Vad gör jag i Rom?

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Vad gör jag i Rom?

Inlägg av Amund » 29 april 2011, 18:57

Tänkte ställa en fråga som kanske låter lite dum på just detta forum - Finns det något museum i Rom? :D Om jag förtydligar lite så menar jag om någon har något de vill rekommendera eftersom utbudet verkar enormt. Jag är intresserad av det mesta förutom rena turistfällor där man köar en halv dag för att betala en förmögenhet för att trängas med japaner och amerikanare. :x Kanske det finns något i Anzio?

Tack på förhand! :)

oxford
Tidigare medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: 10 september 2009, 16:13

Re: Vad gör jag i Rom?

Inlägg av oxford » 29 april 2011, 22:00

Jag har varit i Rom flera gånger, men jag har fortfarande mycket kvar att utforska.

Min första dag är alltid,

Checka in på ett billigt hotell vid stationen Termini.

Gå ner till colosseum, colosseum gör sig faktiskt bäst från utsidan, inuti finns bara en stor grusgrop att se ner på. Akta dig för fake romarna i legionärs uniformer och plastsvärd som står utanför och som låter sig fotograferas för +10 euro eller mer. Triumfbågen (Trajanus?)utanför är magnifik.

Spatsera ner över forum där romarrikets politiska centrum en gång låg. Palatinen som det kostar att gå upp på erbjuder en vacker utsikt över Rom, men min personliga uppfattning är att man måste ha detaljkunskap om Palatinen och det romerska kejsarna för att få ut något av besöket där. Bakom ligger Circus Maximus, men jag har faktiskt inte hunnit ditt ännu.

I slutet av Forum ligger ett par medeltida kyrkor, under en av kyrkorna ligger den gamla romerska fängelsehålan Mamertinska fängelset eller Tullianum från 386 f.kr. I den här fängelsehålan sattes Roms farligaste fiender och även flera av kristendomens tidiga förkämpar som Paulus och Petrus. Även Galler kungen Vercingetorix fängslades här.
Skulle lätt kalla detta för Roms bäst bevarade hemlighet. Klart sevärd.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tullianum

Piazza Venezia är mitt nästa stop, där finns en trevlig bar med lättare servering, priset är turist pris (dyrt men här är det värt det!), men utsikten magnifik, över Victor Emanuel monumentet och till höger hittar du Benitos balkong där han gjorde sin bombastiska utspel på. Själv gillar jag att titta på trafikpolisen som dirigerar trafik, helt klart Roms mesta och tyngsta jobb.

Vidare till Pantheon, som är den bäst bevarade Romerska templet, inuti ligger de förenades Italiens Kungar begravda.

Nästa stopp är Vatikanen, (kolla dock öppen tiden, tror dom stänger kl 1900) En utläggning om vad som finns att se i vatikanen skulle bli alldeles för lång men Påvegravarna finns i källaren, Kyrkan är överväldigande, och har du tid och ork och inte lider av höjdskräck och klaustrofobi så rekommenderar jag en tripp upp till kupolen med Roms bästa utsikt.

Trevi fontänen (Där Anita Ekberg badade) gör sig bäst på kvällen, spanska trappan är också ett måste högst upp ligger Villa Medicci.

Komihåg, ta aldrig svarttaxi, restaurangerna i Statskärnan är dyra turistfällor och maten är trots detta ingen höjdare.

Det finns ett Napoleon museum, men det vänder sig mest till den som är en inbiten Napoleon fantast. Risorgemento museet i Victor Emanuel monumentet är så där dock mest på Italienska dock några intressanta artefakter som en italiensk MAS torpedbåt. Vatikan museet som jag aldrig har varit på, pga av att det är guideturer och tar en heldag men skall vara enastående.

Det är mitt Rom det...

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad gör jag i Rom?

Inlägg av Hans » 29 april 2011, 22:17

oxford sammanfattade bra.

De gånger jag varit där har jag aldrig haft tid att söka efter VK II historia - min enda reservation mot ovan är att tydligen kan man äta riktigt bra även i turistkvarteren - jag fick en rekommendation från en urinvånare på ett ställe ett stenkast ifrån det halvtrasiga kolossåbäket alla vill se. Annars, grappan är billig, kaffet är snålt tilltaget och underbart - och tanken på maten - får mig hungrig nu.

MVH

Hans

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Vad gör jag i Rom?

Inlägg av Giancarlo » 29 april 2011, 23:05

Vatikanmusséerna tror jag inte behöver guideturer, ett mycket fantastiskt museum - sixtinska kapellet ger garanterat överväldigande intryck. Tråkigt nog så är det nästan lite väl mycket på detta museum, man kan vara där hur länge som helst.

