Ukraina - Kiev och kanske Dnipropetrovsk

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28537
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Ukraina - Kiev och kanske Dnipropetrovsk

Inlägg av Hans » 30 januari 2012, 18:36

Jag lär nog hamna där i maj med några dagar till att roa mig själv. Har någon skalmanit några egna erfarenheter eller kanske några tips från 'kompisar' (hej Martin :D )?

MVH

Hans

Konigsberg
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 24 februari 2008, 20:22

Re: Ukraina - Kiev och kanske Dnipropetrovsk

Inlägg av Konigsberg » 31 januari 2012, 21:10

Jag var i Kiev i maj förra året. Besökte ett museum med inriktning ¨det stora fosterländska kriget¨. Helt klart värt ett besök. Mängder av fordon, materiel, målningar, kartor, dioraman, vapen etc. En avdelning av museet var inriktad på Afghanistankriget 1979-89. Räkna med i alla fall 2-3 timmar där. Från museet är det mycket vacker utsikt över staden och Dnepr.

Sedan bokade vi en privat guidad tur på internet. Guiden tog runt oss till sovjetiska och tyska krigskyrkogårdar. Vi besökte även en stor övergiven sovjetisk bunker från andra världskriget, Tunnelsystemet under jord var omfattande och det tog ett bra tag innan vi hittade ut...Vi blev även tillfrågade om vi ville provskjuta AK47 vilket vi inte var sena att tacka ja till. Åkte till en skjutbana där det tydligen också fanns möjlighet att provköra olika typer av sovjetiska stridsvagnar, det kostade dock en slant vilket vi inte hade just då. Möjligheten fanns dessutom att få flyga med i ett Mig-plan för ca 15000 kr. Enligt guiden tar man då en snaps tillsammans med piloten innan, vilket låter som ett vågspel om han nu talade sanning. 8O 8O

Vi besökte även en marknad med omfattande souvenierer från kriget, originalvaror gick att köpa men kostade därefter.

Övrigt: Trevliga och hjälpsamma människor med god robust inhemsk mat samt ett välsmakande lokalproducerat öl.
Bra prisnivå, betydligt lägre än i Sverige.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28537
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ukraina - Kiev och kanske Dnipropetrovsk

Inlägg av Hans » 31 januari 2012, 21:25

Stort tack Konigsberg!

Har du några länkar och mer tips, varningar, rekommendationer m.m.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Ukraina - Kiev och kanske Dnipropetrovsk

Inlägg av Martin Lundvall » 31 januari 2012, 21:27

Hur mycket tid har du? Har du en dag ledigt så tycker jag definitivt att du ska överväga Tjernobyl. Annars finns det ett Tjernobylmuseum i Kiev. Kiev är en vacker stad, passa på att besöka den östra flodbanken, många fina uterestauranger som spelar trallvänlig rysk pop 8-)
Det finns också möjlighet till flodtur.
Sedan är det intressant att gå i centrala Kiev och titta på byggnaderna, mycket av staden förstördes som bekant under kriget. Stalin lät bygga upp den med pampig stalinistisk arkitektur.

Dnipropetrovsk har jag tyvärr inte besökt, men det kan nog vara väldigt intressant.

/Martin

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28537
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ukraina - Kiev och kanske Dnipropetrovsk

Inlägg av Hans » 1 februari 2012, 11:06

Tack Martin,

Hur tar man sig bäst de 132 km till Tjernobyl?

MVH

Hans

Konigsberg
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 24 februari 2008, 20:22

Re: Ukraina - Kiev och kanske Dnipropetrovsk

Inlägg av Konigsberg » 1 februari 2012, 12:51

Hans,

För att komma till Tjernobyl krävs det att du bokar in dig på en organiserad tur dit. Det går att ordna på plats i Kiev eller över nätet. Resan sker vanligtvis med buss och tar en heldag. Det går även att besöka en f.d sovjetisk kärnvapenbas. Avskjutningsramperna är delvis dolda i underjorden men efter vad jag hörde från guiden får man gå ner där. Även här gäller det att boka in sig på en organiserad tur med buss, platsen är belägen ca 30 mil sydväst om Kiev.

