Stora Tuna kyrka

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 10 augusti 2007, 09:41

Just kyrkmålningar har jag inte skrivit om, för att det finns inte så många faktiskt i Stora Tuna kyrka bevarade, men när du kommer in i Vapenhuset så finns det några vackra målningar kvar.. Just när det gäller kyrkomålningar har jag inte brukat fördjupa mej så mycket i. Men just kyrkmålaren Pictus som du Stefan nämner, det är nog inte helt omöjligt att han har målat något i Stora Tuna kyrka.. Men en kyrka som har väldigt vackra kyrkomålningar här i våra trakter är Vika Kyrka i Falu kommun, där kan man sitta länge och bara njuta av dessa målningar, även jag..

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 augusti 2007, 20:13

Det kan finnas kyrkmålningar i Stora Tuna också, under 1700-talet kalkades målningarna över i många kyrkor eftersom dessa inte ansågs har med tiden att göra då.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 10 augusti 2007, 20:52

Ja, jag håller med Stefan där du skriver, att de har nog kalkats över, målningarna.. För det har väl lite med tidens skiftningar att göra även där. Jag vet att i Linköpings domkyrka har vissa tak ändrats lite efter tidens gång, bara för att det skulle passa tillexempel den Gotiska tiden med mera. Men egentligen kyrkmålningarna som jag nämnde tidigare som finns i vapenhuset i Stora Tuna kyrka.. De är så fiffigt gjorda att de är uthuggna i teglet. Det gjordes med all sannolikhet för att det skulle bevaras bättre på så sätt för framtiden... :) :)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 13 augusti 2007, 09:57

Inne i Stora Tuna Kyrka hänger det tre mycket väldigt fina och pampiga målningar på Gustav II Adolf, Karl XI och Karl XII.. Några av våra forna regenter brukade stanna till vid Stora Tuna på sina resor i trakterna här oppöver. å ha sitt övernattningsläger vid Prästgården som ligger vid Stora Tuna Kyrka.... Å, de brukade stanna där i några nätter å passa på och jaga i trakterna här omkring.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 augusti 2007, 15:15

Anders Nyman skrev:Inne i Stora Tuna Kyrka hänger det tre mycket väldigt fina och pampiga målningar på Gustav II Adolf, Karl XI och Karl XII.. Några av våra forna regenter brukade stanna till vid Stora Tuna på sina resor i trakterna här oppöver. å ha sitt övernattningsläger vid Prästgården som ligger vid Stora Tuna Kyrka.... Å, de brukade stanna där i några nätter å passa på och jaga i trakterna här omkring.
Nu blev jag liten nyfiken, är det tavleporträt eller väggmålningar på kungar i kyrkan?

I många kyrkor finns det tavlor på f d präster, så det är därför jag undrar.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 13 augusti 2007, 15:44

Det är riktiga Tavlor.. Tavlan på Gustav II Adolf är förresten skänkt av Dottern "Drottning Kristina"...

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 20 augusti 2007, 20:25

Utanför Stora Tuna Kyrka står det en väldigt stor och Pampig minnessten över Psalmdiktaren Johan Olof Wallin, som var ifrån dessa trakter. Den är gjord som en Obelix, å mitt på så är det en platta med Wallins ansikte på. Väldigt vackert utfört.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 26 augusti 2007, 18:06

En intressant Webb-adress till stora tuna kyrka.. http://www.svenskakyrkan.borlange.se/fa ... ratuna.htm

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 26 augusti 2007, 18:23

En annan intressant webb-adress till frostbrunnsdalen som ligger granne med Stora Tuna kyrka är http://www.frostbrunnsdalen.com

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 5 september 2007, 21:26

Det finns ett litet trevligt Jussi Björling museum inne i centrala Borlänge, det är inte stort, men väl värt ett besök..

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 3 oktober 2007, 09:08

I gårdagens tidning stog det om att Prostgården vid Stora Tuna kyrka har renoverats för drygt nio miljoner kronor. Å, sedan så stog det också om att prostgården flyttades från Ornäs till den nuvarande platsen bakom Stora Tuna kyrkan år 1703. Å, sedan dess så har prostgården inhyst 16 kyrkoherdar, å den sista kyrkoherden flyttade från prostgården år 2002. Men det jag tycker känns roligt, det är att gammla hus renoveras och bevaras för eftervärlden..

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 30 december 2007, 10:59

Jag var in i Stora Tuna Kyrkan här om dagen, för det är rätt fint att gå och titta på alla tända ljus så här i jul och Nyårstider.. Men vad jag reagerade på var alla sprickor som började komma inne i kyrkans tak som kryper ner efter väggarna, så det är nog dags för en renovering av denna kyrka, å mycket av färgen har även börjat flagnat, jag passade på att småprata med en vaktmästare om detta.. Ja, Suckade han tungt, å sa, kyrkan har ju änndock några hundra år på Nacken så tiden börjar ju sätta sina spår.. Men även han menade att det börjar väl bli tid för en stor renovering av kyrkan, så den inte blir ett förfall... :oops:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Stora Tuna Kyrka

Inlägg av Anders Nyman » 27 februari 2008, 20:00

Var in i Stora Tuna Kyrkan idag,, å det var en fotoutställning där nu, som kallas för Via Dolorosa, som handlar om Mobbning.. En bra utställning, faktiskt så tyckte jag det var ett bra ställe att ha en fotoutställning om just mobbning, i en kyrkolokal.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Stora Tuna Kyrka

Inlägg av Anders Nyman » 1 januari 2010, 13:03

Vill börja det nya året från mej med att lägga ut en länk som visar Jussi Björlings grav vid Stora Tuna Kyrka å även lite anndra människor som har anknytning till Operasångaren å sedan så får man följa med till Björlingsmuseet.
www.youtube.com/watch?v=R7ggtkLpdL4 :wink:

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Stora Tuna Kyrka

Inlägg av Ralf Palmgren » 1 januari 2010, 14:36

Stora Tuna kyrka i Stora Tuna församling är som man kan se i bilden nedan en mycket vacker kyrka. Den kan varmt rekommenderas! :)
Bilagor
Skalman.jpg
Skalman.jpg (52.8 KiB) Visad 1003 gånger

Skriv svar