Nu har Oxford nämnt mycket så jag nämner några "andrahandssevärdheter" som jag tycker är/verkar trevliga:
Villa Torlonia
Villa Torlonia har en mycket intressant historia, denna storslagna villa och egendom bygdes av en rik judisk släkt på 1800-talet. Beboddes sen av Mussolini och hans fru, blev efter invasionen allierat högkvarter i Italien från 1944 till 1947. Här finns även urgamla judiska katakomber. Alla dessa olika residenter har lämnat sina egna spår. Ett intressant mindre känt turistmål.

San Giovanni in Laterano- Påvens egentliga säte (Peterskyrkan är ingen katedral). Bredvidliggande lateranpalatset var hans hemvisst i ca 1000 år. Något många missar när de talar om påvens historia. Mycket intressant torg och byggnader. En annan vacker kyrka i stan är Santa Maria Maggiore.

Villa D'Este
En av världens mest fantastiska renässansvillor och trädgårdar upprättat av den rika romerska Este-familjen. Ligger en bra bit utanför stan, i fantastiska Tivoli som har en del andra saker man inte BÖR missa. Kejsar Hadrianus fantastiska ruinerade villa och Vestastemplet är bara ett par.

EUR
Fascisternas utställningsstatsdel är en rätt intressant "modernistisk" kuriositet i den annars så gammaldagsa staden, här finns flera intressanta exempel på fascistisk arkitektur. Numera är det ett businessdistrikt med nyare byggnader och bostadsort för stadens rikare invånare.

Roms katakomber
Som älskare av små hålrum under jorden (katakomber och grottor) är jag stort ångerfull över att jag inte besökt stadens "utställningskatakomber", dvs urgamla underjordiska gravar, men de ska vara ypperliga. Mer info här: http://www.catacombe.roma.it/

Stadio Olimpico
Att se en fotbollsmatch med något av hemmalagen känns som en höjdpunkt på resan. Slår aldrig fel, man bör dock akta sig för hulliganer, men de brukar stängas in i sin egen lilla fålla på stadion. I alla fall en mäktig upplevelse.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Vad gör jag i Rom?

Inlägg av Giancarlo » 29 april 2011, 23:33

Ang. mat har staden ett mycket trevligt och i Italien rätt så egensinnigt kök. Staden är i Italien mycket känd för sin inälvsmat och att göra bra saker av enkla ingredienser. Att använda råvaror efter säsong är alldeles självklart i stan. Är det inte säsong för kronärtskocka t.ex. så finns det ingen sådan på menyn någonsstans, men man kanske kan hitta någon trevlig bladgrönsak eller zucchiniblomma istället.


Det är lätt att föräta sig på pastan, men jag tycker oftast att de andra sakerna på menyn är godare. Här kommer lite grejer man måste beställa i stan:

Kaffe - italiensk espresso är såklart ett måste. Bör avnjutas så ofta man kan. Espressobaren är ett perfekt pit stop.

Glass - även i de mest turistiga kvarteren där man annars får bara tag på råtaskig och överprisad pizzapasta kan man få tag på en mycket god glass. Krämig, lätt och med en massa trevliga och kreativt framtagna smaker.

Cacio e pepe - en av de enklare pastarätterna och en av de godaste om den görs rätt. Råmycket parmesanost och svartpeppar får smälta i nyhandgjord pappardelle - blir inte bättre än så.

Coda Alla Vacchinaria - bräserad oxsvans med selleri och tomat. Brukar bli gott även om kocken är blind och saknar smaklökar. Blir fantastiskt på rätt krog.

Porcchetta - urbenad och helgrillad spädgris, egentligen en specialitet från området utanför stan - men vad det smakar underbart. Äts i en macka som enklare lunch. Det är vanligt att kiosker på landet i Lazio har en gris på ett rotisseri som ligger och grillas hela dagen, lite som våra varmkorvar Nästan värd en tur ut på landet.

Carciofi alla giudia hela små kronärtskockor, friterade på judiskt vis - blir knappast godare. Går dock att äta andra friterade grönsaker med samma njutning om det inte är säsong, t.ex zucchiniblomma. En annan variant på kronärtskocka är carciofi alla romana - fyllda med persilja och vitlök och bräserade. Inlagda kronärtskockor och -ravioli går inte heller av för hackor

Filetti de Bacalla - friterad kabeljo med enkla tillbehör, mest pickles. Ytterligare en judisk friterad godsak - ätes i det gamla judiska ghettot nära Campo De Fiori- Restaurangen med samma namn är att rekommendera.

Detta är såklart bara ett fåttal av de specialiteter man kan hitta i stan.


Att undvika: när man äter ska man se upp med turistkrogarna - utan såklart leta några gator bort för infödningarnas ställen. Turisttriangeln runt pantheon-vatikanen-spanska trappan är speciellt att se upp med. "Lite-off"-kvarteret Trastevere är ett mycket mysigt kvarter att äta i, men här kan man hamna fel också då det turistgentrifierats en hel del - man kan dock också hamna helt rätt. Området runt ghettot/campo de fiori likväl.

