Järnvägsstationer

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Järnvägsstationer

Inlägg av Anders Nyman » 31 maj 2008, 13:08

En nyfiken fråga: Sveriges äldsta stationshus som ännu idag finns i bruk, vart ligger det? :oops:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Järnvägsstationer

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 juni 2008, 19:33

Anders Nyman skrev:En nyfiken fråga: Sveriges äldsta stationshus som ännu idag finns i bruk, vart ligger det? :oops:
Jag har för mig att det står i något av de tidigare inläggen, men jag skriver det ändå....Järle stationshus från 1854 är Sveriges äldsta stationshus.

http://web.telia.com/~u58610354/Shjarle1.html

Järle ligger i Örebro kommun, http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rle

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Järnvägsstationer

Inlägg av Anders Nyman » 11 juni 2008, 19:57

Stefan Lundgren skrev:
Anders Nyman skrev:En nyfiken fråga: Sveriges äldsta stationshus som ännu idag finns i bruk, vart ligger det? :oops:
Jag har för mig att det står i något av de tidigare inläggen, men jag skriver det ändå....Järle stationshus från 1854 är Sveriges äldsta stationshus.

http://web.telia.com/~u58610354/Shjarle1.html

Järle ligger i Örebro kommun, http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rle

Stefan
När vi passerade Strax Norr om Örebro nu i helgen efter riksväg 50, på vår väg söderut så dök det rätt som det var upp en vägskylt med just namnet Järle station 3 kilometer. Så nu vet jag ungefär vart denna station ligger. Så då ska jag kosta på mej att åka in dit nästa gång jag åker förbi där.. :)

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Järnvägsstationer

Inlägg av Olof Trätälja » 14 juni 2008, 15:12

Idag lägger man ner Falkenbergs station. En lite väl prålig, enligt min smak, men typisk 1800-tals station och smaken är ju olika. Tyvärr har jag ingen bild att visa upp.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Järnvägsstationer

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 juni 2008, 15:43

Olof Trätälja skrev:Idag lägger man ner Falkenbergs station. En lite väl prålig, enligt min smak, men typisk 1800-tals station och smaken är ju olika. Tyvärr har jag ingen bild att visa upp.
Olof!!!

Hur letar du egentligen? :lol:

Hoppas bara att bilden stämmer. :)

Hittade den på en "upload"......commons.wikimedia.org/wiki/Image:Falkenberg_S...

Stefan
Bilagor
798px-Falkenberg_Station.jpg
798px-Falkenberg_Station.jpg (86.77 KiB) Visad 593 gånger

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Järnvägsstationer

Inlägg av Olof Trätälja » 14 juni 2008, 22:38

Stefan Lundgren skrev:Hoppas bara att bilden stämmer. :)
Jodå, det är den, eller skall vi säga var? Numer är det ju en f.d. järnvägsstation. I morgon får de dock en ny, utanför staden.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Jvg-stationer med lokmodeller

Inlägg av varjag » 15 juni 2008, 01:40

På 40-talet och kanske senare - fanns i väntsalarna på alla större järnvägsstationer 'arbetande' lokmodeller. Jag vet ej vilken skala de var byggda i, men de var relativt stora - kanske 1:15 eller 1:10?
Det var ytterst välgjorda och sannolikt industriellt massproducerade, modeller av både el- och ånglok i metall. Inneslutna i glasmontrar och anslutna till en elektrisk motor - som 'satte igång' hjul, vevstakar o.s.v. under någon minut, om man pillade ned en 10-öring i ett myntinkast.
Det måste ha funnits hundratals av dessa modeller i Sverige som antagligen tillhörde SJ. Modellerna var säkert så dyrbara att många måste ha bevarats i privat ägo...Någon som vet mera?, Varjag

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Jvg-stationer med lokmodeller

