Järnvägsstationer
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11860
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Järnvägsstationer
Just nu tittade jag på stationen, den verkar pampigt och jag tycker faktiskt att den har ett kulturhistorisk värde.
Stefan
Stefan
Re: Järnvägsstationer
Har en vän som köpte stationshuset i Vintrie utanför Malmö för snart 10 år sedan. Han och hans sambo har hållit på att renovera det ända sedan dess. Huset hade stått tomt sedan 1960-talet...De ska återskapa miljön runt om så som den såg ut när stationshuset byggdes i slutet av 1800-talet. Väntsalen blir deras vardagsrum och verandan där man väntade på tåget under sommaren blir deras uterum. De har försökt att återskapa alla detaljer så som dörrar, fönster m.m. De har även återskapat en del av perrongen. Utanför har de lagt spår där de ska bygga upp en järnvägsvagn som ska inredas som en förstaklass-vagn från 1920-talet. Det ska bli deras kombinerade gäststuga och bastu. De ska även bygga en magasinsbyggnad med lastkaj som ska se ut en gammal magasinsbyggnad.
Ett imponerande projekt
Ett imponerande projekt
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11860
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Järnvägsstationer
Det måste vara någon av de stationer som byggdes av enskilda järnvägsbolag och inte av SJ, eller har jag fel? Kanske skall kolla upp det där med Vintrie station.
Dom flesta stationer som byggdes längs med Uppsala-Enköpings järnväg är numera privatbostäder. Läbyvad station är numera en däckfirma och Uppsala Norra(som brann för någon månad sedan) var under en tid klubblokal för Vindhemspojkarna.
Stefan
Dom flesta stationer som byggdes längs med Uppsala-Enköpings järnväg är numera privatbostäder. Läbyvad station är numera en däckfirma och Uppsala Norra(som brann för någon månad sedan) var under en tid klubblokal för Vindhemspojkarna.
Stefan
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Järnvägsstationer
Stationshus som Privata bostäder nämner du Stefan. I Tällberg här i Dalarna så är det gamla stationshusets överdel privatbostad, å en del av undervåningen är någon sorts kuriosabutik men en väldigt dyr sådan, å sedan en liten väntsal i en ändan av stationshuset som är lite fallfärdig.
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11860
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Järnvägsstationer
En liten korrektion när det gäller Järle station, det är sant att den är en av Sveriges äldsta stationer och det som är felet är att nuvarande stationshuset är byggt 1865 och inte 1854 som det brukas nämnas.
http://www.jvmv.se/bandelsregister/Stnb ... K527400211
Stefan
http://www.jvmv.se/bandelsregister/Stnb ... K527400211
Stefan
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Järnvägsstationer
Har du någon gång varit dit, min vän från Uppsala.. Jag har många gånger åkt på stora riksvägen ner mot Örebro bortanför Järle station, men aldrig varit in där.. Men nu i år så får jag ta mej i kragen och åka in dit och titta.Stefan Lundgren skrev:En liten korrektion när det gäller Järle station, det är sant att den är en av Sveriges äldsta stationer och det som är felet är att nuvarande stationshuset är byggt 1865 och inte 1854 som det brukas nämnas.
http://www.jvmv.se/bandelsregister/Stnb ... K527400211
Stefan
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11860
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Järnvägsstationer
Nix, såvitt vad jag känner till så har inte varit där, men kanske blir någon gång framöver.
Stefan
Stefan
- Olof Trätälja
- Utsparkad
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
- Ort: Sverige
Re: Järnvägsstationer
För er som är intresserade så har det utkom i oktober ifjol ett tjockt och bildrikt verk som heter "Stationshus -Järnvägsarkitektur i Sverige". Där finns det mesta. Köpte faktiskt ett rabatterat ex. på rean och boken är mycket bra.
Saknar dock ett sationshus som det i Hagfors, vilket är ritat av Ragnar Östberg och borde varit med i ett sådant verk. Men man kan kanske inte få allt och fokus verkar ha varit på SJ:s stationer.
Saknar dock ett sationshus som det i Hagfors, vilket är ritat av Ragnar Östberg och borde varit med i ett sådant verk. Men man kan kanske inte få allt och fokus verkar ha varit på SJ:s stationer.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Järnvägsstationer
Krylbo stationshus i södra dalarna är ett otroligt vackert stationshus, Dalarnas vackraste stations hus. Påminner lite i pampighet om Stockholms centralstation. Men tyvärr som så många anndra stations hus, så har de laggt ner biljettförsäljningen där, å nu mer eller minndre så förfaller själva stations huset lite lätt invändigt.
