Stockholm

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Stockholm

Inlägg av Anders Nyman » 20 augusti 2008, 20:28

Krook skrev:Annars kan man ju lämna stadskärnan och ge sig ut lite.
Det finns ju ett antal slott att besöka; Drottningholm, Skokloster, Haga mfl, som alla är värda besök.
Ett mysigt slottsområde utanför Stadskärnan är Ulricsdals slottsområde, med otroligt fina strövområden. Å, i en lada där ute, så finns Drottning Kristinas Kröningsvagn, den fanns där när jag var dit för ungefär 6 år sedan. :) Å, den finns nog kvar där skulle jag tro..

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Stockholm

Inlägg av Anders Nyman » 29 oktober 2008, 18:28

Okej denna tråd var ju egentligen att få tips om något i Sommar Stockholm, men så här på den Mörka årstiden, så är gamla stan och Skansen väldigt fina när de Julsmyckar i gamla stan och på skansen. :D

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Stockholm

Inlägg av Anders Nyman » 3 november 2011, 10:54

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kakn%C3%A4stornet Detta ståtliga byggnadsmärke i stockholm, har nog många av oss varit opp i,, men vad jag funderar på,, Hissen som finns i Tornet, kan den vara sverige´s snabbaste Hiss, jag kan ju ha fel,, men på 80-talet har jag för mej att jag hört att den ska vara Sverige´s snabbaste Hiss. Rätta mej om jag har Fel. :idea:

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Re: Stockholm

Inlägg av Dan Koehl » 27 juni 2014, 23:04

Anders Nyman skrev:Där Kaknästornet finns, där så finns ju Gärdet och till anslutning till Gärdet så finns ju många fina strövområden och många fina områden där man kan sätta sej ner och ha en picknick korg med sej.. Men hur är det med Kungens får,, finns de kvar där ute på Gärdet.. :)
Psilander skrev:
Kungens får är på Djurgårdssidan, men livgardet har hästhagar ute på Gärdeslätten. På GÄrdet har vi Karl XIV Johans gamla inspektionsvilla "Borgen" där cheferna bodde när man exercerade där- Grannen Tessinparken vid Valhallavägen är också ett bra ställe för picknick.
Etersom jag växte upp med att vara vallpojke med dessa får, och arbetade min första betalda sommar 1975 som herde på Gärdet, kan jag fylla på med lite info:

Stockholms Stads fårhjord, som kallades "kungens får" slaktades ner, efter en cirka 50-årig epok, som startade 1939, när Stockholm Stad på initiativ från stdsträdgårdsmästaren Holger Blom inköpte 40 tackor, 1 bagge, och 30 lamm.
Sommarbetet var då ute på Haga, och efter att Staten och Stockholms stad bytte mark med varandra på 40-talet, betades fåren from med 1944 på Gärdet om somrarna, och hölls i vinterstallet i Åkeshov på vintern. Skogsavdelningen inom Sthlm stads parkförvaltning, som "administrerade" fåren, hade sitt kontor i Åkeshovs slott.

Fåren brukade drivas varje sommar, på natten före nationaldagen till Gärdet, genom staden via Haga, Norrtull och Valhallavägen.
Det var en uppskattad tradition. Under 80-talet tillkom problem, dels klagades det över kostnaderna för fåren, och hundägarna blev mer och mer respektlösa gentemot fåren. Traditionen avslutades med att deras sommarbete flyttades från Gärdet till Järvafältet, och att de under vintern i Åkeshov hölls i ett tält, eftersom vinterstallet i Åkeshov brunnit ner 1989.

Jag är osäker på om det var p.g.a. tälthållningens fel, men hjorden angreps av ett virus som heter Medivissna, och jag tror de sista fåren slaktades 1992, traditionen avvecklades tillsammans med Sveriges välfärdsamhälle, den låga arbetslösheten och avvecklingen av Skansens elefanter. Det var väl i samma veva som den beridna högvakten höll på att avvecklas också?

Sedan mitten av 90-talet hyr Djurgårdsförvaltningen in privata får som hålls på Stora Skuggan, vilka marknadsförs som "kungens får", fast de under åren kommer från privat gårdar lite varstans ifrån. Personligen tycker jag att det aldrig blir samma sak.

Jag har skrivit lite om fåren på Wikipedia:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kungens_f%C3%A5r

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Stockholm

Inlägg av koroshiya » 2 maj 2023, 17:36

Var i denna stad några dagar och bodde på Långholmen.

Hotellet kan jag rekommendera. Det var intressant att bo i vad som hade varit ett häkte, och jag tror det också passar till yngre barn. Det är också lite grönska där, som de kan tycka om. Hotellets restaurang var bra och bytte meny vid femtiden. På dagen kör man något enklare och matigare rätter.

