Iran

Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33803
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Iran

Inlägg av Hans » 17 juni 2008, 13:17

Det finns en liten möjlighet att jag hamnar där i slutet av juli med kanske en knapp vecka att se mig omkring på.

Vad bör jag se?

Jag har redan listat ut att det finns både ett flygvapenmuseum och ett militärmuseum i Tehran - kanske även det historiska borde besökas. http://www.irantravelingcenter.com/tehran_museum.htm

Alla tips emotages tacksamt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Iran

Inlägg av Martin Lundvall » 18 juni 2008, 11:03

Den amerikanska ambassaden har gjorts om till ett ockupationsmuseum, kan vara rätt så intressant att se.

/Martin

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Iran

Inlägg av Anders Nyman » 27 juni 2008, 08:50

Ett land som Iran är kanske inte ett land man tänker på i första hand att besöka. Men jag kan tänka mej att det finns otroligt mycket av Historia och Kultur att se i Iran. För jag vet jag tänkte så om just Israel också innan jag besökte det landet att man kanske inte ska åka dit, men nu är jag såld på det landet.. Men visst är det så med många länder att man kanske inte tänker på dem som turist länder å det är ju lite synd att det är så. :wink:

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33803
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Iran

Inlägg av Hans » 1 juli 2008, 20:21

BTT.

Jag har biljetten.

MVH

Hans

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Iran

Inlägg av Giancarlo » 2 juli 2008, 01:11

Iran är ett väldigt omväxlande land. De flesta iranier är väldigt olika varandra. Det är stora regionala avstånd
och nästan alla är medlemmar av olika folkslag (även om perser dominerar) - landet är större än Ukraina! Vissa kulturer är här väldigt unika. Lorestan är väldigt annorlunda än Baluchistan. Kaspiska havets kultur är mer europeisk, medan kulturen nära Irak är mer arabisk. Många iranier är väldigt liberala och regimkritiska, medans andra är islamistiska och konservativa.

Jag har aldrig varit i Iran men jag känner folk som bor där och
härstammar därifrån.
Jag skulle jättegärna vilja besöka:

Persepolis såklart.
http://en.wikipedia.org/wiki/Persepolis

Nagsh E Rustam
- Häftiga elamitiska Achaemenidiska gravar och bergsreliefer.
http://en.wikipedia.org/wiki/Naqsh-e_Rustam

Alamut - assassinernas gamla fästning.
http://en.wikipedia.org/wiki/Alamut

Irans nationalmuseum:
http://en.wikipedia.org/wiki/National_Museum_of_Iran

Den shiitiska heliga staden Mashhad:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mashad

Finns mycket mycket annat, som jag inte kommer ihåg.

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33803
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Iran

Inlägg av Hans » 2 juli 2008, 10:18

Tack Giancarlo,

Far till Teheran den 25/7 och åter den 6/8. Bröllopet är runt den 30 och i Bojnurd (en sådär 700km ÖNÖ Teheran) och där har polaren familj och vänner så jag tror att det blir där i trakterna jag tillbringar huvudelen av tiden. En snabb koll säger att Alamut och Mashhad är inom rimligt avstånd.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33803
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Iran

Inlägg av Hans » 9 juli 2008, 22:20

Kan ju bli ett intressant besök http://www.reuters.com/article/latestCr ... SLYO945240

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Iran

Inlägg av varjag » 10 juli 2008, 04:09

Far till Teheran den 25/7 och åter den 6/8.
Då blir det nog inget fläsk i ärtsoppan torsdag den 31:a :lol:

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Iran

Inlägg av NIL » 10 juli 2008, 08:58

Tips:
Lämna cowboyhatten och US ARMY tröjan hemma :D
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33803
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Iran

Inlägg av Hans » 10 juli 2008, 09:55

NIL skrev:Tips:
Lämna cowboyhatten och US ARMY tröjan hemma :D
Nej vet du vad, jag är allt mer diskret än så. Hade väl tänkt mig att inte sticka ut ur mängden alltför mycket, kanske såhär. Jag tror valet av normal huvudbonad är viktigt.

MVH

Hans

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2083
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Iran

Inlägg av masase » 10 juli 2008, 15:36

Om du planerar att åka på besök till USA så kan det vara värt att byta pass mellan Iran och USA trippen.

Om Homeland Security nissarna hittar Iranska stämplar så kommer du definitivt att åka på förhör och i värsta fall bli deporterad. Dock så brukar HS inte alltid titta ordentligt i passen så du har en ganska god chans att smita in.

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33803
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Iran

Inlägg av Hans » 10 juli 2008, 16:07

Jag planerar att åka till USA.

Dessutom har jag stämplar från Marocko, Egypten, Serbien och inte minst Libanon :roll:

Kan kanske vara värt att snacka med jänkarna innan.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Iran

Inlägg av Anders Nyman » 10 juli 2008, 17:49

Är det i Iran, som vi Turister får hålla oss inom Hotellområdet om vi vill ta en öl eller något annat starkt. För jag har hört att någonstanns i denna del av vår värld som Iran ligger i, så får inte Turister visstas ute om det druckits alkohol, men det kan vara något annat land,, är inte riktigt säker vilket land som har denna regel. :oops:

Skriv svar