Berlin

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Berlin

Inlägg av Anders Nyman » 28 mars 2011, 20:52

Dottern ska till Berlin några dagar i sommar,, Air Berlin, är det någon som flygit med dom, som kan berätta hur dom är att flyga med. :wink:

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Berlin

Inlägg av Wooster » 28 mars 2011, 22:10

Anders Nyman skrev:Dottern ska till Berlin några dagar i sommar,, Air Berlin, är det någon som flygit med dom, som kan berätta hur dom är att flyga med. :wink:
Flög med dem, tyckte de var helt okey. Pris som ett lågprisbolag men standard som vilket reguljärflyg som helst.

Min Berlinresa var förresten trevlig även om vi råkat boka ett hotell i gamla Östtyskland när vi egentligen mer tänkt oss den västra delen. I historisk museé-väg gick vi till Checkpoint Charlie-Haus och Deutschland Historische Museum.

Runt Checkpoint Charlie Haus var det mest turistfälla, men museumet i sig var väldigt intressant om än lite rörigt.

Tyska historiska museumet var mastigt och heltäckande, precis som ett historiskt museum ska vara. Tyvärr så mastigt att man inte riktigt orkade ta in allt i ett svep, jag uppskattade framförallt utställningarna om första halvan av 1900-talet fram till kriget.

demarston
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 maj 2011, 11:31
Kontakt:

Re: Berlin

Inlägg av demarston » 25 maj 2011, 10:54

Jag ska dit om en vecka, och jag vet att jag INTE ska besöka checkpoint Charlie igen i alla fall. Slöseri med tid :)

Konigsberg
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 24 februari 2008, 20:22

Re: Berlin

Inlägg av Konigsberg » 27 maj 2011, 21:04

Jag rekommenderar det Tysk-Ryska museét i Karlshorst. Inrymt i huset där Wilhelm Keitel undertecknade den tyska kapitulationen 8 maj -45. Salen är bevarad i samma skick som då. Fokus är annars på kriget på östfronten samt de tysk-sovjetiska relationerna. En del pansar att beskåda utanför museét. Mycket intressant och enligt min mening Berlins bästa museum relaterat till andra världskriget.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Berlin

Inlägg av Anders Nyman » 29 maj 2011, 08:22

Nu är allt nästan klart till vår Dotter´s resa med sina vänner till Berlin Månadsskiftet Juli-Augusti, det är bara och kolla reseförsäkring för henne som är kvar, även om vi blir hemma som föräldrar så tycker vi att det ska bli minst lika spännande som hon, hon är snart 12 år, å detta är hennes första längre resa utan oss.. :wink: :milsmile: Hon ska ner med en organisation som heter UMU, Ungdom med Uppgift å UMU finns på nätet för den som är nyfiken vad dom pysslar med.

LenaLa
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 26 maj 2011, 12:39

Re: Berlin

Inlägg av LenaLa » 31 maj 2011, 15:25

demarston skrev:Jag ska dit om en vecka, och jag vet att jag INTE ska besöka checkpoint Charlie igen i alla fall. Slöseri med tid :)
Nja, om det är tidsslöseri beror på. I alla fall finns platser i Berlin som inte är så trångt och då det är inte så många turister. T.ex. Bernauer Strasse.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Berlin

Inlägg av Anders Nyman » 31 maj 2011, 17:35

Bussar och Tågset, går det något Från Stockholm till Berlin. :)

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Berlin

Inlägg av a81 » 31 maj 2011, 19:16

Anders Nyman skrev:Dottern ska till Berlin några dagar i sommar,, Air Berlin, är det någon som flygit med dom, som kan berätta hur dom är att flyga med. :wink:
Har också åkt med dem (i jobbet). Priset var lågt men det kändes som att åka med ett "vanligt" flygbolag.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Berlin

Inlägg av Anders Nyman » 23 juli 2011, 08:37

Nu på Onsdag den 27/7 far vår Dotter med sitt gäng ner Till Berlin,, ska bli roligt å få höra vad hon tyckte om denna stad när hon kommer hem en vecka senare. :wink:

nool
Medlem
Inlägg: 317
Blev medlem: 11 februari 2011, 16:09
Ort: Utrecht

Re: Berlin

Inlägg av nool » 29 juli 2011, 15:46

Wooster skrev:
Anders Nyman skrev:Dottern ska till Berlin några dagar i sommar,, Air Berlin, är det någon som flygit med dom, som kan berätta hur dom är att flyga med. :wink:
Flög med dem, tyckte de var helt okey. Pris som ett lågprisbolag men standard som vilket reguljärflyg som helst.

Min Berlinresa var förresten trevlig även om vi råkat boka ett hotell i gamla Östtyskland när vi egentligen mer tänkt oss den västra delen. I historisk museé-väg gick vi till Checkpoint Charlie-Haus och Deutschland Historische Museum.

Runt Checkpoint Charlie Haus var det mest turistfälla, men museumet i sig var väldigt intressant om än lite rörigt.

Tyska historiska museumet var mastigt och heltäckande, precis som ett historiskt museum ska vara. Tyvärr så mastigt att man inte riktigt orkade ta in allt i ett svep, jag uppskattade framförallt utställningarna om första halvan av 1900-talet fram till kriget.
Personligen tycker jag att gamla öst är betydligt charmigare är gamla väst, med fler trevliga restauranger, barer, etc.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Berlin

Inlägg av Hexmaster » 29 juli 2011, 15:57

Kommer 50-årsminnet av muren att uppmärksammas?

