Antibes, 2VK-tips?

Skriv svar
Bengt Baron
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 17 maj 2005, 13:40
Ort: Frösön

Antibes, 2VK-tips?

Inlägg av Bengt Baron » 17 juli 2008, 03:21

Åker ner till Antibes 10dgr i augusti, och undrar om ni vet om något sevärt med 2VK-anknytning i närområdet.
Det är ju inga slagfältsområden, men kanske något intressant kan finnas där?

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33803
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Antibes, 2VK-tips?

Inlägg av Hans » 17 juli 2008, 09:55

Här kanske du kan finna något.

MVH

Hans

Bengt Baron
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 17 maj 2005, 13:40
Ort: Frösön

Re: Antibes, 2VK-tips?

Inlägg av Bengt Baron » 17 juli 2008, 22:24

Hans skrev:Här kanske du kan finna något.

MVH

Hans

Bra länk!
Ska kolla igenom den och se om det går att finna något matnyttigt.
Det jag också funderade kring, är Tysklands tillbakadragande från Italien (nu har jag inte alla uppgifter klara för mig, tar ur minnet ur boken "Pansarchef under Rommel" (Hans von Luck), där, om jag minns rätt (!) de tvingas norröver genom Italien, men var tar de sedan vägen? Rakt norröver, eller ut, väst, mot Frankrike, vilket borde vara i trakterna kring Antibes eller dess närhet?

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33803
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Antibes, 2VK-tips?

Inlägg av Hans » 17 juli 2008, 23:44

Eftersom Frankrike var mer eller mindre helt tomt på tyskar då tyskarna drog sig ur Italien så var det nog inga förband som drog sig ur åt det hållet.

MVH

Hans

Bengt Baron
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 17 maj 2005, 13:40
Ort: Frösön

Re: Antibes, 2VK-tips?

Inlägg av Bengt Baron » 18 juli 2008, 00:00

Hans skrev:Eftersom Frankrike var mer eller mindre helt tomt på tyskar då tyskarna drog sig ur Italien så var det nog inga förband som drog sig ur åt det hållet.

MVH

Hans

Ok, tack för klargörandet!
Hittar dock en del intressant med en google-sökning:

Maginot-linjen
http://www.bunkertours.co.uk/Maginot%20 ... ritime.htm

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33803
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Antibes, 2VK-tips?

Inlägg av Hans » 18 juli 2008, 10:39

Förutom södra delen av Maginotlinjen så kanske det finns något runt stränderna där Anvil-Dragoon utspelade sig.

MVH

Hans

Skriv svar