Falun-Västerdalarnas Järnväg

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Falun-Västerdalarnas Järnväg

Inlägg av Anders Nyman » 3 juli 2009, 08:22

Dalmas skrev:Jo Borlänge- Falun är en flaskhals och utnyttjad till sitt max 70 tåg per/ dag om jag inte minns fel. Understryks dessutom av att det ställe i Dalarna där det är mest lastbilstrafik i dalarna är vid Ryggen mellan Falun och Hofors.

Så det är förmodligen så att det var ett misstag att riva upp banan likt den upp till Sälen...
Just sträckningen du nämner Herr Dalmas, vid Ryggen, den backen när man åker både till och från Gävle med bil är hopplös vet jag.. För jag är ju till Gävle titt som tätt, så jag vet precis vad du menar när du nämner Ryggen. :wink:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Falun-Västerdalarnas Järnväg

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 juli 2009, 18:18

Fina bilder och det är bara kul att det är fler skalmaniter som har gjort samma sak som jag, fotografera gamla banvallar och dylikt. Till er som inte känner till det så fotograferade jag under våren-sommaren den forna Uppsala-Enköpings järnväg som har blivit publicerat på min hemsida vid tre tillfällen.

På tal om Falun-Västerdalarnas järnväg så var det någonting som slog mig att det finns en gammal personvagn som man har gjort om till ett vandrarhem eller om det var en annan järnväg i Dalarna.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Falun-Västerdalarnas Järnväg

Inlägg av Anders Nyman » 6 juli 2009, 10:01

Stefan Lundgren skrev:Fina bilder och det är bara kul att det är fler skalmaniter som har gjort samma sak som jag, fotografera gamla banvallar och dylikt. Till er som inte känner till det så fotograferade jag under våren-sommaren den forna Uppsala-Enköpings järnväg som har blivit publicerat på min hemsida vid tre tillfällen.

På tal om Falun-Västerdalarnas järnväg så var det någonting som slog mig att det finns en gammal personvagn som man har gjort om till ett vandrarhem eller om det var en annan järnväg i Dalarna.

Stefan
Detta du nämner Herr Stefan om en omgjord personvag som nu funkar som vandrarhem, det har jag också läst om, men det är ett tag sedan jag läste detta. Jag har för mej att det var Gunde Svan som gjorde detta med den äldre vagnen, efter västerdalarnas banan, för jag vet att han figurerade vid tillkomsten av detta. men jag kommer inte ihåg om det var Gunde själv eller om det var kommunen i Gundes hemkommun som fixade till detta. 8-)

bjzot
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 maj 2010, 11:41

Re: Falun-Västerdalarnas Järnväg

Inlägg av bjzot » 23 maj 2010, 12:52

Jag har i min ägo ett fotografi från brobygget vid Forshuvud.
Forshuvudsmall.jpg
Fotografi från brobygget vid Forshuvud
Forshuvudsmall.jpg (170.91 KiB) Visad 829 gånger
På Riksarkivet i Arninge finns en hel del dokument i samband med bygget av FWJ. Där framgår, i en redogörese av byggnadschefen, att man gjort terrasseringsarbeten för bron under vintern 1899-1900, och "Stenarbetens för Dalelfsbron böra göras under kommande vinter och vara färdiga till 1 Mars 1901 så att stålbron då kan börja utläggas och nitas."
På baksidan av fotografiet har min morbror, som var baningenjör i Gävle, noterat att bron såldes till Stora Kopparbergs Bergslags AB 1964, och dessa gjorde om den till landsvägsbro.

boka56
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 mars 2015, 13:42
Ort: Uppsala

Re: Falun-Västerdalarnas Järnväg

Inlägg av boka56 » 27 mars 2015, 14:10

Väldigt bra research om Västerdalsbanan och de olika byggprojekten vid Kvarnsveden kring den här järnvägen. Det finns en grupp på Facebook som sysslar med Kvarnsvedens historia. Gruppen heter "Kvarnsveden förr och nu" Där skulle man verkligen uppskatta den här forskningen.
Har själv bott i Kvarnsveden bortåt 40 år, och hur många polletter som helst trillade ned i form av bortglömda fakta. Bra jobbat!

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Falun-Västerdalarnas Järnväg

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 maj 2015, 08:25

Ligger bron i närheten av kraftverket (se "Industrijärnvägar i Dalarna) som byggdes ungefär när första världskriget slutadè???

Stefan

Skriv svar