Gravfältet på Sollerön
- WEst Kennet Long Barrow
- Medlem
Gravfältet på Sollerön
För några år sedan, tror att det var 2000, var det riktigt sommarvärme under Rättviks marknadshelg i början av maj (den minnesgode kommer ihåg att det inte blev någon mer värme den sommaren). Så istället för att åka direkt hem efter att Kornäsbrödet, Gustafskorven, Junis kryddor och de obligatoriska kokosbollarna var inköpta tog jag en liten tur runt Siljan. Det var inte första gången, men den här gången bestämde jag att besöka gravfältet på Sollerön. En underbar miljö när vädret är rätt, speciellt om man är lite folkskygg som jag. Resten vandrar runt på Tomteland i Gesunda...
Vad vet ni att berätta och gravarna och bebyggelsen i dessa trakter? Det sägs att gravfältet är vikingatida. Var det en betydelsefull bygd under vikingatiden? Varifrån kom välståndet. En kombination av jordbruk, jakt och fiske?
Vad vet ni att berätta och gravarna och bebyggelsen i dessa trakter? Det sägs att gravfältet är vikingatida. Var det en betydelsefull bygd under vikingatiden? Varifrån kom välståndet. En kombination av jordbruk, jakt och fiske?
- Anders Nyman
- Medlem
Re: Gravfältet på Sollerön
Jag har bott i dessa trakter 3 mil rakt in i skogen bakom Sollerön/Gesunda, men det enda jag vet om gravfältet på sollerön är att det är från Vikingatiden. Jag vet tyvärr inte hur stor betydelse dessa trakter hadde för den övriga skandinaviska halvön. Men jag vet att det finns en del gravfält häromkring i Dalarna som är från Vikingatiden, det finns två gravfält i Torsång också som är från dessa tider. Men jag misstänker att på Sollerön precis som i Torsång så har det varit rätt mycket bebyggelse och offerplatser under vikingatiden. 
Lite kort så berodde välståndet på att Sollerön ligger i en annan klimatzon än områdena runt omkring och därför hade man rikare jordbruk. Sen sägs det att dom var skickliga båtbyggare så handel och sjöfart var nog viktigt.
Men det om att kyrkbåtsbyggartraditionen härstammar från vikingatiden vet jag inte om det stämmer.
Man har ett vikingaskepp i sockenvapnet.
Men det om att kyrkbåtsbyggartraditionen härstammar från vikingatiden vet jag inte om det stämmer.
Man har ett vikingaskepp i sockenvapnet.
- Anders Nyman
- Medlem
Men det är väldigt synd att deras Vikingamuseum har stängt igen, "SUCK". 
- Medlem
DEt finns inget i St. Skedvi?Anders Nyman skrev:Jag har bott i dessa trakter 3 mil rakt in i skogen bakom Sollerön/Gesunda, men det enda jag vet om gravfältet på sollerön är att det är från Vikingatiden. Jag vet tyvärr inte hur stor betydelse dessa trakter hadde för den övriga skandinaviska halvön. Men jag vet att det finns en del gravfält häromkring i Dalarna som är från Vikingatiden, det finns två gravfält i Torsång också som är från dessa tider. Men jag misstänker att på Sollerön precis som i Torsång så har det varit rätt mycket bebyggelse och offerplatser under vikingatiden.
- Anders Nyman
- Medlem
I St Skedvi vet jag inte om det finns något gravfält, men vid infarten mot Hedemora norrifrån ska det finnas ett gravfält på vänster sidan av Riks 70 vet jag, jag tror det ska vara ungefär i tiden med Vikingatiden, i närheten av den norra infarten till byn (Västerby) å strax norr om Gravfältet ska det finnas en liten by som heter "Tjärnan" om jag inte miss minner mej.WEst Kennet Long Barrow skrev:DEt finns inget i St. Skedvi?Anders Nyman skrev:Jag har bott i dessa trakter 3 mil rakt in i skogen bakom Sollerön/Gesunda, men det enda jag vet om gravfältet på sollerön är att det är från Vikingatiden. Jag vet tyvärr inte hur stor betydelse dessa trakter hadde för den övriga skandinaviska halvön. Men jag vet att det finns en del gravfält häromkring i Dalarna som är från Vikingatiden, det finns två gravfält i Torsång också som är från dessa tider. Men jag misstänker att på Sollerön precis som i Torsång så har det varit rätt mycket bebyggelse och offerplatser under vikingatiden.
- Anders Nyman
- Medlem
Detta gravfält där på Sollerön, vet man mer exakt från vilka år det gravsattes människor på detta gravfält. 
- Medlem
Enligt denna uppsats - http://www.arkeologi.uu.se/ark/educatio ... erborg.pdf - är gravarna från vikingatidens slutskede, men det har funnits bebyggelse sedan vendeltid.Anders Nyman skrev:Detta gravfält där på Sollerön, vet man mer exakt från vilka år det gravsattes människor på detta gravfält.