Vår guide hette Tasha, maila henne på tasha.jallois@gmail.com Hon talar bra engelska och hennes pappa (som är f.d polis) agerar chaufför. Hon studerar vid universitetet och driver denna guidning vid sidan av. Om du är intresserad av att skjuta o dylikt är det pappan du ska vända dig till.

Som sagt, att flanera i centrala Kiev och beundra arkitekturen är också ett nöje i sig. Kiev är en enorm stad med ca 4 milj men jag kände mig aldrig otrygg. Så länge man respekterar folket, staden och landet brukar det inte vara några problem.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28537
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ukraina - Kiev och kanske Dnipropetrovsk

Inlägg av Hans » 1 februari 2012, 13:42

Tack igen, sedan såg jag att du hade samma funderingar tidigare viewtopic.php?f=37&t=38821

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Ukraina - Kiev och kanske Dnipropetrovsk

Inlägg av Martin Lundvall » 1 februari 2012, 19:44

Hans skrev:Tack Martin,

Hur tar man sig bäst de 132 km till Tjernobyl?

MVH

Hans
Som sagt det är organiserade turer, räkna med en heldag. Kolla upp om det går någon tur just den dagen.
Gillar du fotboll så kanske en match hade varit trevligt, stadion ligger väldigt fint.
Sedan måste du ju prova den ukrainska smaksatta vodkan, ölen är inget speciellt men som tur är finns det andra märken än ukrainska.
Tunnelbanan är fin, men inget i jämförsle med den i Moskva.

/Martin

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28537
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ukraina - Kiev och kanske Dnipropetrovsk

Inlägg av Hans » 1 februari 2012, 21:48

Martin Lundvall skrev:fotboll
Hade det varit syftet med resan hade jag nog väntat ett par veckor :wink:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Ukraina - Kiev och kanske Dnipropetrovsk

Inlägg av Martin Lundvall » 1 februari 2012, 21:57

Jasså, varför då? Fotboll kan man väl spela oavsett om det maj eller juni ;)

/Martin

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28537
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ukraina - Kiev och kanske Dnipropetrovsk

Inlägg av Hans » 1 februari 2012, 22:00

Det har du ju rätt i, tänkte inte på det.

MVH

Hans

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Ukraina - Kiev och kanske Dnipropetrovsk

Inlägg av liljen » 4 februari 2012, 12:29

Har varit i Kiev två gånger på genomresa och tycker det är en härlig stad.

Skulle vilja tipsa om två sevärdheter som är lagom för en halvdags promenerande. På västra sidan av Dnjepr ligger både det enorma klosterkomplex som mestadels består av grottor och gångar. Kallas lavran i daglgit tal. Där ligger diverse abbotar och helgon begravda i gångarna, vilket ger en något kuslig känsla. Det berättas att sovjetmakten på 20-talet ville forsla bort alla dessa lik och begrava dem på vanligt vis. Man struntade i diverse varningar om att det här var heliga män som var förbjudet att flytta på. Sagt och gjort man lastade upp kropparna som legat i upp till 1000 år i grottorna på en lastbil. Det var dock omöjligt att sedan starta lastbilen. Man försökte på alla möjliga vis. När man till sist lastade av kropparna gick den igång utan problem. Den lokale partifunktionären ska då ha blivit mer medgörlig och beslutade att alla fick vara kvar på sina platser i grottorna. Värt en svalkande promenad!

I närheten ligger den stora segerparken till minne av andra världskriget, med friluftsmuseum av sovjetisk teknik. Finns ett museum om Afghanistankriget där. Mycket att titta på och ur högtalare strömmar patriotisk musik. Ganska vacker utsikt ner mot floden och klart sevärt. Kanske har man även renoverat klart "moder fosterlands-statyn" som är helt enorm så att du kan åka upp i den och kika på utsikten - är nog mäktigt.

