Järnvägsstationer
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Har nu under natten fått ett intressant mail i min inkorg, so jag ville lägga ut här, vi ska tydligen få en till museeijärnvägsbana. Det känns roligt och spännande när det finns folk som vill och vågar å satsa och öppna mera museer.. http://www.sr.se/cgi-bin/gavleborg/nyhe ... el=1719443
-
- Medlem
- Inlägg: 232
- Blev medlem: 11 oktober 2007, 17:29
Är det någon som vet var järnvägsstationen till Bergslagsbanan som gick till Värmland från Göteborg ligger? Inte Centralstationen i Göteborg som tillhör Västra Stambanan. Den järnvägslinje jag talar om byggdes för privata medel och vars primus motor var David Otto Francke. Är inte den vit (har sett på video)?
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Det har börjat en kille på jobbet som är intresserad av Järnvägar och tåg.. Han samlar på små miniatyr tåg, små stationshus medmera. Han hade ett litet lok med sej till jobbet som han visade mej häromdagen, som han påstår ska vara världens minsta lok, med en hjulbredd på endast 4 millimeter.. Ett litet välgjort lok. Men dyrt i inköp, 2500 :- Men har man det som hobby med små miniatyr järnvägslandskap och stationer och tåg, å har pengar så kan man tydligen lägga ut hur mycket som helst.
Kunde inte låta bli....här 'järnvägsstationen' i Normanton, Queensland....
'Slutet på (den korta!) linjen' från Croydon. Numera befaret enbart av en rälsbuss med det glorifierade namnet 'The Gulflander' - turisterna svinbetalar för att 'svettas som förr i världen'.....
http://images.google.com.au/imgres?imgu ... n%26sa%3DG
ber blygsammast få påpeka - att 'krokodilstatyn i Normanton' inte är skryt - utan är en ganska trogen attrapp - av den största krokodil som någonsin skjutits någonstans!
Han kallas 'Krys' efter fru Krys Pawlowski - som skjöt den 1958 i Norman River nära stan. Krokodilen, från nostipp till stjärtspets - mätte 8,63 meter!
'Slutet på (den korta!) linjen' från Croydon. Numera befaret enbart av en rälsbuss med det glorifierade namnet 'The Gulflander' - turisterna svinbetalar för att 'svettas som förr i världen'.....
http://images.google.com.au/imgres?imgu ... n%26sa%3DG
ber blygsammast få påpeka - att 'krokodilstatyn i Normanton' inte är skryt - utan är en ganska trogen attrapp - av den största krokodil som någonsin skjutits någonstans!
Han kallas 'Krys' efter fru Krys Pawlowski - som skjöt den 1958 i Norman River nära stan. Krokodilen, från nostipp till stjärtspets - mätte 8,63 meter!
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Den var vit då jag såg den sist. Ca 500 meter NV Göteborgs Centralstation nästan i skuggan av bron till Hisingen. BJ gick f ö inte bara till Värmland utan till Hagaström strax utanför Gävle och var Sveriges längsta privatbana.Wavy Gravy skrev:Är det någon som vet var järnvägsstationen till Bergslagsbanan som gick till Värmland från Göteborg ligger? Inte Centralstationen i Göteborg som tillhör Västra Stambanan. Den järnvägslinje jag talar om byggdes för privata medel och vars primus motor var David Otto Francke. Är inte den vit (har sett på video)?
- Olof Trätälja
- Utsparkad
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
- Ort: Sverige
Den här alltså? Det stämmer i varje fall om man följer spåren från den gula stoppbocken längst ned i bild, vilka fint går direkt till Bergslagsbanan under SJ:s broar, inget onödigt sammarbete där inte !Stellan Bojerud skrev:Den var vit då jag såg den sist. Ca 500 meter NV Göteborgs Centralstation nästan i skuggan av bron till Hisingen. BJ gick f ö inte bara till Värmland utan till Hagaström strax utanför Gävle och var Sveriges längsta privatbana.Wavy Gravy skrev:Är det någon som vet var järnvägsstationen till Bergslagsbanan som gick till Värmland från Göteborg ligger? Inte Centralstationen i Göteborg som tillhör Västra Stambanan. Den järnvägslinje jag talar om byggdes för privata medel och vars primus motor var David Otto Francke. Är inte den vit (har sett på video)?
