Uppleva operation Overlord på plats

Skriv svar
ejensso
Ny medlem

Uppleva operation Overlord på plats

Inlägg av ejensso » 16 oktober 2006, 08:43

Hej !
Är det ngn som har erfarenhet eller kan ge förslag på hur man går tillväga ifall man vill känna de historiska vingslagen vid operation Overlord? Att få gå utmed stränderna och visuellt få se, iallfall fragment av allt det man har läst om skulle överträffa det mesta.

Mvh /Jesse

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 16 oktober 2006, 09:00

Kan man inte göra just så som du nästan har föreslagit? Dvs. läsa böcker om Operation Overlord och sedan vandra längs med invasionsstränderna och försöka uppleva allt i sin inre värld? Det finns väl fortfarande gott om betongbefästningar kvar från de tyska försvarsställningarna om jag förstått det hela rätt.

Morgan

ejensso
Ny medlem

Inlägg av ejensso » 16 oktober 2006, 09:30

Jo, precis så jag skulle vilja göra men skulle vilja ha lite info runt omkring. Vart kan det vara vettigt att bo för att vara liksom i smeten, vad måste man bara inte missa, hur tar man sig det? Egen bil etc....

//Jensa

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 16 oktober 2006, 11:18

Prova att söka på Normandie här viewforum.php?f=37

MVH

Hans

Användarvisningsbild
svarta gardet
Medlem

Re: Uppleva operation Overlord på plats

Inlägg av svarta gardet » 17 oktober 2006, 00:03

ejensso skrev:Hej !
Är det ngn som har erfarenhet eller kan ge förslag på hur man går tillväga ifall man vill känna de historiska vingslagen vid operation Overlord? Att få gå utmed stränderna och visuellt få se, iallfall fragment av allt det man har läst om skulle överträffa det mesta.

Mvh /Jesse
Hej Jesse jag har aldelles nyligen varit i Normandie sept...
Så jag ska ge dig lite tips.
Ska du åka dit åk lågsäsong slipper all trängsel billigare att bo äta m,m
flyg med t.e.x Ryanair ta snabbtåget till Caen utgå där ifrån hyr hyrbil inte så dyrt.Vi hyrde hyrbil en dag kostade 80 euro fria mil.Kom ihåg att köpa en bra kartat bara.Du behöver i alla fall hyrbil ett par dagar för att hinna med så mycket som möjligt.
Tips på saker att se
Alla stränderna självklart (ta med platspåsar och ta med lite historisk sand hem glöm inte att märka dom bara :lol: )
St Mere Englise Kyrkan museumet byn m,m (John Steel 82 A.A)
Pegasus Bridge (Museum m,m besök gärna kafet vid bron trevlig madmoseille där)
La Cambe m,m Pointe Du Hoc m,m
Ja sen finns det massor av museum att besöka över allt rekommendera starkt en besök vid Port Bessin (vrak museumet där finns Sherman D.D m,m)
mfl
Men glöm inte att läsa på så du vet vad du ser för något.Kopiera gärna massor av bilder från förr så kan du jämföra m,m
en bra länk till då och nu bilder http://www.6juin1944.com/
Hör av dig så ska du få mera info mvh S.G

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 18 oktober 2006, 14:32

Får man värkligen gå på stärnderna? kan tänka mig att det finns en hel del otäka saker kvar under maken eller finns det vägar att gå ?

Användarvisningsbild
svarta gardet
Medlem

Inlägg av svarta gardet » 18 oktober 2006, 18:04

predator skrev:Får man värkligen gå på stärnderna? kan tänka mig att det finns en hel del otäka saker kvar under maken eller finns det vägar att gå ?
Inga problem dom flesta stränderna används förnärvande som badstränder.Omaha stranden var klinisk ren där måste dom ha åkt med traktor och rensar.
Men jag hittade faktiskt en mutter långt uppe i sanddynorna.På Utah är det heller inga problem där var det folk som badade när jag var där.Gold är väl ingen badplats direkt.Juno Sword också fina ska posta bilder på dom alla.Det är fortfarande att folk hittar hjälmar vapen m,m från stränderna såg på ett museum flera hjälmar från 2001.Men man fårtänka på att det är 60 år sedan och ska man hitta nåt på stranden så är det nog metalldetektor och spade som gäller.vet ej om det är lagligt heller 8-)

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 18 oktober 2006, 18:12

Tror itne det är lagligt att gå där och gräva. Sen så skulle jag inte rekomedera det. Än del kan ju fortfarande va skarp

Användarvisningsbild
svarta gardet
Medlem

stränderna 060923-24

Inlägg av svarta gardet » 18 oktober 2006, 18:24

Stränderna ursäkta privat
Bilagor
utah kopiera_redigerad-2.jpg
utah kopiera_redigerad-2.jpg (97.86 KiB) Visad 3860 gånger
sword kopiera.jpg
sword kopiera.jpg (136.68 KiB) Visad 3860 gånger
oma kopiera.jpg