Nästa gång jag är I kiev tänkte jag åka till den här ganska nya stora medeltidsparken "Kyivskaja Rus". Har inte varit där än själv man enligt kompisar är det helt klart värt besöket om man har minsta intresse för den aktuella epoken. Om du är där rätt datum finns det stora reenactments att titta på och är festivalstämning. Kolla in deras hemsida: http://www.parkkyivrus.com/ Kom dit utklädd som svensk varjag så blir du säkert extra populär. :wink:

En liten varning: Vid de mest centrala metrostationerna härjar ficktjuvsligor. Så undvik att få det se ut som att du är rik, utländsk turist och väcka någon som helst uppmärksamhet när du exempelvis köper tunnelbanepolett. Annars bör du inte ha plånbok i någon av fickorna.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28537
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ukraina - Kiev och kanske Dnipropetrovsk

Inlägg av Hans » 7 februari 2012, 14:23

Återigen tack.

Boende, jag funderar på att försöka hitta en liten lägenhet istället för hotell. Någon som har några bra förslag vart man skall vända sig?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Re: Ukraina - Kiev och kanske Dnipropetrovsk

Inlägg av Perman » 7 februari 2012, 16:21

Har bara varit på genomresa genom Kiev med bil en gång, men jag funderar på att flyga till Kiev i sommar och hyra en lägenhet (dock inte under Fotbolls-EM). Det var en gigantisk och vacker stad som det tog nästan två timmar att åka igenom. Tyvärr verkar det som om hyrpriserna på lägenheter i Kiev är något högre än i andra ukrainska städer. Om detta beror på den kommande fotbollsturneringen eller inte är svårt att säga, men jag har i varje fall inte hittat någon lägenhet i Kiev under 35 USD per natt. Har tidigare bott i en 2-rums lägenhet i Zhitomir för ca 25 USD per natt genom ukraineapartments.com. Lägenhetsstandarden liksom standarden i övrigt i närområdet var dock dålig, men lägenhetsvärdinnan var i alla fall en underbart trevlig kvinna som pratade flytande engelska (råkade vara engelsklärarinna också). När jag skulle åka hem så ville jag fotografera miljön i lägenheten, trapphuset och på gården som ett minne, men då fick jag avbryta för blickarna jag fick av en granne var inte några snälla blickar om ni förstår vad jag menar. Även om levnadsstandarden i Ukraina många gånger lämnar mycket att önska så är ändå ukrainarna ett stolt folk, och normalt är de också väldigt vänliga och hjälpsamma.

Många lite dyrare lägenheter har egen tvättmaskin och t.o.m. torktumlare i vissa fall, men i detta fall kunde man lämna smutstvätten till henne vilket fungerade bra. ukraineapartments.com har även lägenheter i Kiev från ca 35 USD per natt, men då är det förstås 1-rumslägenheter vi pratar om. Det finns billiga ukrainska lägenheter i andra städer från 19 USD och uppåt om man bor minst 5 nätter, men uppenbarligen inte i Kiev. Trots mina delade erfarenheter så rekommenderar jag generellt att bo i lägenhet i Ukraina. Hotellrum är dyrare och har vanligtvis inte samma service, standard, utrymme och avskildhet. Se bara till att du har en bra kontakt med lägenhetsvärdinnan och uthyrningsföretaget, för det är viktigt. Vad gäller ukraineapartments så måste man betala en deposit i förväg när man bokar lägenhet, och den får man inte tillbaka även om man bokar av senare. Ett annat bra tips är att ha med en reservmobil (eller möjligen ha en tuff fukt- och stötskyddad mobil; själv har jag nu en Motorola Defy Plus), eftersom mobilen oftast är den enda kontaktmöjligheten man har med värdinnan och omvärlden. Detta lärde jag mig den hårda vägen då jag tappade mobilen i golvet i lägenheten och fick sitta och försöka plocka ihop tangenterna för att få kontakt med omvärlden igen. Då var man skapligt nervös kan jag säga ;-). Hör gärna av dig om du hittar nåt billigare lägenhetsboende i Kiev.

/Per

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28537
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ukraina - Kiev och kanske Dnipropetrovsk

Inlägg av Hans » 2 maj 2012, 11:30

Jag tänkte bara bumpa tråden nu när det börjar närma sig. Vi släpper nog Dnipropetrovsk - inte p.g.a. bomber men tidsbrist.

MVH

Hans

Skriv svar