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 juni 2008, 11:31

varjag skrev:På 40-talet och kanske senare - fanns i väntsalarna på alla större järnvägsstationer 'arbetande' lokmodeller. Jag vet ej vilken skala de var byggda i, men de var relativt stora - kanske 1:15 eller 1:10?
Det var ytterst välgjorda och sannolikt industriellt massproducerade, modeller av både el- och ånglok i metall. Inneslutna i glasmontrar och anslutna till en elektrisk motor - som 'satte igång' hjul, vevstakar o.s.v. under någon minut, om man pillade ned en 10-öring i ett myntinkast.
Det måste ha funnits hundratals av dessa modeller i Sverige som antagligen tillhörde SJ. Modellerna var säkert så dyrbara att många måste ha bevarats i privat ägo...Någon som vet mera?, Varjag
Det lät intressant, jag såg en modell av ett lok i exakt kopia på ett mindre hotell i England för tio år sedan och blev begeistat. Jag förstår vad du menar, men jag skulle nog tippa på att någon av museiföreningarna som finns i Sverige, om dom kan har några uppgifter.

Stefan

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Järnvägsstationer

Inlägg av varjag » 17 juni 2008, 13:04

Tack Stefan - eller kanske ngn av de många järnvägshistoriska 'sällskapen' som finns i Sverige. Efter lite trålande för att ruska om minnet - konstaterar jag att de flesta modellerna var av elektriska 'D-Lok', som var det vanliga 'snälltågsloket' på elektrifierade banor vid den tiden. På Boden's station - en viktig knutpunkt - fanns en modell av det sällsynta 'malmtågsloket' - Littera Oa! Där fick man dubbel utdelning på sin tio-öring - det var dubbla antalet hjul och vevstakar som 'rörde på sig' :D

Varjag

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Järnvägsstationer

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 juni 2008, 15:26

Jag tror att allra flesta lokmodeller som fanns på stationerna är undangömda numera, jag vet hur det var innan mobiltelefonens tid, då järnvägsstationen i Uppsala hade alla Sveriges telefonkataloger och så småningom fick de ta bort telefonkatalogerna eftersom det var folk som tog sönder dem. Likaså var det med de lokmodeller som fanns på järnvägsstationerna, skulle tror att de finns i något utrymme nånstans i byggnaden.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Järnvägsstationer

Inlägg av Anders Nyman » 26 juni 2008, 22:02

I Gagnef så finns det äldre stationshuset kvar efter sedan de la ner stationen. Men det är så synd att det bara får stå och förfalla å ingen har tagit på sej ansvaret att göra något åt detta äldre stationshus. Men tyvärr så är det väl så runt om i vårt land att allt för många byggnader får stå och förfallet får ta överhand. :x

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Järnvägsstationer

Inlägg av Anders Nyman » 23 februari 2009, 18:39

Sveriges äldsta stations hus har ju nämnts i denna tråd någon gång,, fann en länk till denna station i går,
www.nbvj.nu/bana_signal/j/jarle.htm :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Järnvägsstationer

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 februari 2009, 02:44

Laholms station har numera utan spår eftersom Hallandsbanan går en bit utanför staden numera, är det någon som känner till vad det är för verksamhet idag???

Stefan

Lars Törnqvist
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 4 december 2006, 11:01
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Järnvägsstationer

Inlägg av Lars Törnqvist » 26 februari 2009, 10:05

Laholms stationshus används som kontor för det kommunala fastighetsbolaget. Området mellan stationshuset och godsmagasinen har blivit busstation. En stor del av bangårdsområdet är bebyggt med bostadshus.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Järnvägsstationer

Inlägg av Anders Nyman » 26 februari 2009, 18:47

Stefan Lundgren skrev:Laholms station har numera utan spår eftersom Hallandsbanan går en bit utanför staden numera, är det någon som känner till vad det är för verksamhet idag???

Stefan
21 oktober 2007, skrev jag ett inlägg om just det äldre stationshuset i Laholm och att laholmshem har tagit över Stationshuset. :D

Skriv svar