Hopptornen i Falun

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Hopptornen i Falun

Inlägg av Anders Nyman » 28 april 2008, 20:04

I Falun finns det två ståtliga skidbackstorn som används mycket av Norska backhoppare till träningsbackar.. Men vid dessa två torn så är det en sagolik utsikt åt alla väderstreck, å man ser ännda hit till Borlänge. Så är man som turist i Falun så är dessa torn värda ett besök. Å, den gamla hoppbacken som jag tror är byggd någon gång på 30 eller 40-talet finns kvar på anndra sidan stan,, den är inte lika ståtlig som de anndra två tornen, men med sin byggnadskonstruktion så är den underbar att titta på. :)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Hopptornen i Falun

Inlägg av Anders Nyman » 10 september 2011, 19:47

Besökte området Lugnet i Falun idag,, där Hopptornen står, men denna gång var vi inte opp.. Men va imponerad jag blev,, förut så har detta sportområde, varit lite nedslitet,, men vilken upprustning de har gjort där, toppmodern vm-skidanläggning, äventyrsgolf,, härliga strövområden med mera. http://www.falun.se/lugnet :milwink:

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Inlägg: 718
Blev medlem: 3 mars 2006, 01:57
Ort: Umeå, Västerbotten
Kontakt:

Re: Hopptornen i Falun

Inlägg av Vargas » 13 september 2011, 15:01

Jag har själv varit upp i hopptornet innan milleniumskiftet. Nu minns jag inte utsikten så mycket men däremot konstsnömattan som sluttade olycksbådande utför. Bra benträning vill jag minnas.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Hopptornen i Falun

Inlägg av Anders Nyman » 18 september 2011, 08:49

Vargas skrev:Jag har själv varit upp i hopptornet innan milleniumskiftet. Nu minns jag inte utsikten så mycket men däremot konstsnömattan som sluttade olycksbådande utför. Bra benträning vill jag minnas.
Ibland har jag brukat stå och titta på dem när de hopptränar där, å jag är alltid lika faschinerad varje gång, av de som vågar hoppa på detta sätt. Men när det gäller utsikten så är det en av Dalarnas vackraste utsiktspunkter om du tar bort alla utsiktsplatser kring siljan. För många gånger här omkring så "Tyvärr" så lockar siljanstrakten Turisterna till ser mer än vad övriga Dalarna gör. Men inget ont som har något gott med sej. 8-)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Hopptornen i Falun

Inlägg av Anders Nyman » 26 december 2011, 07:21

Hoppklubben i Falun, var under Hösten väldigt Optimistiska med dessa Backar, de ansåg att det måste byggas nya Träningsbackar, bredvid de som finns där redan,, så de startade ett bygge av nya träningsbackar utan å kolla hur mycket ekonomi som fanns i kassan å hur mycket som kommunen kunnde tänkas skjuta till, men det slutade med att Bygget stannade av, med annledningen att det fattas drygt 10 miljoner å slutföra bygget.. VARFÖR inte kolla över det Ekonomiska först innan man ger sej in i något. 8O :?

Skriv svar