Falun-Västerdalarnas Järnväg
-
- Medlem
- Inlägg: 1501
- Blev medlem: 25 feb 2004 06:59
- Ort: Skåne/Dalarna
Falun-Västerdalarnas Järnväg
Inspirerad av den här tråden har jag gett mig ut i det gröna med kamera.
Falun-Västerdalarnas järnväg
Den järnväg som ännu går från Falun till Borlänge via Ornäs, är en del av vad som tidigare utgjorde första delsträckan av Bergslagernas järnväg, vilken sammanband Falun med Göteborg.
Bergslagernas järnväg var i början av 1900-talet landets största enskilda bana. Banan öppnades successivt mellan 1875 och 1879.
(Källa: Nordisk familjebok)
Denna järnväg fyllde inte det behov som Kvarnsvedens pappersbruk hade av en direkt spårförbindelse till Falun, då den anslöt till Borlänge via Domnarvet. Därför togs initiativ till byggande av en järnväg från Falun till Kvarnsveden och då det bedömdes att en fortsättning av järnvägen mot Västerdalarna skulle ge ökat trafikunderlag, kom banan att dras till Björbo.
Koncession för sträckan Falun - Repbäcken beviljades den 17 mars 1899. Den 27 januari 1900 grundades Falun - Västerdalarnas Järvägsaktiebolag (FVJ) som övertog koncessionen. Bygget startade under år 1900. År 1903 hade man nått så långt med arbetena att man fick trafiktillstånd på sträckan Falun - Repbäcken.
Den 23 juni 1904 öppnades denna sträcka för allmän trafik.
Från 1903 var FVJ ett helägt dotterbolag till Gävle-Dala järnvägsaktiebolag.
1918 beslöt GDJ:s bolagsstämma att överta dotterbolagens koncessioner, varför FVJ gick i likvidation och verksamheten helt uppgick i GDJ.
Vid halvårsskiftet 1947 hade staten skaffat sig aktiemajoritet i GDJ och ett år senare uppgick GDJ i SJ.
Persontrafiken på sträckan Falun-Repbäcken lades ner den 29 maj 1960.
Redan samma år(1960) revs spåren upp mellan Källviken och Kvarnsveden.
(Källor: Stig Lundin och Historiskt om Svenska Järnvägar
Den bit jag “dokumenterat” är den blå sträckan som går från söder om Morbygge i sydväst till Bomsarvet i nordöst. Kartan från Riksantikvarieämbetet
Falun-Västerdalarnas järnväg
Den järnväg som ännu går från Falun till Borlänge via Ornäs, är en del av vad som tidigare utgjorde första delsträckan av Bergslagernas järnväg, vilken sammanband Falun med Göteborg.
Bergslagernas järnväg var i början av 1900-talet landets största enskilda bana. Banan öppnades successivt mellan 1875 och 1879.
(Källa: Nordisk familjebok)
Denna järnväg fyllde inte det behov som Kvarnsvedens pappersbruk hade av en direkt spårförbindelse till Falun, då den anslöt till Borlänge via Domnarvet. Därför togs initiativ till byggande av en järnväg från Falun till Kvarnsveden och då det bedömdes att en fortsättning av järnvägen mot Västerdalarna skulle ge ökat trafikunderlag, kom banan att dras till Björbo.
Koncession för sträckan Falun - Repbäcken beviljades den 17 mars 1899. Den 27 januari 1900 grundades Falun - Västerdalarnas Järvägsaktiebolag (FVJ) som övertog koncessionen. Bygget startade under år 1900. År 1903 hade man nått så långt med arbetena att man fick trafiktillstånd på sträckan Falun - Repbäcken.
Den 23 juni 1904 öppnades denna sträcka för allmän trafik.
Från 1903 var FVJ ett helägt dotterbolag till Gävle-Dala järnvägsaktiebolag.
1918 beslöt GDJ:s bolagsstämma att överta dotterbolagens koncessioner, varför FVJ gick i likvidation och verksamheten helt uppgick i GDJ.
Vid halvårsskiftet 1947 hade staten skaffat sig aktiemajoritet i GDJ och ett år senare uppgick GDJ i SJ.
Persontrafiken på sträckan Falun-Repbäcken lades ner den 29 maj 1960.
Redan samma år(1960) revs spåren upp mellan Källviken och Kvarnsveden.
(Källor: Stig Lundin och Historiskt om Svenska Järnvägar
Den bit jag “dokumenterat” är den blå sträckan som går från söder om Morbygge i sydväst till Bomsarvet i nordöst. Kartan från Riksantikvarieämbetet
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Medlem
- Inlägg: 2236
- Blev medlem: 10 apr 2002 10:25
- Ort: Torde framgå
Re: Falun-Västerdalarnas Järnväg
Tror nog att det är en och annan som ångrar upprivningen av spåret. Idag är ju kapaciteten mellan Borlänge och Falun ett stort och svårlöst problem.
