Järnvägsstationer

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 18 november 2007, 19:18

Hittade nyss en intressant länk till ett järnvägsmuseum i Grängesberg. http://www.gbbj.nu Verkar vara ett trevligt museum, fast jag bor rätt så nära har det aldrig blivit av att åka dit, men ska passa på framöver.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 19 november 2007, 06:45

Har nu under natten fått ett intressant mail i min inkorg, so jag ville lägga ut här, vi ska tydligen få en till museeijärnvägsbana. Det känns roligt och spännande när det finns folk som vill och vågar å satsa och öppna mera museer.. http://www.sr.se/cgi-bin/gavleborg/nyhe ... el=1719443
:wink:

Wavy Gravy
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 oktober 2007, 17:29

Inlägg av Wavy Gravy » 20 november 2007, 17:52

Är det någon som vet var järnvägsstationen till Bergslagsbanan som gick till Värmland från Göteborg ligger? Inte Centralstationen i Göteborg som tillhör Västra Stambanan. Den järnvägslinje jag talar om byggdes för privata medel och vars primus motor var David Otto Francke. Är inte den vit (har sett på video)? :)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 2 december 2007, 10:27

Det har börjat en kille på jobbet som är intresserad av Järnvägar och tåg.. Han samlar på små miniatyr tåg, små stationshus medmera. Han hade ett litet lok med sej till jobbet som han visade mej häromdagen, som han påstår ska vara världens minsta lok, med en hjulbredd på endast 4 millimeter.. Ett litet välgjort lok. Men dyrt i inköp, 2500 :- Men har man det som hobby med små miniatyr järnvägslandskap och stationer och tåg, å har pengar så kan man tydligen lägga ut hur mycket som helst.

Richard J
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 2 augusti 2003, 20:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Richard J » 2 december 2007, 12:11

En relativt oförändrad stationsmiljö ffrån 1920-talet som bör besökas innan den byggs om några år är Södertälje Hamn (innan 1995 känd som Södertälje Södra).

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 7 december 2007, 13:20

Kunde inte låta bli....här 'järnvägsstationen' i Normanton, Queensland....
'Slutet på (den korta!) linjen' från Croydon. Numera befaret enbart av en rälsbuss med det glorifierade namnet 'The Gulflander' - turisterna svinbetalar för att 'svettas som förr i världen'.....

http://images.google.com.au/imgres?imgu ... n%26sa%3DG

ber blygsammast få påpeka - att 'krokodilstatyn i Normanton' inte är skryt - utan är en ganska trogen attrapp - av den största krokodil som någonsin skjutits någonstans!

Han kallas 'Krys' efter fru Krys Pawlowski - som skjöt den 1958 i Norman River nära stan. Krokodilen, från nostipp till stjärtspets - mätte 8,63 meter!

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Stellan Bojerud » 29 december 2007, 12:30

Wavy Gravy skrev:Är det någon som vet var järnvägsstationen till Bergslagsbanan som gick till Värmland från Göteborg ligger? Inte Centralstationen i Göteborg som tillhör Västra Stambanan. Den järnvägslinje jag talar om byggdes för privata medel och vars primus motor var David Otto Francke. Är inte den vit (har sett på video)? :)
Den var vit då jag såg den sist. Ca 500 meter NV Göteborgs Centralstation nästan i skuggan av bron till Hisingen. BJ gick f ö inte bara till Värmland utan till Hagaström strax utanför Gävle och var Sveriges längsta privatbana.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Inlägg av Olof Trätälja » 29 december 2007, 19:56

Stellan Bojerud skrev:
Wavy Gravy skrev:Är det någon som vet var järnvägsstationen till Bergslagsbanan som gick till Värmland från Göteborg ligger? Inte Centralstationen i Göteborg som tillhör Västra Stambanan. Den järnvägslinje jag talar om byggdes för privata medel och vars primus motor var David Otto Francke. Är inte den vit (har sett på video)? :)
Den var vit då jag såg den sist. Ca 500 meter NV Göteborgs Centralstation nästan i skuggan av bron till Hisingen. BJ gick f ö inte bara till Värmland utan till Hagaström strax utanför Gävle och var Sveriges längsta privatbana.
Den här alltså? Det stämmer i varje fall om man följer spåren från den gula stoppbocken längst ned i bild, vilka fint går direkt till Bergslagsbanan under SJ:s broar, inget onödigt sammarbete där inte !