- Olof Trätälja
- Utsparkad
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
- Ort: Sverige
Re: Järnvägsstationer
Jovisst, Krylbo är väl ett av Sveriges mest kända stationshus. Både för sin storlek men framförallt för sin arkitektur. Det och det liknande, men något mindre, i Västanfors är byggda i samband med att banan Frövi-Krylbo drogs fram. (Krylbo och Västanfors blev då knutpunkter med äldre redan befintliga banor och ansågs därmed behöva nya större stationshus.) Dessa båda liksom övriga mindre stationshus längs banan är ritade av SJ:s dåvarande chefsarkitekt Folke Zettervall, son till den mycket kände artonhundratalsarkitekten Helgo Zettervall.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos
Re: Järnvägsstationer
Ser att mitt barndoms ''stationshus'' Piteå - revs redan 1985 En minnesplakett på busstationen är allt som finns kvar - godstrafiken har tatt över.
Understundom åkte man tåg - hem till Luleå. Från grusad perrong - steg man på rälsbussen till Älvsbyn, inget skoj. Hade man tur - var det ''riktigt tåg'' med ånglok och kolrök med heta ångpustar i näsan.....och hårda trässitsar i personvagnarna. Men nöjet slutade i Älvsbyn - sen gick det med elektricitet - via Boden till Luleå.
Bestående minne av Piteå's grusperrong och mormors bagagebekymmer.....räknande antal kollin (förutom de som polleterats) och med pekfingret ----- ett. två, tre, fyra - osså handväskan och paraplyn!
Järnvägsresor - var allvarliga företag på den tiden
minns Varjag
Understundom åkte man tåg - hem till Luleå. Från grusad perrong - steg man på rälsbussen till Älvsbyn, inget skoj. Hade man tur - var det ''riktigt tåg'' med ånglok och kolrök med heta ångpustar i näsan.....och hårda trässitsar i personvagnarna. Men nöjet slutade i Älvsbyn - sen gick det med elektricitet - via Boden till Luleå.
Bestående minne av Piteå's grusperrong och mormors bagagebekymmer.....räknande antal kollin (förutom de som polleterats) och med pekfingret ----- ett. två, tre, fyra - osså handväskan och paraplyn!
Järnvägsresor - var allvarliga företag på den tiden
minns Varjag
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11860
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Järnvägsstationer
Enligt Järnvägsmuseets stationslista så byggdes Piteå station i trä 1914, klass IV, lastkaj för sju vagnar och ett lokstall för fyra lok. De tre sistnämnda uppgifterna är hämtade ifrån Carl Olofssons bok från 1920.
Själv tog jag kort på Börje station(nu privatbostad) för någon månad sedan.
Stefan
Själv tog jag kort på Börje station(nu privatbostad) för någon månad sedan.
Stefan
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Järnvägsstationer
Jag har bott I Fagersta, så det blev då och då att jag klev av och på Tågen vid Västanfors station. Även den stationen är en underbar Station. Synd bara att många Stationer läggs ner å det är små opersonliga Biljettautomater på många stationer, å i och med det så blir det ju mera förstörelse på många av våra vackra stationer,, när det inte finns personal där hela tiden.Olof Trätälja skrev:Jovisst, Krylbo är väl ett av Sveriges mest kända stationshus. Både för sin storlek men framförallt för sin arkitektur. Det och det liknande, men något mindre, i Västanfors är byggda i samband med att banan Frövi-Krylbo drogs fram. (Krylbo och Västanfors blev då knutpunkter med äldre redan befintliga banor och ansågs därmed behöva nya större stationshus.) Dessa båda liksom övriga mindre stationshus längs banan är ritade av SJ:s dåvarande chefsarkitekt Folke Zettervall, son till den mycket kände artonhundratalsarkitekten Helgo Zettervall.
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11860
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Järnvägsstationer
Nu är Uppsalas gamla stationshus från 1866 stängd p g a att det skall bli en restaurang, resenärerna hänvisas till ett nybyggt resecentrum där de får konkurrera med Uppsala Parkour, skateboardande ungdomar och cyklister.
Stefan
Stefan
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Järnvägsstationer
Från 1866,tänk om detta gamla stationshus kunnde berätta vad det sett igenom alla dessa år.Stefan Lundgren skrev:Nu är Uppsalas gamla stationshus från 1866 stängd p g a att det skall bli en restaurang, resenärerna hänvisas till ett nybyggt resecentrum där de får konkurrera med Uppsala Parkour, skateboardande ungdomar och cyklister.
Stefan