en annan svartmuskig nacke i asfalten....BRAVO!

De svartmuskiga asen beläggs med handbojor - varjagparet får skjuts med blåljussirenförsedd Alfa - till närliggande Carabinieri-station...

Jätten, var en mycket sympatisk man med mycket god engelska. Han berättade att Rom's plåga då - var peruanska indianer som var expertficktjuvar. Jag visades bilder av de arresterade - attesterade att jag sett den ene på bussen
(vilket jag inte gjort) och ombads komma till domstolen - dagen därpå.

Givetvis gick jag aldrig dit. Men fick livslång respekt för italienska Carabinieri....

Pronto intervento? Telefono Carabinieri!

Varjag

Användarvisningsbild
Gyps
Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 18 september 2003, 23:12
Ort: Kopparbergs län

Re: Torsk! Lurad på resa - varningar till övriga.

Inlägg av Gyps » 18 mars 2012, 02:11

Vill tipsa om blogg jag följer. Det är en svenskamerikan som heter Bob Arno och är magiker och ficktjuv som reser runt hela världen och avslöjar och intervjuar ficktjuvar och bedragare

Här har du till och med en bild på buss64
http://bobarno.com/thiefhunters/2008/02/day-in-rome/

Användarvisningsbild
Bromma_Herman
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 5 januari 2007, 15:37
Ort: Sverige

Re: Torsk! Lurad på resa - varningar till övriga.

Inlägg av Bromma_Herman » 10 maj 2012, 16:15

Venedigs lokaltrafiksbåtar är också ett ställe du ska hålla utkik på. Var nära att bli av med min fotoväska (ryggsäck) två gånger där; båda gångerna efter att de anställda ombord sade åt mig att ta av den. Då detta inte hände varje gång jag åkte båten så började jag istället ta bilder på de som ville att jag skulle ta av mig ryggsäcken.

Denna vänliga dokumentation av deras anlete uppskattades extremt lite och de hotade faktiskt med att ringa polisen. Sade att de fick det gärna göra. Givetvis ringdes aldrig någon polis men vem vet vilken maffia man lyckats reta upp... :roll:

Skriv svar