Det var hur som helst banor som Bergslagsbanan och motsvarande genom Östergötland och Sörmland såväl TGOJ:s som de nuvarande norra delarna av södra stambanan som sänkte SJ:s fina centralistiska Törebodaidé.
Senare kom dock de centralistiska kollektivtrafikplanerarna att lyckas bättre och det med Stockholm tunnelbana. Där går som bekant alla tåg fortfarande via en och samma station. Att denna lösning krävde att man fick riva allting ovanpå eftersom staden tidigare inte alls var centraliserad på detta vis såg man knappast som något problem. Tvärt om det gav ju gott utrymme åt att ge staden en ny moderneistisk prägel enligt tidens politiska idéal.
Som parantes kan nämnas att Stockholms tunnelbana inte alls var planerad på detta vis från början. I den ursprungliga planen från 20-talet där man tänkte sig betydligt mindre tåg och kanske en marknadsanpassad tunnelbana med konkurrerande system likt dåtidens järnväg och tidiga tunnelbanestäder som London, New York, Berlin och Tokyo. I Tokyo har man för övrigt fortfarande denna lösning. Den första tunnelbanan från 30-talet hade också motsvarande småskalighet och planen var att alla tåg via centralstationen skulle samsas på en relativt blygsamt dimensionerad bana. Istället kunde man ju bygga flera parallella linjer och täcka upp mer av staden. Men efter kriget var det andra politiska idéal som tagit över. Nåväl nu kom jag visst lite från ämnet så jag avslutar utvikningen här.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Rätt stationshus
Visst är det BJ station i Göteborg som Eniro-fotot visar.
Här ett exempel på överdimensionerad järnvägsstation: Smedjebacken 1934.
Här ett exempel på överdimensionerad järnvägsstation: Smedjebacken 1934.
- Bilagor
-
- Scan10612.JPG (48.57 KiB) Visad 1692 gånger
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11940
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11940
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Järnvägsstationer
Läbyvad hållplats längs med den f d Uppsala-Enköpings järnväg, förstatligat 1934 efter förskingring och där finns det endast en liten plattform kvar. Denna hållplats var en av de första som drogs in längs denna linje och var som finns kvar är möjligen den gård som ligger i närheten. Jag var där tidigare idag, i närheten ligger en gammal kvarn som nedlades redan under 1930-talet.
Stefan
Stefan
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Järnvägsstationer
En intressant länk till Grängesbergsbanornas järnvägsmuseum, med många fin bilder. http://www.gbbj.nu/home.shtm
Re: Järnvägsstationer
För något år sedan (1-2) år så såldes Ådalslidens järvägsstation på tradera, vem som köpte den vet jag inte.
http://www.jarnvag.net/bild/banguide/T44-Adalsliden.jpg
http://www.tellerup.se/jarnvag/bild/021603.jpg
http://www.jarnvag.net/bild/banguide/T44-Adalsliden.jpg
http://www.tellerup.se/jarnvag/bild/021603.jpg
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Järnvägsstationer
Ja, kan man som SJ sälja biljetter på Tradera, så kan man tydligen sälja järnvägsstationer på Tradera också. Men att komma på den geniala ideen, ja man når ju ut till ett bredare nät än i de lokala tidningarna.Targenor skrev:För något år sedan (1-2) år så såldes Ådalslidens järvägsstation på tradera, vem som köpte den vet jag inte.
http://www.jarnvag.net/bild/banguide/T44-Adalsliden.jpg
http://www.tellerup.se/jarnvag/bild/021603.jpg
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Rätt stationshus
Ja, jag håller med vad som står om Smedjebackens järnvägsstation i detta inlägg, men änndock så är denna station en av de vackrare här i Dalarna.Stellan Bojerud skrev:Visst är det BJ station i Göteborg som Eniro-fotot visar.
Här ett exempel på överdimensionerad järnvägsstation: Smedjebacken 1934.