-
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 4808
- Blev medlem: 22 jan 2003 08:19
- Ort: Dalarna
Re: Falun-Västerdalarnas Järnväg
Annars så torde väl sträckningen från Borlänge upp mot västerdalarna vara den samma som den järnväg som existerar idag väl?
-
- Medlem
- Inlägg: 2236
- Blev medlem: 10 apr 2002 10:25
- Ort: Torde framgå
-
- Medlem
- Inlägg: 1501
- Blev medlem: 25 feb 2004 06:59
- Ort: Skåne/Dalarna
Re: Falun-Västerdalarnas Järnväg
Banvallen finns ju kvar till stora delar. Har det föreslagits att öppna denna sträckning igen?Dalmas skrev:Tror nog att det är en och annan som ångrar upprivningen av spåret. Idag är ju kapaciteten mellan Borlänge och Falun ett stort och svårlöst problem.
-
- Medlem
- Inlägg: 1501
- Blev medlem: 25 feb 2004 06:59
- Ort: Skåne/Dalarna
Re: Falun-Västerdalarnas Järnväg
Ja, det är sträckan mellan Falun och Borlänge som rivits upp.LasseMaja skrev:Annars så torde väl sträckningen från Borlänge upp mot västerdalarna vara den samma som den järnväg som existerar idag väl?
-
- Medlem
- Inlägg: 1501
- Blev medlem: 25 feb 2004 06:59
- Ort: Skåne/Dalarna
Re: Falun-Västerdalarnas Järnväg
Inom Borlänge har den gamla banvallen blivit cykelspår.
Där den andra blåmarkerade sträckan börjar syns inte mycket som tyder på att det gått en järnväg här.
Efter idrottsanläggningen har man troligen använt den gamla banan som grund för en villagata.Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Medlem
- Inlägg: 2236
- Blev medlem: 10 apr 2002 10:25
- Ort: Torde framgå
Re: Falun-Västerdalarnas Järnväg
Nej, det har aldrig varit aktuellt. Jag har varit politiskt aktiv i Borlänge. Och har därför haft ganska god insyn i ärendet. Att återbygga på den gamla vallen har aldrig varit aktuellt. Det man tänker sig är att bygga nånstans i närheten av falu- vägen/ nuvarande jvg.Göstring skrev:Banvallen finns ju kvar till stora delar. Har det föreslagits att öppna denna sträckning igen?Dalmas skrev:Tror nog att det är en och annan som ångrar upprivningen av spåret. Idag är ju kapaciteten mellan Borlänge och Falun ett stort och svårlöst problem.
-
- Medlem
- Inlägg: 1501
- Blev medlem: 25 feb 2004 06:59
- Ort: Skåne/Dalarna
Re: Falun-Västerdalarnas Järnväg
Bostäder för arbetarna vid Bysjösågen. Husen ritades av arkitekt Oswald Almqvist och blev färdiga omkring 1920.(Källa: skylt vid området.)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Medlem
- Inlägg: 1501
- Blev medlem: 25 feb 2004 06:59
- Ort: Skåne/Dalarna
Re: Falun-Västerdalarnas Järnväg
Andra biten går mellan de två svarta pilarna på kartan
Gångstigen går till vänster och den gamla banvallen syns till höger.
Uppe på banvallen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Medlem
- Inlägg: 1501
- Blev medlem: 25 feb 2004 06:59
- Ort: Skåne/Dalarna
Re: Falun-Västerdalarnas Järnväg
Nätet som avgränsar räddningstjänstens övningsområde på vallen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Medlem
- Inlägg: 1501
- Blev medlem: 25 feb 2004 06:59
- Ort: Skåne/Dalarna
Re: Falun-Västerdalarnas Järnväg
Räddningstjänstens övningsområde.
Är det här samma byggnad som tidigare var sågverk?Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Medlem
- Inlägg: 1501
- Blev medlem: 25 feb 2004 06:59
- Ort: Skåne/Dalarna
Re: Falun-Västerdalarnas Järnväg
Skidspår
Här gick järnvägen norr om SjöbergetDu har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Medlem
- Inlägg: 1501
- Blev medlem: 25 feb 2004 06:59
- Ort: Skåne/Dalarna
Re: Falun-Västerdalarnas Järnväg
Banvallen fortsätter längs Bysjön.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Medlem
- Inlägg: 1501
- Blev medlem: 25 feb 2004 06:59
- Ort: Skåne/Dalarna
Re: Falun-Västerdalarnas Järnväg
Här syns det smalspåriga stickspåret till Tägtens vedgård
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.