Narva

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Konigsberg
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 24 februari 2008, 20:22

Narva

Inlägg av Konigsberg » 23 december 2011, 10:06

Nästa resa tänkte jag genomföra till Narva i sommar. Fokus på slagfältet från 1700 och Hermannsborg. Men inte minst även Blå Bergen med Barnhemshöjden och Grenadjärhöjden från de förbittrade striderna i området ´44.

Som utgångspunkt tänkte jag använda mig av Petter Kjellanders böcker om estniska Waffen-SS samt Månssons nyutkomna bok om division Nordland, som också stred i området.

Är det någon som varit där och kan ge lite råd och tips? Jag tänkte inledningsvis att hyra bil och förflytta mig för egen maskin, men har nu sett att det tydligen är möjligt att boka privata guider som tar dig direkt till platserna. Flyger troligen till Tallinn och därefter tåg till Narva.

jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Narva

Inlägg av jeger » 24 december 2011, 08:37

Narva og omegn -også noe utvidet-er verd et besøk.
Jeg besøkte landet og stedet i sommer som var. Valgte å bo i byen Tartou, en stykke syd for Narva,universitetsby med gode hoteller og utgangspunkt for historiske besøk lang WWII frontlinjen. Universitetssykehuset i Tartou var under WWII også sentralt 2-linjes hospital bl.a. for danske og norske, også svenske soldatet i feks Regiment Norge. Det finns derfor flere skandinaviske krigsgraver og monumenter både i Tartou og flere steder nordpå opp til Narva.Anbefalt lesning kan eksempelvis være Harry E.Ellingsens bok " Regiment Norge-Historien om en frontkjemperenhet",Pax Forlag AS,Oslo 2011 med mange gode WWII bilder,også av det sentrale minnesmerke for regimentet med innskriften "Regiment Norge-1943-45 Kroatia-Russland-Estland-Lettland-Pommeren-Berlin-Til minne om dem som falt"(Kindeheimhøhe-Grenadierhøhe)
Anbefalt reisemåte, fly inn og ut,Buss til Tartou og så leiebil for oppholdets varighet
Jeger

Konigsberg
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 24 februari 2008, 20:22

Re: Narva

Inlägg av Konigsberg » 26 december 2011, 21:30

Tack för infon. Ska försöka få tag på de böckerna.

jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Narva

Inlägg av jeger » 27 december 2011, 08:21

Prøv også disse to bøkene, begge på norsk og begge er godt utstyrt med bilder fra Narva-fronten, hhv
1)" Den frivillige" av Bjørn Lindstad som er en norsk frontkjempers dagboknedtegnelser om krigen på Østfronten,også Narva, utgitt på Kagge Forlag, Oslo 2010, 2.opplag 2011 ref ISB97-82-489-1163-0
2) " En av oss-Norske frontkjempere i krig og fred" av Vegard Sæther utgitt av Cappelen Dam Norsk Forlg, Oslo 2010
ref ISBN 978-82-02-36761-9
Jeger

Gravel-Buster
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 juli 2009, 14:20

Re: Narva

Inlägg av Gravel-Buster » 5 februari 2012, 13:56

Jag besökte Narva och Barnhemshöjden i somras och även två år innan dess. Kan varmt rekommenderas! Här kommer bilder från resorna, som kanske kan bidra till lite inspiration.

Utan GPS är det inte helt enkelt att hitta till t.ex. Barnhemshöjden? Hojta till om jag kan bistå med GPS-waypoints!

