Baltimore

Skriv svar
Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Baltimore

Inlägg av Belisarius » 30 maj 2007, 11:07

Bara i lös planering än så länge, men jag tänkte ev. åka till Baltimore några dar i augusti. Vad finns det att se på där som är intressant?

Army Ordnance Museum på APG (massor av leksaker!) och Fort Henry och maritiman är sånt jag kommer på, finns det mer?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 13585
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 maj 2007, 11:23

Har du tittat på den där länken?

http://www.local.live.com

Själv har jag varit i Baltimore, var i det stora aquariumet vid hamnen och på järnvägsmuseet i staden. Som teknik- och tågintresserad åkte jag dit, jag kan lova dig att du inte åker därifrån besviken. Detta museum ligger i den gamla järnvägsstationen och ett annat tips är att exempelvis åka på den berömda bron Chekaspear Bay Bridge, väl synlig från hamnen i Baltimore.

Stefan

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 30 maj 2007, 11:53

Låter intressant. :)

EDC
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 16 oktober 2002, 13:54
Ort: Sthlm

Inlägg av EDC » 30 maj 2007, 12:44

Om du har möjligheter att röra på dig en aning rekommenderar jag en tur till de gamla svenskbyggderna i Dalaware. Svenskarna kom dit 1638 med och har lämnat en hel del spår efter sig i trakterna runt Wilmington t ex Fort Christina.
Ca 60 miles (10 mil) norrut från Baltimore.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 13585
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 maj 2007, 12:45

Sedan ligger Gettysburg cirka ett par timmars väg från Baltimore också liksom Antienam Battlefield National Park.

Stefan

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 30 maj 2007, 13:16

Gettysburg har jag redan spenderat 2 dagar vid :) men Antietam är ju en idé. Vet som sagt inte riktigt schemat men blir det av kommer jag förmodligen ha ett par heldagar på egen hand så Delaware är tänkbart. Kostar ju inget att åka bil. :P

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026
Inlägg: 5578
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 30 maj 2007, 17:37

Baltimore Maritime Museum kanske kan vara något: http://www.baltomaritimemuseum.org/ med WW II ubåten USS Torsk
http://www.hnsa.org/ships/torsk.htm
Är du bilburen, så är det inte långt till Camden i New Jersey där slagskeppet USS NEW JERSEY (BB-62) ligger förtöjd som museiefartyg.
http://www.hnsa.org/ships/bbnj.htm

http://www.hnsa.org/ships/bbnj.htm

Trevlig resa

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 31 maj 2007, 10:31

Jag hoppas verkligen det blir av, och bilburen räknar jag med att vara. Tänkte inte på att Camden ligger så pass nära, det vore ju grymt att få gå up close and personal med New Jersey. :D

Tackar för tipsen, återkommer med status.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026
Inlägg: 5578
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 31 maj 2007, 15:43

Det finns flera tunga örlogsfartyg på USA´s östkust, som är museiefartyg. Väljer du att åka söderut finns slagskeppet USS WISCONSIN (BB-64) i Norfolk, Virginia.
http://www.hnsa.org/ships/wisconsin.htm

http://www.hnsa.org/index.htm

MVH

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 13585
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 juni 2007, 00:09

Trevlig resa säger jag med, men vi hinner nog med lite extra restips fram till augusti förmodar jag.

Stefan

Skriv svar