armemuseum

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
holmback
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 mars 2002, 12:11
Ort: Sverige
Kontakt:

armemuseum

Inlägg av holmback » 25 oktober 2002, 00:33

Armemuseum har lagt ut (delar av..) studiesamlngen på nätet nu.
Mycket bra initiativ, bara synd att de inte har bild på bajonetterna :)

http://www.armemuseum.org/foremal/studvapen.html

/per

Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Inlägg av Kompanichefen » 3 november 2002, 01:57

Det nya armémuseum är och förblir en flopp. Mängder med intressant information är i förråden. Och så har de byggt/gjort kopior istället för att ha äkta vara på golven. Suck!

---

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 3 november 2002, 08:48

Tycker inte det är en sån stor flopp, men ok, jag har ju inte sett det gammla.

Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Inlägg av Kompanichefen » 3 november 2002, 09:02

Det gamla var ingen höjdare det heller. Nej, nu hade de verkligen chansen att gå igenom alla förråd och plocka framriktiga godbitar. Istället gör de tvärtom! Massor med intressanta föremål tas bort och så byggs replikor - ofattbart! Några typexempel är vapen och uniformer som nu endast finns sporadiskt utställda. Nej, jag tycker det är riktigt, riktigt underkänt.

---

Användarvisningsbild
holmback
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 mars 2002, 12:11
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av holmback » 3 november 2002, 12:07

Kompanichefen skrev:Det gamla var ingen höjdare det heller. Nej, nu hade de verkligen chansen att gå igenom alla förråd och plocka framriktiga godbitar. Istället gör de tvärtom! Massor med intressanta föremål tas bort och så byggs replikor - ofattbart!
Har tyvärr inte varit där själv ännu, men dom har väl inte replikor i studiesamlingen hoppas jag ??
Men tyvärr verkar alla jag pratat med hålla med dig. Himla synd, för de har ju som sagt en hel del godsaker undangömda.

Positivt är iallafall att de publicerar samlingen på nätet, hoppas bara att det kompletteras..

/per

E_Vogel
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 5 april 2002, 13:20
Ort: Stockholm

Inlägg av E_Vogel » 3 november 2002, 14:43

Nu minns jag faktiskt inte riktigt hur det gamla armémuseum var, men poängen med ombyggnaden var väl att göra det mer till ett krigshistoriskt museum. Där tycker jag att de lyckats, utställningarna är för övrigt mycket bra gjorda. Sen att det i på grund av den omvandlingen i lägre utsträckning tilltalar oss vapen- och uniformsfetishister (säkert felstavat) är naturligtvis trist men rätt naturligt.

Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Inlägg av Kompanichefen » 3 november 2002, 15:20

Vogels kommentarer kan jag till viss del hålla med om, men hur skall man som intresserad kunna lära sig mer (och intressera sig mer) om man inte får se den äkta varan?

Med risk för att vara tjatig: Armémuseum har tappat glöden.

Däremot är årsboken bra, senaste boken innehöll en del intressanta artiklar.

---

E_Vogel
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 5 april 2002, 13:20
Ort: Stockholm

Inlägg av E_Vogel » 3 november 2002, 22:16

Kompanichefen skrev:Vogels kommentarer kan jag till viss del hålla med om, men hur skall man som intresserad kunna lära sig mer (och intressera sig mer) om man inte får se den äkta varan?

Med risk för att vara tjatig: Armémuseum har tappat glöden.
Det beror ju på vad man ska lära sig. I allmänhet tror jag inte att replikorna påverkar så mycket.

Har armémuseum någonsin haft glöd? Tidigare kändes det väl mest som en fritidsgård för avdankade reservofficerare.

Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Inlägg av Kompanichefen » 4 november 2002, 10:30

Har armémuseum någonsin haft glöd? Tidigare kändes det väl mest som en fritidsgård för avdankade reservofficerare.
Underbar kommentar!

Skriv svar