Att göra i Prag

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Louie
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 juli 2005, 01:20
Ort: Åland

Att göra i Prag

Inlägg av Louie » 5 augusti 2007, 08:04

Hej

Vet inte om detta blev placerat under rätt kategori men var det bästa jag kunde hitta...

Det är såhär att jag ska resa till Prag om tre veckor och som historiskt intresserad har jag letat massvis efter intressanta platser att besöka och funnit några. Men jag känner att det fattas lite så därför vänder jag mig hit.

Självklara saker som skall besökas är ju förståss Pragborgen, Karslbron och sådär. Tänkte försöka leta upp Franz Kafkas gravsten också. En dag skulle vi åka med svensk guidebuss till Theresienstadt och vara där en dag.

Men har ni några andra tips på saker som är värda att besöka? Någon som vet var attentatet mot Reinhard Heydrich utfördes? Adress? Finns det något museum som berör ämnet?

Någon som vet något om militärmuseet? http://www.militarymuseum.cz/cz/cz/ (finns nämligen ingen engelsk version ännu :? )

Någon som vet om de säljer gamla militärföremål någonstans? Eller nykonstruerade officersmössor eller sådant?

Hoppas ni kan ge mig något tips :)

Användarvisningsbild
Ståhlspets
Medlem
Inlägg: 223
Blev medlem: 14 januari 2006, 04:26
Ort: Västerbotten

Inlägg av Ståhlspets » 6 augusti 2007, 07:32

En utförlig information om attentatet på Heydrich finns på denna länk:

http://www.krigsforum.se/forum/viewtopi ... t=heydrich

Användarvisningsbild
Ståhlspets
Medlem
Inlägg: 223
Blev medlem: 14 januari 2006, 04:26
Ort: Västerbotten

Inlägg av Ståhlspets » 6 augusti 2007, 18:08

Kyrkan där de tjeckiska patrioterna stupade finns på Resslovagatan och heter Ortodoxa Sankt Kyrillos och Methodios Kyrkan. Lägg gärna ned en krans för att hedra dessa patrioter.

Louie
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 juli 2005, 01:20
Ort: Åland

Inlägg av Louie » 6 augusti 2007, 19:48

Tack så mycket för svaret

Dock framgår det ju inte så bra var den där kurvan låg... :S

Användarvisningsbild
Ståhlspets
Medlem
Inlägg: 223
Blev medlem: 14 januari 2006, 04:26
Ort: Västerbotten

Inlägg av Ståhlspets » 7 augusti 2007, 08:13

I boken "Sju män i gryningen" finns det ingen exakt adress på hårnålskurvan där attentatet utfördes men den ska ligga i förorten Liben och kurvan ska sen leda till Trojabron över floden Vtlava.

Louie
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 juli 2005, 01:20
Ort: Åland

Inlägg av Louie » 7 augusti 2007, 08:52

Försökte att med nyckelorden leta mig fram lite, men utan resultat. :/

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Re: Att göra i Prag

Inlägg av Simon_HBG » 7 augusti 2007, 10:04

Louie skrev: Någon som vet något om militärmuseet? http://www.militarymuseum.cz/cz/cz/ (finns nämligen ingen engelsk version ännu :? )
Det är definitivt värt ett besök. Bland annat finns bilen Heydrich åkte i utställd där, mycket vapen, en T34a vid entren och en massa annat smått och gott..

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 7 augusti 2007, 12:15

Attentatet mot Heydrich skedde i vägkorsningen V Holešovičkách / Zenklova i en kurva nära sjukhuset Bulovka, där Heydrich sedan vårdades och avled av blodförgiftning den 4 juni 1942. Stället ligger lite avigt till, men bl a spårvagn nr 15 stannar i närheten (närmaste tunnelbanehållplats heter Palmovka och ligger ett par tradiga kilometer söderut).

Författaren Bohumil Hrabal (bl a "Låt tågen gå" och "När seklet var kort" har filmatiserats) tog sitt liv på eftermiddagen den 3 februari 1997 genom att hoppa från ett fönster på Bulovkas femte våning. Den som vill hedra honom kan besöka hans stamlokus U Zlatého Tygra ("gyllene tigern" på Husova i gamla stan).