Den som vill äta bäst snackar såklart med lokalbefolkningen, bra underrättelsetjänst är nog en stor grej.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2257
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Vad gör jag i Rom?

Inlägg av cats » 30 april 2011, 05:56

Rom är en stad man gärna kommer tillbaks till många gånger. Italienarna är härligt charmiga men en del av dem inte alltid så samvetsömma.

Var försiktig vid tågstationen. Där finns ficktjuvar och annat pack, och de samarbetar med de här envisa personerna som vill "hjälpa" dig med väskan upp på tåget, eller "hjälpa" dig att köpa en biljett, och sedan vill ha betalt. Och beställ inte in en flaska vin på en restaurang, utan att först fråga priset eller titta i vinlistan. Flaskan kan bli oväntat dyr.

Och det där med att undvika turister i Rom... det är lite som att säga att man skall resa till havet och undvika vatten :lol:

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Vad gör jag i Rom?

Inlägg av Amund » 30 april 2011, 09:28

Tack allesamman för alla utmärkta svar, jag ska skriva tipsen och ta med mig, jag har varit i Italien många gånger men bara som hastigast i den eviga staden. Läste nyligen att det inte är helt enkelt att gräva nya tunnelbanelinjer i Rom, man stöter hela tiden på något nytt och måste invänta arkeologerna. Min erfarenhet av Italien är att de bästa restaurangerna ligger utanför städerna, alternativt lite anspråkslöst på en bakgata, i Venedig t.ex är nog turistmaten efter huvudgångvägarna med bra läge nästan sämre än upptinade färdigrätter från Konsum. :(
cats skrev:Och det där med att undvika turister i Rom... det är lite som att säga att man skall resa till havet och undvika vatten :lol:
:lol:
Ja du har nog rätt, kanske därför som jag har undvikit staden hitintills? :D Vad jag menar är att de allra berömdaste turistmålen brukar vara jobbiga flaskhalsar och ger mer känsla av irritation än en trevlig och intressant upplevelse.

Tack vare er hjälp ska jag nog kunna plocka russinen ur kakan och upptäcka en hel del. Jag brukar ofta på resa försöka läsa en bok som passar ihop med resmålet, vilket brukar förhöja värdet på resan, har tyvärr just hunnit läsa ut en Caesarbiografi men har med mig en bok om Hadrianus.
ta aldrig svarttaxi
Jag brukar försöka att ta mig runt till fots med en bra karta, vilket jag hoppas funkar även i Rom, det ger liksom en bra känsla av staden. :)

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem
Inlägg: 511
Blev medlem: 14 februari 2005, 19:35
Ort: Uppsala

Re: Vad gör jag i Rom?

Inlägg av Pewi » 30 april 2011, 12:18

Grejen med Rom är att hela staden är turistig, men att den har varit det de senaste 2000 åren, eller ännu mer. Det är alltså det som är det genuina. :lol: Det var verkligen inget jag störde mig på och romarna verkar vara vana vid i princip vad som helst. Det är dessutom en lagom stor stad, man kan gå till det mesta, bussar och spårvagn funkar bra också.

Dolda pärlor skulle jag säga att de många palatsen är, både de som fortfarande är bebodda (Palazzo Doria-Pamphilj och Palazzo Colonna t.ex.) och sådana som är museer (t.ex. Palazzo Spada). Fantastiska konstsamlingar och miljöer!

Vatikanmuseerna och de Capitolinska museerna är också helt otroliga, både för samlingarna av antik skulptur och renässansmåleri, men också som museer över sig själva. Många utställningar har inte ändrats de senaste 150-200 åren, vissa har stått orörda sedan tidigt 1700-tal!

Intressanta och halvokända kyrkor är bl.a. Santa Maria della Vittoria med Berninis "St:a Teresas extas" och Sant'Ivo alla Sapienza. Missa inte heller Il Gesu, Jesuitordens huvudkyrka där man kan se de fördömda protestanterna sparkas ned i helvetet i kanten av den stora plafondmålningen. :D

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5040
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Vad gör jag i Rom?

Inlägg av Battler » 30 april 2011, 12:37

__________________________________
MVH

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Vad gör jag i Rom?

Inlägg av Giancarlo » 30 april 2011, 13:01

cats skrev: Och det där med att undvika turister i Rom... det är lite som att säga att man skall resa till havet och undvika vatten :lol:
Jo medhåll här, men det finns mer eller mindre turistiga områden. Allt är en gråskala! Centrala Paris har nästan lite samma "problem".
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2510
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Re: Vad gör jag i Rom?

Inlägg av gostap » 28 juli 2011, 08:57

Förvisso turisto-ställe, men värt ett besök, Piazza Navona med Fontana dei Quattro Fiumi samt Castel Sant'Angelo
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Skriv svar