Seborga

Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Seborga

Inlägg av Marcus » 21 maj 2011, 16:08

Seborga är ett för mig tidigare okänt litet "land", Pricipato di Seborga:
Det skulle kunna vara en så kallad tiotusenkronorsfråga, men risken att ingen skulle vinna är överhängande. Så i vilket land i Europa heter valutan Luigino och var är Marcello Menegatto statschef? Eller: Vilket fjärde land kan man besöka på en timmes avstånd från Frankrike, Monaco och Italien?
Det är nog ingen överdrift att påstå att lilla furstendömet Seborga, som tronar högt och stolt ovanför italienska rivieran, troligen är Europas minst kända land. Ändå finns här alla attribut som hör ett riktigt land till, egen valuta, flagga, frimärken, pass och nummerskyltar på bilarna – som med tanke på det ringa invånarantalet dock är mycket få.
Lilleputtlandet Seborga, som sägs ha existerat som självständig stat sedan hisnande år 954, har idag runt 500 fullvärdiga medborgare och i landet som helhet (14 kvadratkilometer litet, ungefär 2,5 Södermalm) bor omkring 2 000 personer – alla styrda av en regering som består av nio ministrar och en statschef. Det råder ingen tvekan om att ministaten Seborga tar sig själv på allra största allvar. Om omvärlden gör det är inte lika säkert.
Cistercienmunkar slog sig ned här runt 1079, men det var först när nio trötta tempelriddare på väg hem från ett korståg år 1127 fastnade uppe på kullen som Seborga grundlade sin mytomspunna suveränitet.
http://www.svd.se/resor/resa-seborga_6182105.svd

Bild
http://en.wikipedia.org/wiki/Principality_of_Seborga

/Marcus

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Re: Seborga

Inlägg av NIL » 25 maj 2011, 09:37

Fräckt, dom kan vi klå.
Jag gillar det geografiska läget, jag förordar en svensk invasion.
Vi kan anföra att vi på innevånarnas begäran skickar en fredsstyrka för att stävja regimens ambitioner att bli en militär stormakt med en mycket expansiv politik.

Jag kan inledningsvis ställa upp på att vara svensk generalguvernör tills jag "i enlighet med folkets begäran" installeras som Statschef (formell titel vill jag klura på lite längre).
Äh, det löser sig.

Skriv svar