Men det finns också ett ganska nytt minibryggeri mellan sjukhuset och platsen för attentatet - en bryggare som heter Jaroslav Richter brygger några olika öltyper som serveras på U Bulovky (Bulovka 17/373, tfn +420284840650, http://www.pivovarubulovky.cz), inte bara i tjeckisk stil utan också en del tyskinfluerat och nytänk.

/ Probstner

Louie
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 juli 2005, 01:20
Ort: Åland

Inlägg av Louie » 7 augusti 2007, 13:00

Tack för de informationsrika svaren!

Ska definitivt besöka militärmuseet.

Enligt gatorna V Holešovičkách / Zenklova hittade jag i Google Earth en motorvägsavfart. Har de byggt om vägen där månnetro? I varje fall hittade jag sjukhuset Bulovka.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 7 augusti 2007, 14:42

Om man kollar här så tycks det stämma att platsen idag är ombyggd till motorvägskorsning. Vet inte om det finns någon minnesplakett eller liknande på platsen. Eftersom gatorna Kubišova och Gabčíkova ligger strax väster om korsningen gissar jag att platsen ligger vid avfarten när man kommer Zenklova norrifrån och tar av mot väster.

/ Probstner

Louie
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 juli 2005, 01:20
Ort: Åland

Inlägg av Louie » 7 augusti 2007, 21:58

Hmm...

Då känns det kanske inte alltför värt att besöka den "berömda kurvan" ifall den är försvunnen och ombyggd till en motorvägskorsning... :P Det skulle vara för sjukhuset då....

Men kan någon förresten hjälpa mig att ge kordinaterna till Franz Kafkas gravsten... fanns i en Prag guide som vi införskaffat men där var platsen på kartan där graven fanns blockerad av en annan utzoomad karta.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 8 augusti 2007, 09:56

Att han ligger på Olšanykyrkogården i stadsdelen Žižkov vet Du säkert redan. Men där är stort, typ som Skogskyrkogården i Stockholm, och jag har tyvärr ingen närmare lägesbeskrivning. Kunde inte heller hitta koordinater på nätet.

En döing med svenskanknytning är ju annars Tycho Brahe, som ligger i Týnkyrkan intill gamla stans torg. Platsen brukar vara utmärkt med en dansk flagga.

/ Probstner

Edit: hittade denna sida:
Kafka, Franz b. July 3, 1883 d. June 3, 1924
Writer. He was born in a middle class Jewish family and grew up in the shadow of his domineering shopkeeper father, who impressed Kafka as an awesome patriarch. He finished law school in 1906 and start to work for an insurance agency. In 1917. tuberculosis forced him to take repeated sick leaves and finally, in 1922, to retire. He spent half his time after 1917 in sanatoriums and health resorts. Kafka led a fairly active social life, including acquaintance with many prominent literary and...[Read More] (Bio by: Jelena)
Zidovsky hrbitov na Olsanech (Jewish Cemetery at O, Prague, Czech Republic
Plot: Enter through the main gate and walk to the right side of the ceremonial hall within. There you will find a sign pointing to Kafka's grave. Follow the direction of the sign until you reach the sector 21 sign. Turn right at this sign and head towards the wall. Turn left when you get to the wall and walk until you reach the end of the sector (also marked by a sign). Kafka's grave is next to the sign, facing the wall.

Louie
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 15 juli 2005, 01:20
Ort: Åland

Inlägg av Louie » 8 augusti 2007, 10:35

Tack för länken! Den var mycket bra, gav mig ju adressen till kyrkogården jag trodde han låg i från början! På något sätt visade guiden att hans kyrkogård låg sydväst om gamla staden, söder om Pétrinkullen.

Ska kolla efter Tycho Brahes grav också.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28568
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re:

Inlägg av Hans » 20 mars 2012, 14:42

Flygmuseumet verkar vara värt ett besök.

http://www.vhu.cz/en/stranka/letecke-muzeum/

Currently the collections contain 275 aircrafts, 85 of which are exhibited in four indoor halls, 25 are displayed in the open air, 155 are stored in depositories, and 10 planes, fully operational, are still in service.

De har en 35'a och en 37'a - var det krydda på Gripenaffären eller fick FV-museum något i retur?

Såsom http://www.vhu.cz/en/stranka/vojenske-technicke-muzeum/ är det bara öppet på sommaren.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28568
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Re:

Inlägg av Hans » 31 augusti 2012, 17:42


Skriv svar