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Berlin

Inlägg av Anders Nyman » 31 juli 2011, 20:03

Jag är Nästan lite sugen å fara dit själv,, men då tror jag hellre att jag väljer Bussen, så man får se Lite av den Tyska Landsbyggden också. :wink:

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Tysk-Ryska muséet i Karlshorst

Inlägg av Amund » 25 april 2014, 20:24

Konigsberg skrev:Jag rekommenderar det Tysk-Ryska museét i Karlshorst. Inrymt i huset där Wilhelm Keitel undertecknade den tyska kapitulationen 8 maj -45. Salen är bevarad i samma skick som då. Fokus är annars på kriget på östfronten samt de tysk-sovjetiska relationerna. En del pansar att beskåda utanför museét.
Besökte nyligen detta lila fina muséum i den lugna stadsdelen Karlshorst i det forna Östberlin och håller med Konigsberg om att det var ett mycket intressant besök, även om det inte förekommer många för Sovjetunionen negativa inslag.
Tysk - ryska muséet.JPG
Den vackra byggnaden var tydligen någon sorts kadettakademi före kriget, men är mest känd för att det var hit man flög Wilhelm Keitel tillsammans med Kriegsmarines Hans-Jürgen Stumpff och Luftwaffes Hans-Georg von Freideburg för att skriva under den slutliga kapitulationen, den som Jodl skrivit under två dagar tidigare i Reims dög inte för Stalin.
Villkorslös kapitulation.png
Villkorslös kapitulation.png (49.62 KiB) Visad 1651 gånger
Och så här ser salen ut idag.
Samlingssalen.png
Samlingssalen.png (89.5 KiB) Visad 1651 gånger
Självklart rullar det filmer non-stop som visar hur man hämtar upp Keitel med sällskap på flygplatsen (Tempelhof gissar jag), och bilfärden genom det apokalyptiska stadslandskapet ut till det relativt oförstörda Karlshorst. Bottenvåningen innehåller inte så värst mycket mer av intresse men Zjukovs uniform är ju inte fy skam, även om den nästan har slagsida pga. alla medaljer.

Väl uppe på övervåningen är det relativt mycket foton och prylar från tiden innan Barbarossa, samarbetet i Kazan, Molotov-Ribbentroppakten etc.
Tyska officerare i Ryssland under mellankrigstiden..JPG
Senast redigerad av 1 Amund, redigerad totalt 26 gånger.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Tysk-Ryska muséet i Karlshorst

Inlägg av Amund » 25 april 2014, 20:29

Andra världskriget är så stort att jag inte tänker gå in på detaljer, självklart är de flesta större skeenden medtagna, men fokus ligger i huvudsak på den tyska ilgärningen mot det ryska folket, ingenting att säga om det men åtminstone jag kände att man saknade ett kritiskt perspektiv mot Röda arméns insatser i de ockuperade områdena. Man nämnde visserligen Nemmersdorf, men endast i kontexten att Goebbels hade använt några civila dödade på orten i sin propaganda och förstorat upp det hela (ungefär).

http://en.wikipedia.org/wiki/Nemmersdorf_massacre

Det fanns en bild på en ”rysk våldtagen kvinna” som sades ha påträffats i den förövande tyske soldatens ficka, denna bild fick symbolisera de tyska soldaternas urskillningslösa våldtäkter på de ryska kvinnorna, några andra våldtäkter berördes aldrig på det här muséet.

För den som är huvudsakligen tekniskt intresserad finns det självklart en obligatorisk T-34 som syns till vänster på första bilden, men även de flesta andra förekommande vagnar och artilleri.
152 mm (tror jag).JPG
Katuscha.JPG
Även mindre vapen fanns det gott om, här ser vi lite exempel.
Både tyska och ryska vapen.JPG
Konigsberg skrev: Mycket intressant och enligt min mening Berlins bästa museum relaterat till andra världskriget.
Jag menar att Deutsche historische muséum är mycket mera komplett och dessutom visar man mer personliga saker, saker som ger liv och innebörd åt krigets ofattbara lidande.

Avslutar med att det här är ett alldeles för bra muséum för att låta bli när man är i Berlin. Det är hyfsat lätt att ta sig dit, man tar S-bahn S5 från Alexanderplatz österut, byter till S3 på stationen Ostkreuz, kliver av i Karlshorst och sedan går man norrut efter gatan Rheinsteinstrasse så är man framme efter 10 minuter. :)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Tysk-Ryska muséet i Karlshorst

Inlägg av Lasse O » 27 april 2014, 12:51

Amund skrev:Andra världskriget är så stort att jag inte tänker gå in på detaljer, självklart är de flesta större skeenden medtagna, men fokus ligger i huvudsak på den tyska ilgärningen mot det ryska folket, ingenting att säga om det men åtminstone jag kände att man saknade ett kritiskt perspektiv mot Röda arméns insatser i de ockuperade områdena. Man nämnde visserligen Nemmersdorf, men endast i kontexten att Goebbels hade använt några civila dödade på orten i sin propaganda och förstorat upp det hela (ungefär).
Låter som ett intressant museum men som tydligen också bortser från vissa aspekter i den gemensamma historien.

Det museum jag guidar på ibland har t ex som programförklaring:
"Pansarmuseet är en hedersbevisning till den finska soldaten. Vi strävar att ge en historisk bild av de finska pansartruppernas - särskilt den krigstida pansardivisionens - kunnande, stridsvilja och framgångar i kamp mot en såväl numerärt som ofta även tekniskt överlägsen fiende."

Någon som vet vad det här tysk-ryska museet har som programförklaring? Om det dessutom är i rysk regi kan det förklara en del.

Skriv svar