Resan 2009 (Narva är i slutet av resan):
http://www.smugmug.com/gallery/8852085_ ... 50&k=SvZnL

Resan 2011 (Narva i början):
http://www.smugmug.com/gallery/18312777 ... &k=p5C36Jw

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5042
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Narva

Inlägg av Battler » 5 februari 2012, 21:24

Gravel-Buster skrev:Jag besökte Narva och Barnhemshöjden i somras och även två år innan dess. Kan varmt rekommenderas! Här kommer bilder från resorna, som kanske kan bidra till lite inspiration.
Fina bilder, tack för att du delar med dig!
__________________________________
MVH

Konigsberg
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 24 februari 2008, 20:22

Re: Narva

Inlägg av Konigsberg » 7 februari 2012, 20:54

Kanonbilder, jag gillar verkligen upplägget på era resor. Finns museet (med bl.a de tyska hjälmarna) uppe på själva Barnhemshöjden?

Gravel-Buster
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 juli 2009, 14:20

Re: Narva

Inlägg av Gravel-Buster » 8 februari 2012, 13:23

Museet (som förvisso är ganska litet med väldigt intressant) ligger i byn Sinimäe, drygt 2 mil väster om Narva. Barnhemshöjden ligger i sin tur någon kilometer väster om Sinimäe.

Den Tyska Krigskyrkogården ligger i Narvas norra utkant, längs vägen som följer floden. Fortsätter du vägen ytterligare någon kilometer så kommer du till Battle of Narva Memorial.

Men det finns mycket mer intressant i norra Estland (förutom självklarheter som Tallinn och slottet i Narva), t.ex. den ryska flygbasen nordväst om Kunda, den ryska ubåtsbasen (nja, det var väl inte en ubåtsbas utan en ”submarine repair base”, strax väster om Loksa. Också finns där förståss den f.d. stora flottbasen i Paldiski väster om Tallinn. Paldiski fick förresten utnämningen ”Världens minst sevärda plats” http://www.expressen.se/res/europa/varl ... rda-plats/ Bara det är ju anledning att åka dit!!!

Och som sagt, jag har GPS-koordinater till platserna om du behöver!

Konigsberg
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 24 februari 2008, 20:22

Re: Narva

Inlägg av Konigsberg » 10 februari 2012, 22:07

Tack för tipsen. Har dock troligtvis endast fre-mån till mitt förfogande, så fokus måste bli just Narvaområdet. Apropå f.d. sovjetiska baser i Baltikum så gav Peter Handberg ut en intressant bok för några år sedan, den hette ¨Undergångens skuggor - missiler och möten¨. Handberg reste runt i Baltikum och besökte tidigare sovjetiska kärnvapenbaser samt intervjuade f.d militärer, oerhört intressant läsning.

Jag besökte f.ö Karosta utanför Liepaja för några år sedan. På 1980-talet tjänstgjorde ca 10 000 sovjetsiska militärer vid Karostabasen, när jag promenerade runt i området 2008 var allt övergivet. Riktigt ödslig känsla att gå runt där...

Gravel-Buster
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 juli 2009, 14:20

Re: Narva

Inlägg av Gravel-Buster » 10 februari 2012, 23:56

Jodå, Handbergs bok har varit en stor inspirationskälla även för mig! Baltikum i allmänhet, och Lettland i synnerhet, är ”nersmetade” med f.d. sovjetiska baser. Det har hittills blivit 5 hojresor till Baltikum, med många militärhistoriska inslag! Men jag har inte varit i Karosta än men det står högt upp på önskelistan! Men det blir inte i år, för årets hojresa går till Albanien, Montenegro och Bosnien Hercegovina. Men jag räknar med att delta i nästa års Kurland Rally för veteranhojar, med en BMW R75 Wehrmachtgespann från 1944 och då blir det absolut ett besök till Karosta!

Konigsberg
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 24 februari 2008, 20:22

Re: Narva

Inlägg av Konigsberg » 11 februari 2012, 21:47

Hamnen i Liepaja är faktiskt också värd ett besök. Riktigt förfallet och nergånget och med flera kåkar som ser bombskadade ut. Man bör dock undvika att vistas där efter mörkrets inbrott...

Allt detta har dock sin charm.

Har för mig tyskarna höll staden fram till vintern 1944/45. Liepajas hamn var en viktig livlina för de tyska förbanden i Baltikum.

Skriv svar