Har någon varit i Thun i Schweiz?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Har någon varit i Thun i Schweiz?

Inlägg av Hans » 1 februari 2008, 12:03

http://www.armeemuseum.ch/

Är det värt att ta sig en omväg för att titta på detta?

MVH

Hans

Stefan Karlsson
Medlem

Re: Har någon varit i Thun i Schweiz?

Inlägg av Stefan Karlsson » 31 augusti 2009, 15:51

Museet som hänvisas till kan jag inte uttala mig om - har inte varit där - kan dock försöka ta reda på lite fakta, däremot har jag besökt "pansarmuseet" i Thun vid flera tillfällen.
Om "pansarmuseet" är sevärt? Ja naturligtvis, men alla vagnar står ute under bar himmel och skicket är tyvärr därefter.

Det finns ingen central museimyndighet och heller inget centralt ansvar inom försvaret, men på senare år har man förbarmat sig över några av vagnarna, bla Ft 17 som nu är totalrenoverad efter att ha stått ute i flera decenier och rostat. Vagnen är nu åter körbar. Kungstigern håller på att renoveras vid museet i Full Reuenthal, men den renoveringen kommer nog att ta några år med hänsyn till kostnaderna.

Ett museum som kan rekommenderas är Militär und Festungsmuseum i Full Reuenthal, ett museum som drivs av en stiftelse/förening. Det finns en mindre samling stridsfordon, rikligt med framför allt CH hjulfordon och är man intresserad av vapen är en dag definitivt inte tillräcklig...

Sen finns ju alla bunkrar och befästningar ute i terrängen - en bil och en bra karta så kan man sysselsätta sig i dagar/veckor

Stefan

Skriv svar