Det är fullt möjligt att gå till de platser man vill besöka, men man måste vara något van. Från Långholmen till Värtahamnen är det kanske 8 km, och till de olika museerna i nordost är det kanske 7,5. En sådan dagstur med andra aktiviteter kan därför bli närmare två mil lång, men det är oftast lätt att gå. De största problemen har man om man vill kolla på utsikt från Skeppsholmen. Vissa vägar upp mot topparna funkar dåligt om man inte har bra skor med grepp.

Fast man kan ju också ta tunnelbanan. Det var dock inget vi gjorde.

För enklare promenader kan man utgå från centrum och gå till museerna i nordost. Det blir 2,5 km kanske, och när man är framme kan man titta på nåt och fika.

Vi besökte tio olika ställen och här är några ord om dem.

Strindbergs museum - mycket intressant om man gillar litteratur och en människas liv, annars är det mest intressant för att se en lägenhet från 1910.

Hallwylska var intressant för att se hur the upper crust levde år 1900. Hemmet är överlastat med samlingar, och där finns en intressant kontrast mellan en inredningskonst som är tillbakablickande, även om det var en populär stil hos vissa då, och ett hus som annars är modernt.

Fängelsemuseet var bra, om än litet. Lasse Strömstedt berättade om livet som fånge, och de visade olika bojor och hur en cell såg ut. Där fanns också berättelser om olika fångar.

Alla de tre ställena var personliga och berättade om människors liv.

Fotografiska - det var mycket videokonst där den här gången. Brollan kallade dem misslyckade fotografer. Litegrann är det ett ställe för mingel med bubbel, som om det var en afton på ett galleri. Det fanns ändå en del intressanta utställningar, men jag tänker mig att det här är ett ställe där man kanske ska läsa först om vad de visar just nu.

Medelhavsmuseum. Det fungerar inte väldigt bra om man inte kan något om antiken. För den sakens skull noterade jag att andra tyckte det var tämligen ointressant och förmodligen tänkte, jaha, en grej av sten eller lera. För mig var det mer intressant.

Medeltidsmuseum. Det har lite problem i att det inte finns så mycket att visa. Där finns en gammal mur, men inte så mycket mer. Emellertid har de förstått det här och gör sitt bästa för att skapa berättelser som talar om brott och straff, föda och annat. Det blir väldigt Stockholmscentrerat, men det är bara bra, muren är ju från Stockholm :)

Stadsmuseum. Utställningen var kronologiskt ordnad och enkel att förstå. Därför var den också mycket bra, ja om man nu tycker om att lära sig något om hur folk levde. Fiket här var bra med en god lunch.

Sjöhistoriska. De här utställningarna spretade lite. Först ska sägas att det verkar vara ett populärt ställe för föräldrar med småbarn då de har ett bra lekrum. Här fanns intressanta utställningar om flykt över Östersjön och även svenskt båtliv. En inte ringa del av museet utgörs av modeller från Chapmans tid. Det finns också en film att titta på om Chapman, men, med alla modellerna som bas tycker jag att man hade kunnat skapa en berättelse också om krig när GIII var kung. Som det är nu ser folk bombslupar och fregatter, men fattar inte något om hur de användes eller hur folk levde på dem. Där hade de kunnat göra bättre. En intendent, om det är rätt ord, berättade på film om olika båtar i samband med fritidslivet och det var bra.

Vasa. Det här var inte fullt lika bra som förra gången jag var där, vilket var för över 20 år sedan. Känslan här är att man blir helt hänförd första gången man ser detta BFS, men vid andra besöket vet man vad man kommer att få se. Det är ändå ett mycket bra museum som försöker berätta om den tiden utifrån skeppet. Personalen är mycket kunnig, och man kunde diskutera diverse olika saker.

HIstoriska. Den pågående vikingautställningen är bra. Medeltidsutställningen och Guldrummet är också intressant. Vikingautställningen var förstås en massa saker, men i denna har man försökt att skapa berättelser runtomkring, och det fungerar bra. För den som är intresserad av denna tidsålder kommer man märka att man har sett flera av föremålen i böcker, men det gör inget.

Gemensamt för alla dessa ställen var att personalen var mycket trevlig, och ibland hamnade vi i längre samtal. En kille på Hallwylska pratade om allt mellan Tjolöholm, själva hemmet, och arbetarebostäder med oss. En tjej på stadsmuseum verkade vilja ha in oss i deras bibliotek. För mig var det något överraskande att det var öppet för allmänheten, men det berodde nog på att alla böcker där var standardutgåvor om Stockholm.

Något vi frågade där var hur folk inne i sjön tar sig ut till Östersjön. Efteråt har jag tittat lite på det och det verkar finnas tre vägar; vid slussen, söder om Kungsholmen och genom Södertälje. Men av det jag såg av slussen verkade det knappast gå några båtar där, och jag vet inte om det kommer att göra det i framtiden.

