Vaxkabinettet Madame Tussauds

Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Vaxkabinettet Madame Tussauds

Inlägg av Anders Nyman » 1 december 2007, 07:26

När jag var i London ett ställe som var intressant att besöka var Madame Tussauds, med alla dess vaxfigurer, både historiska och moderna människor stog där som vaxfigurer. Mycket intressant var det.
http://en.wikipedia.org/wiki/Madame_Tussauds
http://www.madame-tussauds.co.uk/index.htm :wink:

Användarvisningsbild
Nina
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nina » 3 december 2007, 10:13

Hej Anders!
jag skall fira julen i London och onsdagen den 26 skall vi till madame Tussauds!
jag har varit där en gång förut men inte min dotter :-)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 3 december 2007, 18:35

Jag hoppas ni kommer att få det trevligt. Jag tyckte om Madame Tussauds när jag var dit, ett läckert ställe.. Man skulle kunna gå runt hur länge som helst där inne, speciellt bland de Historiska människorna som står där som vaxdockor.. Det är några år sedan jag var dit,, det har säkert tillkommit några dockor sedan jag var dit i slutet av 80-talet. Du får berätta när du kommer hem om dit besök där. :wink:

anna av cleve
Provmedlem

Inlägg av anna av cleve » 13 januari 2008, 16:16

Det mest fantastiska hos madame T enligt min åsikt är vaxdockorna som Madame Marie gjort själv på 1700-talet. De föreställer den franska kungafamiljen - de som så olyckligt blev av med sina huvuden i verkligheten. Det finns också en vaxmodell som kallas "den sovande skönheten" och lär föreställa någon älskarinna till Ludvig XV. Förutom det finns även en vaxdocka som föreställer Marie Tussaud i egen hög person. Det är en liten dam i åttioårsåldern klädd i en svart klänning. Den damens liv var fantastiskt spännande. Hon var både en duktig konstnär och en driven affärskvinnna. Hon lär ha gjort vaxavgjutningar av revolutionens offer. Hon och hennes morbror plockade upp de avhuggna huvudena från avstjälpningsplatsen vid guilliotinen och gjöt av dem som var av intresse. Bl.a lär de ha gjutit av Ludvig XIV efter halshuggningen. Jag har läst en fantastisk engelsk bok om hennes liv och arbeten - och naturligvis kommer jag inte ihåg namnet på boken.... "Vaxworks " ingår som ett ord i titeln. Dorrit Willumsen har skrivit en skönlitterär bok som handlar om henne. Den boken heter ialla fall "Marie" (IBSN 91-7458-652-1) Den stämmer hyfsat väl överens med verkligheten...

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 15 januari 2008, 19:09

Denne docka som anna av cleve nämner "den sovande skönheten". Den såg jag när jag var dit för ett antal år sedan, å det är en väldigt vacker och realistiskt docka.. Fast alla dockor på detta vaxkabinett är väldigt realistiska och välgjorda.. Så de som gör dessa vaxdockor gör ett väldigt bra jobb.

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 9 februari 2008, 16:27

Verkar definitivt vara värt ett besök.

Men den officeilla länken var väldigt jobbig: Hela tiden denna reklamruta som dyker upp varenda gång man återvänder till huvudmenyn...

Morgan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Re: Vaxkabinettet Madame Tussauds

Inlägg av Anders Nyman » 10 februari 2008, 16:09

Håller med dej där Morgan, om denna ruta som dyker opp när man går tillbaka hela tiden, den är väldigt dryg,, så jag förstår inte varför de har gjort det på detta vis. :cry:

Skriv svar