Dalahästtillverkningen i Nusnäs
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Dalahästtillverkningen i Nusnäs
Om någon av er här på skalman har vägarna förbi Mora i Dalarna nu i Sommar, så passa på att besöka denna lilla underbara by Nusnäs strax söder om Mora där de gör Dalahästarna, dessa små trähästar som Gubbar och Gummor suttit och tälj i sina stugor i några hundra år. http://www.nohemslojd.se/ och http://www.grannas.com/ 
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 17066
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Dalahästtillverkningen i Nusnäs
Underbar och by är bra attribut för nysnäs, men att kalla Nusnärs fär liten håller nog sämre. Det lär vara en av Sveriges största bondbyar.
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Dalahästtillverkningen i Nusnäs
Det var en nyhet för mej att Nusnäs är nog en av Sveriges största Bondbyar,, ja, man lär ju så länge man lever, fast jag har bott där oppe så visste jag inte om det.Markus Holst skrev:Underbar och by är bra attribut för nysnäs, men att kalla Nusnärs fär liten håller nog sämre. Det lär vara en av Sveriges största bondbyar.
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Dalahästtillverkningen i Nusnäs
Var opp till Nusnäs i går eftermiddag och tittade på Dalahästtillverkningen. Det är en fröjd för Ögat att se de äldre sitta och snida med en liten träbit och en kniv, å vipps så är det en Dalahäst. Det tar inte många minuter från ett osnidat ämne till en färdigskuren Dalahäst.. Men när de är färdiga, ACK så dyra.. En annan kan bara tänka på de minsta, för en normalstor Dalahäst kostar ju runt 1000-Lappen. 
Re: Dalahästtillverkningen i Nusnäs
När jag var i Nusnäs..köpte naturligtvis frugan två-tre dalahästar...Jag, var mest intresserad av snidarknivarna dom använde! Köpte bums ett par. För varje träarbete med kniv - är dom oslagbara, med sina stora lättgreppade skaft. Och blad av järn. Som kan slipas och brynas tills de är blodvassa. Men rostar med blixtens fart. En av mina - dog rostdöden, men den andra har jag fortfarande kvar - blodvass. Den fyller 33 i år
, Varjag
http://images.google.com.au/imgres?imgu ... n%26sa%3DG
http://images.google.com.au/imgres?imgu ... n%26sa%3DG
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 17066
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Dalahästtillverkningen i Nusnäs
Såväl Nusnäs som Färnäs lär vara ovanligt stora byar.Anders Nyman skrev:Det var en nyhet för mej att Nusnäs är nog en av Sveriges största Bondbyar,, ja, man lär ju så länge man lever, fast jag har bott där oppe så visste jag inte om det.Markus Holst skrev:Underbar och by är bra attribut för nysnäs, men att kalla Nusnärs fär liten håller nog sämre. Det lär vara en av Sveriges största bondbyar.![]()
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Dalahästtillverkningen i Nusnäs
Å, väldigt vackra byar som ligger strax intill Siljan..Markus Holst skrev:Såväl Nusnäs som Färnäs lär vara ovanligt stora byar.Anders Nyman skrev:Det var en nyhet för mej att Nusnäs är nog en av Sveriges största Bondbyar,, ja, man lär ju så länge man lever, fast jag har bott där oppe så visste jag inte om det.Markus Holst skrev:Underbar och by är bra attribut för nysnäs, men att kalla Nusnärs fär liten håller nog sämre. Det lär vara en av Sveriges största bondbyar.![]()
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Dalahästtillverkningen i Nusnäs
www.samlaren.org/dalahastar/ Hittade länken samlaren här på nätet, å där fanns en sida med vackra bilder på träsnidda Dalahästar.. 
Re: Dalahästtillverkningen i Nusnäs
Det är verkligen roligt att se att de görs för hand, om än med hjälp av vissa moderna verktyg... 
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Dalahästtillverkningen i Nusnäs
När vi var opp till Nusnäs sist för ungefär tre veckor sedan, så frågade jag en Farbror som satt i Fabriken och täljde en trähäst hur lång tid det tar att tälja en trähäst. Cirka två timmar sa han om man är en van träsnidare, från när man får träbiten tills hästen står klar och sedan in i måleriet.Osprey skrev:Det är verkligen roligt att se att de görs för hand, om än med hjälp av vissa moderna verktyg...
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Dalahästtillverkningen i Nusnäs
Igår såg jag den kanske inte vackraste målning på en Dalahäst på Jobbet... En original gjord Dalahäst, men någon har försökt måla lite egna krumelurer på den,, å rent ut sagt så såg den för bedrövlig ut... Det är ju som med viss konst man ibland kan se på tavlor eller något annat, man ser inte vad det ser ut som.. Å, det var så på denna häst,, man såg då inte vad dessa krumelurer skulle föreställa.. Men, okej den som har gjort det tycker väl att det var snyggt.. 
Re: Dalahästtillverkningen i Nusnäs
En träsnidande gubbe, verksam i dalahästbranschen, fick en gång frågan:
- Hur gör man en dalahäst?
Gubben plirade med ögonen och sa:
- Man tar bort det som inte är häst!
- Hur gör man en dalahäst?
Gubben plirade med ögonen och sa:
- Man tar bort det som inte är häst!
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Dalahästtillverkningen i Nusnäs
lampros skrev:En träsnidande gubbe, verksam i dalahästbranschen, fick en gång frågan:
- Hur gör man en dalahäst?
Gubben plirade med ögonen och sa:
- Man tar bort det som inte är häst!
Re: Dalahästtillverkningen i Nusnäs
Jag var själv och tittade på dalahästtillverkningen i somras.
Sågning

och det färdiga resultatet

Sågning

och det färdiga resultatet

- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Dalahästtillverkningen i Nusnäs
Å, inte bara att det är trevligt att gå runt och titta där inne när de göra de små Dalahästarna, det är en speciell lukt där inne å,, en blandning av trä och av nymålade Dalahästar... Var själv också dit i sommras... Det ennda jag tyckte var lite av en besvikelse där i Nusnäs var att det fanns en väldigt trevlig Dansbana där när jag bodde oppe i Mora.. Men nu när jag skulle ner dit och titta vid denna dansbana, som hette blickpunkten, som låg nere vid siljans strand,, då fanns den inte kvar längre, "SUCK".. För denna dansbana var ju liksom ett med denna dalahäst by. 