Donkeyman skrev om olika ställen att besöka. Vi var på Zum Franciskaner som han har skrivit om. Det var helt ok, men jag hade velat ha fler öl från Mittelfranken och liknande ställen, även om jag förstår att det kan vara svårt att få tag på öl från mindre bryggerier.

Vi var på en sportbar och kollade på Isak. Dagen efter hamnade vi där igen, och drack i baren. Vi bad om Stockholmsöl, men det slutade med att den vi tyckte bäst om hette Paradisi, och visade sig vara från Göteborg... Vi gick dit en tredje dag också och pratade med några damer som drack aperol, och tipsade om denna öl.

De bästa middagarna jag åt var på Långholmens Wärdshus och i lördags ett enkelt ramenhak som hette Tokyo. Jag blev förvånad över middagen på holmen, då jag hade tänkt mig att det skulle bli skorpor och bröd :)

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11125
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Stockholm

Inlägg av sveahk » 3 maj 2023, 16:31

Tack koroshiya för Stockholm, en stad jag lämnade på gott och ont för över ett halvt århundrade se'n!

Som tack, två Stockholmskrafsningar av Waldersten, från den tiden han var djävligt rolig i DN - för övrigt en av anledningarna till varför man köpte tidningen - då.
IMG_8411.jpeg
IMG_8412.jpeg

Antar grabben är för stor nu för slikt, se'n han började med "konst"...!

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Stockholm

Inlägg av koroshiya » 3 maj 2023, 20:02

:) De var roliga.

Jag ser att jag skrev fel namn på holme - jag menade Södermalm. Om man ska opp och titta från Skinnarviksberget och kommer från väster, så behöver man bra grepp för den sista biten. Med de skor jag hade, hade det troligen varit bättre att vara barfota, och det är ju ett tips om det är sommar och varmt.

En sak jag undrar över är var man spenderar en afton med soltittande i Stockholm. Typiskt sitter man i Göteborg vid Masthuggskyrkan och hoppas på att få se solen gå ned i havet. Motsatt har vi aldrig en soluppgång över något hav, som man måste ha i skärgården utanför Stockholm.

Med tanke på hur terrängen såg ut måste det finnas ställen runt Stockholm med fina aftnar, även om det inte blir så att solen försvinner i ett hav.

Allt var bra för oss förutom en sak som inte handlar om turism eller människor, men vad det verkade har Stockholm en del problem med avlopp och rening. När vi gick längs kajen vid Strandvägen fanns där läckande brunnslock och det luktade inte gott, och det luktade också illa på en del andra platser, men inget av det där är ju något gemene man har ansvar för. Alla städer har nog sina problem. I Göteborg har vi en ny bro som inte alltid funkar och där man kanske redan måste bygga om en del saker.

Ett bestående intryck var att all den personal vi mötte var mycket professionell. Styltigast var två väktare på två olika museum, men även av dem kunde man få info om hur man kunde hitta rätt, och en önskade oss också en god dag och vinkade då han väl hade förstått att vi inte var skurkar.

Vi var på samma bygge vid Mariatorget tre dagar på raken. Det var där vi bad om att få öl från Stockholm, men där det slutade med att vi fick öl från Göteborg. Det var också det bästa vi smakade på, men när vi googlade och påpekade kunde man se hur den unga damens kugghjul gick igång för att förklara :) Som resultat sade vi till henne att det viktigaste var att vi fick dricka något som var gott och som vi inte hade smakat på förut. Och så var allt bra. Nu kanske det låter som att vi spenderade lång tid där alla dagar, men efter den första dagen var det mest en hållplats med någon/några öl.

En sak jag noterade var att hon drack alkohol, och det är inte konstigt för en som har ett sådant jobb. Hon gjorde sig en apelsindrink med en skvätt vitvin. Genom en kockkompis tror jag att det är ganska vanligt att personalen inte är helt nykter, men som drinken såg ut kan det som mest ha varit en mellanöl.

Jäkligt snygga tjejer förresten som jobbar med det här, och för en annan vetebulle lite exotiska. Vi var dock på ett ställe en annan dag där det fanns en mörkhårig tjej med mycket plast och läppar som ett rakat hönsarsle. Det var inte lika roligt att se.

I andra ändan kan jag konstatera att min äldste broder är lockande för äldre damer. Vi träffade en som måste ha varit 72-73 och hade varit sjuksköterska. Det var emellertid inget hinder för honom, utan han talade om för mig efteråt att han hade kunnat tänka sig ett förhållande, fast han bara är 60. Fan vet om inte damen hade samma tankar, då hon sade att brollan verkade vara en av de mest vettiga män hon hade träffat...

Nah, men allt sammantaget var det en bra kortsemester, och när jag tittar på kartan över olika saker att titta på kan det vara värt att åka dit fler gånger.

Skriv svar