Bröllop i Bojnord och karlar i kalsong

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28534
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Bröllop i Bojnord och karlar i kalsong

Inlägg av Hans » 19 april 2011, 17:30

En natt i Teheran där jag hann med att se ett monument till. På flygplatsen sade en skäggnisse adjö och slutligen lite utsikt från planet på vägen hem.

Som ni kanske förstår skulle jag gärna åka dit en gång igen, det finns mycket mer att se och gästfriheten är enorm.

Tack alla som har haft tålamodet att läsa och att kommentera.

MVH

Hans
Bilagor
16.JPG
16.JPG (110.28 KiB) Visad 3018 gånger
17.JPG
17.JPG (100.14 KiB) Visad 3018 gånger
18.JPG
18.JPG (102.62 KiB) Visad 3018 gånger

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28534
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Bröllop i Bojnord och karlar i kalsong

Inlägg av Hans » 20 april 2011, 10:31

En karta med bilfärd i rött och flygfärd i turkos.

MVH

Hans
Bilagor
Iran.JPG

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Bröllop i Bojnord och karlar i kalsong

Inlägg av varjag » 20 april 2011, 12:22

--- vi drar slutsatsen, att bilfärden - att döma av bergvägens ''krokighet'' var en spännande upplevelse med en av
''Allahs Chaufförer'' vid ratten..... :D Inshallah!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28534
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Bröllop i Bojnord och karlar i kalsong

Inlägg av Hans » 20 april 2011, 12:27

varjag skrev:--- vi drar slutsatsen, att bilfärden - att döma av bergvägens ''krokighet'' var en spännande upplevelse med en av
''Allahs Chaufförer'' vid ratten..... :D Inshallah!
sant.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Bröllop i Bojnord och karlar i kalsong

Inlägg av varjag » 20 april 2011, 12:45

Föraren, A's bror Ab, körde som en galning där hastighetsbegränsningar och heldragna linjer mest sågs som en rekommendation för andra. Dessutom ofta talandes i telefon och rökandes, samtidigt.....
Tack Hans - vibbar av min ''demonstrationsrunda'' med Bosse Ljungfeldt - efter vilken kalsongbyte, om inte NÖDvändigt - definitivt rekommenderades :lol:

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9753
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Bröllop i Bojnord och karlar i kalsong

Inlägg av Amund » 29 april 2011, 18:55

Stort tack för en mycket intressant reseskildring! :) Jag har alltid tänkt på Iran som det nästa stora turistlandet, långt innan Kina blev så populärt, men snart kanske förutsättningarna blir de rätta?

En liten sak jag undrat över bara: I Egypten är de kan man uppleva, inte så stolta som de borde vara över den ärorika historien av religiösa skäl, är det på samma sätt i Iran? Jag menar att Perserriket är ju av samma historiska dignitet som Rom, Faraonerna eller de kinesiska dynastierna. Xerxes, Darius, Persepolis, Isfahan, Zarathustra - Det finns en del att jobba på om/när det kommer turister till landet.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28534
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Bröllop i Bojnord och karlar i kalsong

Inlägg av Hans » 1 maj 2011, 15:03

Väl bekomme Amund.

Det finns massor att se i Iran, jag funderade ett tag på att fara runt som ett skållat troll och försöka hinna med att se alla saker man borde se men turligt nog lade jag ner det och koncentrerade mig lite mer på att se och uppleva lite mer av folk och vardag.

Att se, bara ett urval: http://www.irantravel.biz/travel/iran_t ... tractions/

http://wikitravel.org/en/Iran

Jag har pratat med folk som har åkt på organiserade turistresor och de har haft trevligt men saknat att kunna ta en öl vid hotellpoolen efter dagens sightseeing. Men t.o.m. med organiserade resor har det hänt att de blivit hembjudna och kunnat få sig ett litet järn. Vi får väl hoppas att det blir en lite kontrarevolution så saker blir som före 1979 - då kommer säkert turistnäringen skjuta i höjden rejält. De flesta iranier jag pratat med är stolta över sin bakgrund och kallar sig gärna perser.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11093
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Bröllop i Bojnord och karlar i kalsong

Inlägg av sveahk » 30 maj 2013, 17:02

Den här tråden missade jag - tack Hans, i långt efterhand för bilder och livfulla kommentarer - jag återkommer om en månad, Inch'Allah, med egna intryck... :wink:

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28534
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Bröllop i Bojnord och karlar i kalsong

Inlägg av Hans » 9 september 2014, 13:17

Jag har nyligen haft nytta av den här tråden (och av sveahk's tråd) då jag har en kollega som skall åka till Iran. Det var lite av en utmaning då jag körde trådarna i googletranslate till engelska men föklarade på franska fast jag tror faktiskt hon förstod och fick blodad tand. Detta var förra veckan och denna veckan hittar jag en påse med lite papper från resan. Jag flög dit via Paris den 25 juli och hem via Amesterdam den 6 augusti. Jag måste ha varit rik då för resan kostade dryga 800 €. Jag kan inte konkurrera med han med det trevliga namnet vad avser fina hotel då jag bara bodde en natt. Övriga nätter hos släkt och vänner. Hotellnatten var vid Kaspiska havet under resan från Teheran till Bojnord. I påsen hittade jag visitkortet från hotellet med website: http://www.morvaridhotel.ir/ Första bilden i denna tråd kommer ifrån ett rum som bild två här: http://www.morvaridhotel.ir/gallery

MVH

Hans

Edit: Sveahk's trådlänk inlagd

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11093
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Bröllop i Bojnord och karlar i kalsong

Inlägg av sveahk » 17 januari 2016, 22:15

För att "fira" att dörren till Iran har öppnats, och i vilket fall står på glänt, tar jag mig friheten att hänvisa till två Irantrådar - för ev. resehågade - en av Luxemburg-Hans och en av Schweiz-Hans...

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28534
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Bröllop i Bojnord och karlar i kalsong

Inlägg av Hans » 18 januari 2016, 20:44

Han med det trevliga namnet har mitt fulla stöd. A från först bilden for dit i tisdags för en månad, jag är inte så sotis då det måste vara kallt där nu.

MVH

Hans

Skriv svar