Det var hur som helst banor som Bergslagsbanan och motsvarande genom Östergötland och Sörmland såväl TGOJ:s som de nuvarande norra delarna av södra stambanan som sänkte SJ:s fina centralistiska Törebodaidé.

Senare kom dock de centralistiska kollektivtrafikplanerarna att lyckas bättre och det med Stockholm tunnelbana. Där går som bekant alla tåg fortfarande via en och samma station. Att denna lösning krävde att man fick riva allting ovanpå eftersom staden tidigare inte alls var centraliserad på detta vis såg man knappast som något problem. Tvärt om det gav ju gott utrymme åt att ge staden en ny moderneistisk prägel enligt tidens politiska idéal.

Som parantes kan nämnas att Stockholms tunnelbana inte alls var planerad på detta vis från början. I den ursprungliga planen från 20-talet där man tänkte sig betydligt mindre tåg och kanske en marknadsanpassad tunnelbana med konkurrerande system likt dåtidens järnväg och tidiga tunnelbanestäder som London, New York, Berlin och Tokyo. I Tokyo har man för övrigt fortfarande denna lösning. Den första tunnelbanan från 30-talet hade också motsvarande småskalighet och planen var att alla tåg via centralstationen skulle samsas på en relativt blygsamt dimensionerad bana. Istället kunde man ju bygga flera parallella linjer och täcka upp mer av staden. Men efter kriget var det andra politiska idéal som tagit över. Nåväl nu kom jag visst lite från ämnet så jag avslutar utvikningen här.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Rätt stationshus

Inlägg av Stellan Bojerud » 31 december 2007, 14:38

Visst är det BJ station i Göteborg som Eniro-fotot visar.

Här ett exempel på överdimensionerad järnvägsstation: Smedjebacken 1934.
Bilagor
Scan10612.JPG
Scan10612.JPG (48.57 KiB) Visad 1690 gånger

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11923
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 januari 2008, 15:16

Järnvägsstationen i Canberra har dels endast ett par spår och dels ligger utanför själva stan eller snarare i utkanten. Nu syftar jag inte på att storstäder skall ha hel massa spår, när jag var där så fick jag en liten fundering om dess roll i staden.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11923
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Järnvägsstationer

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 mars 2008, 16:22

Läbyvad hållplats längs med den f d Uppsala-Enköpings järnväg, förstatligat 1934 efter förskingring och där finns det endast en liten plattform kvar. Denna hållplats var en av de första som drogs in längs denna linje och var som finns kvar är möjligen den gård som ligger i närheten. Jag var där tidigare idag, i närheten ligger en gammal kvarn som nedlades redan under 1930-talet.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Järnvägsstationer

Inlägg av Anders Nyman » 16 april 2008, 18:52

En intressant länk till Grängesbergsbanornas järnvägsmuseum, med många fin bilder. http://www.gbbj.nu/home.shtm :)

Targenor
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 november 2005, 08:50
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Järnvägsstationer

Inlägg av Targenor » 30 maj 2008, 20:01

För något år sedan (1-2) år så såldes Ådalslidens järvägsstation på tradera, vem som köpte den vet jag inte.

http://www.jarnvag.net/bild/banguide/T44-Adalsliden.jpg

http://www.tellerup.se/jarnvag/bild/021603.jpg

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Järnvägsstationer

Inlägg av Anders Nyman » 31 maj 2008, 12:47

Targenor skrev:För något år sedan (1-2) år så såldes Ådalslidens järvägsstation på tradera, vem som köpte den vet jag inte.

http://www.jarnvag.net/bild/banguide/T44-Adalsliden.jpg

http://www.tellerup.se/jarnvag/bild/021603.jpg
Ja, kan man som SJ sälja biljetter på Tradera, så kan man tydligen sälja järnvägsstationer på Tradera också. Men att komma på den geniala ideen, ja man når ju ut till ett bredare nät än i de lokala tidningarna. :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Rätt stationshus

Inlägg av Anders Nyman » 31 maj 2008, 13:06

Stellan Bojerud skrev:Visst är det BJ station i Göteborg som Eniro-fotot visar.

Här ett exempel på överdimensionerad järnvägsstation: Smedjebacken 1934.
Ja, jag håller med vad som står om Smedjebackens järnvägsstation i detta inlägg, men änndock så är denna station en av de vackrare här i Dalarna. :oops:

Skriv svar