Dalahästtillverkningen i Nusnäs

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Dalahästtillverkningen i Nusnäs

Inlägg av Anders Nyman » 20 april 2008, 18:09

Om någon av er här på skalman har vägarna förbi Mora i Dalarna nu i Sommar, så passa på att besöka denna lilla underbara by Nusnäs strax söder om Mora där de gör Dalahästarna, dessa små trähästar som Gubbar och Gummor suttit och tälj i sina stugor i några hundra år. http://www.nohemslojd.se/ och http://www.grannas.com/ :)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 17066
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Dalahästtillverkningen i Nusnäs

Inlägg av Markus Holst » 20 april 2008, 18:33

Underbar och by är bra attribut för nysnäs, men att kalla Nusnärs fär liten håller nog sämre. Det lär vara en av Sveriges största bondbyar.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Dalahästtillverkningen i Nusnäs

Inlägg av Anders Nyman » 20 april 2008, 19:56

Markus Holst skrev:Underbar och by är bra attribut för nysnäs, men att kalla Nusnärs fär liten håller nog sämre. Det lär vara en av Sveriges största bondbyar.
Det var en nyhet för mej att Nusnäs är nog en av Sveriges största Bondbyar,, ja, man lär ju så länge man lever, fast jag har bott där oppe så visste jag inte om det. :oops: :oops:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Dalahästtillverkningen i Nusnäs

Inlägg av Anders Nyman » 13 juli 2008, 16:08

Var opp till Nusnäs i går eftermiddag och tittade på Dalahästtillverkningen. Det är en fröjd för Ögat att se de äldre sitta och snida med en liten träbit och en kniv, å vipps så är det en Dalahäst. Det tar inte många minuter från ett osnidat ämne till en färdigskuren Dalahäst.. Men när de är färdiga, ACK så dyra.. En annan kan bara tänka på de minsta, för en normalstor Dalahäst kostar ju runt 1000-Lappen. :oops:

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Dalahästtillverkningen i Nusnäs

Inlägg av varjag » 26 juli 2008, 12:49

När jag var i Nusnäs..köpte naturligtvis frugan två-tre dalahästar...Jag, var mest intresserad av snidarknivarna dom använde! Köpte bums ett par. För varje träarbete med kniv - är dom oslagbara, med sina stora lättgreppade skaft. Och blad av järn. Som kan slipas och brynas tills de är blodvassa. Men rostar med blixtens fart. En av mina - dog rostdöden, men den andra har jag fortfarande kvar - blodvass. Den fyller 33 i år :) , Varjag

http://images.google.com.au/imgres?imgu ... n%26sa%3DG

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 17066
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Dalahästtillverkningen i Nusnäs

Inlägg av Markus Holst » 26 juli 2008, 13:58

Anders Nyman skrev:
Markus Holst skrev:Underbar och by är bra attribut för nysnäs, men att kalla Nusnärs fär liten håller nog sämre. Det lär vara en av Sveriges största bondbyar.
Det var en nyhet för mej att Nusnäs är nog en av Sveriges största Bondbyar,, ja, man lär ju så länge man lever, fast jag har bott där oppe så visste jag inte om det. :oops: :oops:
Såväl Nusnäs som Färnäs lär vara ovanligt stora byar.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Dalahästtillverkningen i Nusnäs

Inlägg av Anders Nyman » 26 juli 2008, 22:16

Markus Holst skrev:
Anders Nyman skrev:
Markus Holst skrev:Underbar och by är bra attribut för nysnäs, men att kalla Nusnärs fär liten håller nog sämre. Det lär vara en av Sveriges största bondbyar.
Det var en nyhet för mej att Nusnäs är nog en av Sveriges största Bondbyar,, ja, man lär ju så länge man lever, fast jag har bott där oppe så visste jag inte om det. :oops: :oops:
Såväl Nusnäs som Färnäs lär vara ovanligt stora byar.
Å, väldigt vackra byar som ligger strax intill Siljan.. :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Dalahästtillverkningen i Nusnäs

Inlägg av Anders Nyman » 28 juli 2008, 21:01

www.samlaren.org/dalahastar/ Hittade länken samlaren här på nätet, å där fanns en sida med vackra bilder på träsnidda Dalahästar.. :)

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Re: Dalahästtillverkningen i Nusnäs

Inlägg av Osprey » 28 juli 2008, 21:27

Det är verkligen roligt att se att de görs för hand, om än med hjälp av vissa moderna verktyg... :)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Dalahästtillverkningen i Nusnäs

Inlägg av Anders Nyman » 29 juli 2008, 10:30

Osprey skrev:Det är verkligen roligt att se att de görs för hand, om än med hjälp av vissa moderna verktyg... :)
När vi var opp till Nusnäs sist för ungefär tre veckor sedan, så frågade jag en Farbror som satt i Fabriken och täljde en trähäst hur lång tid det tar att tälja en trähäst. Cirka två timmar sa han om man är en van träsnidare, från när man får träbiten tills hästen står klar och sedan in i måleriet. :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Dalahästtillverkningen i Nusnäs

Inlägg av Anders Nyman » 25 september 2008, 07:03

Igår såg jag den kanske inte vackraste målning på en Dalahäst på Jobbet... En original gjord Dalahäst, men någon har försökt måla lite egna krumelurer på den,, å rent ut sagt så såg den för bedrövlig ut... Det är ju som med viss konst man ibland kan se på tavlor eller något annat, man ser inte vad det ser ut som.. Å, det var så på denna häst,, man såg då inte vad dessa krumelurer skulle föreställa.. Men, okej den som har gjort det tycker väl att det var snyggt.. 8-)

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Dalahästtillverkningen i Nusnäs

Inlägg av lampros » 27 september 2008, 11:07

En träsnidande gubbe, verksam i dalahästbranschen, fick en gång frågan:

- Hur gör man en dalahäst?

Gubben plirade med ögonen och sa:

- Man tar bort det som inte är häst!

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Dalahästtillverkningen i Nusnäs

Inlägg av Anders Nyman » 28 september 2008, 09:33

lampros skrev:En träsnidande gubbe, verksam i dalahästbranschen, fick en gång frågan:

- Hur gör man en dalahäst?

Gubben plirade med ögonen och sa:

- Man tar bort det som inte är häst!
:lol: :lol: :lol: . Den va bra...

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Dalahästtillverkningen i Nusnäs

Inlägg av Göstring » 1 oktober 2008, 16:30

Jag var själv och tittade på dalahästtillverkningen i somras.
Sågning
Bild
och det färdiga resultatet
Bild

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Dalahästtillverkningen i Nusnäs

Inlägg av Anders Nyman » 1 oktober 2008, 16:56

Å, inte bara att det är trevligt att gå runt och titta där inne när de göra de små Dalahästarna, det är en speciell lukt där inne å,, en blandning av trä och av nymålade Dalahästar... Var själv också dit i sommras... Det ennda jag tyckte var lite av en besvikelse där i Nusnäs var att det fanns en väldigt trevlig Dansbana där när jag bodde oppe i Mora.. Men nu när jag skulle ner dit och titta vid denna dansbana, som hette blickpunkten, som låg nere vid siljans strand,, då fanns den inte kvar längre, "SUCK".. För denna dansbana var ju liksom ett med denna dalahäst by. :oops:

Skriv svar