Polen-varglyan
- svarta gardet
- Medlem
- Inlägg: 125
- Blev medlem: 21 februari 2004, 12:14
- Ort: Vermland
Polen-varglyan
Hej
Har sökt igen här på skalman men inte hittat nåt bra svar.är det nån som vart vid varglyan och vet om det är något att se.
Vet nån om någon bra hemsida?.Har hittat polska samt några tyska.
Tacksam för alla svar
Har sökt igen här på skalman men inte hittat nåt bra svar.är det nån som vart vid varglyan och vet om det är något att se.
Vet nån om någon bra hemsida?.Har hittat polska samt några tyska.
Tacksam för alla svar
Wolfschanze låg i skogen Mauerwald, nära byn Görlitz, åtta kilometer från Rastenburg (Kętrzyn i nuvarande Polen) i Ostpreussen.
http://www.polish-online.com/polen/stae ... chanze.php
http://no.wikipedia.org/wiki/Wolfschanze
http://www.polish-online.com/polen/stae ... chanze.php
http://no.wikipedia.org/wiki/Wolfschanze
- svarta gardet
- Medlem
- Inlägg: 125
- Blev medlem: 21 februari 2004, 12:14
- Ort: Vermland
Tack för svar har dessa i favoriterna sen tidigareD. Löwenhamn skrev:Wolfschanze låg i skogen Mauerwald, nära byn Görlitz, åtta kilometer från Rastenburg (Kętrzyn i nuvarande Polen) i Ostpreussen.
http://www.polish-online.com/polen/stae ... chanze.php
http://no.wikipedia.org/wiki/Wolfschanze
men finns det nån som varit där?.Ska resa dit i vår men vill veta om det är värt det?.Tacksam för alla svar
Jag har skrivit om detta tidigare - men kör det igen. Jag var där 1996. Jo -det är klart värt ett besök då det mesta finns kvar, ehuru sprängt och lite övervuxet. Området är ganska stort, t.o.m. 'Sperrkreis 1' och skall man ta sig en ordentlig titt behövs en hel dag eller åtminstone flera timmar. Tyvärr ligger Ketzryn avlägset - och var 1996, en liten skitstad, svår att ta sig till med allmänna transportmedel. Dock var det ganska många
tyska turistbussar på parkeringen - som tydligen kom från Berlin o.likn. Om du reser ensam kanske det är billigast att 'köpa' resan i Tyskland? En del av dom var p.v.t. till Kaliningrad och gjorde uppehåll i Ketzryn på några timmar. Wolfschanze ligger bara ett par km utanför stan och huvudvägen går igenom området. Jag hyrde bil i Gdansk och körde dit - men det var lång och dålig väg och gick sakta p.g.a. alla gamla rykande och pustande 'kommunistlastbilar' som man hade svårt köra om. Troligen bättre idag. Dom skulle bygga om den gamla SS-kasernen vid ingången till hotell och restaurang - den bör vara klar nu. Kiosken/souvenirbutiken - har utmärka kartor med 'rundvandringsvägar'
och beskrivningar på tyska och polska. Lycka till, Varjag
tyska turistbussar på parkeringen - som tydligen kom från Berlin o.likn. Om du reser ensam kanske det är billigast att 'köpa' resan i Tyskland? En del av dom var p.v.t. till Kaliningrad och gjorde uppehåll i Ketzryn på några timmar. Wolfschanze ligger bara ett par km utanför stan och huvudvägen går igenom området. Jag hyrde bil i Gdansk och körde dit - men det var lång och dålig väg och gick sakta p.g.a. alla gamla rykande och pustande 'kommunistlastbilar' som man hade svårt köra om. Troligen bättre idag. Dom skulle bygga om den gamla SS-kasernen vid ingången till hotell och restaurang - den bör vara klar nu. Kiosken/souvenirbutiken - har utmärka kartor med 'rundvandringsvägar'
och beskrivningar på tyska och polska. Lycka till, Varjag
- svarta gardet
- Medlem
- Inlägg: 125
- Blev medlem: 21 februari 2004, 12:14
- Ort: Vermland
Tackar...... mvh Svarta gardetvarjag skrev:Jag har skrivit om detta tidigare - men kör det igen. Jag var där 1996. Jo -det är klart värt ett besök då det mesta finns kvar, ehuru sprängt och lite övervuxet. Området är ganska stort, t.o.m. 'Sperrkreis 1' och skall man ta sig en ordentlig titt behövs en hel dag eller åtminstone flera timmar. Tyvärr ligger Ketzryn avlägset - och var 1996, en liten skitstad, svår att ta sig till med allmänna transportmedel. Dock var det ganska många
tyska turistbussar på parkeringen - som tydligen kom från Berlin o.likn. Om du reser ensam kanske det är billigast att 'köpa' resan i Tyskland? En del av dom var p.v.t. till Kaliningrad och gjorde uppehåll i Ketzryn på några timmar. Wolfschanze ligger bara ett par km utanför stan och huvudvägen går igenom området. Jag hyrde bil i Gdansk och körde dit - men det var lång och dålig väg och gick sakta p.g.a. alla gamla rykande och pustande 'kommunistlastbilar' som man hade svårt köra om. Troligen bättre idag. Dom skulle bygga om den gamla SS-kasernen vid ingången till hotell och restaurang - den bör vara klar nu. Kiosken/souvenirbutiken - har utmärka kartor med 'rundvandringsvägar'
och beskrivningar på tyska och polska. Lycka till, Varjag
- Niedzwiadek
- Medlem
- Inlägg: 929
- Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
- Ort: Malmö
- svarta gardet
- Medlem
- Inlägg: 125
- Blev medlem: 21 februari 2004, 12:14
- Ort: Vermland
Tackar nu är det bestämt Vi drar dit i slutet av Maj.Nu blir det studerande av materieal.Nu som vet någon bra bok? har försökt hittat nån men det är dåligt med det.... Tack alla Svarta gardetvarjag skrev:Jag kom på att det polska namnet för Vargskansen - är Wilcy Szaniec.
Om du googlar på det får du många träffar på polska, men flera av dem ger alternativ text på engelska och tyska....Varjag
Inte bok direkt, men alltid något, tidningen After the battle nummer 19.svarta gardet skrev: Tackar nu är det bestämt Vi drar dit i slutet av Maj.Nu blir det studerande av materieal.Nu som vet någon bra bok? har försökt hittat nån men det är dåligt med det.... Tack alla Svarta gardet
http://www.afterthebattle.com/home.htmGUIDE TO HITLER'S HEADQUARTERS Compiled by R. Raiber, M.D. The Führersonderzug, FHQu 'Felsennest', 'Felsennest' today, FHQu 'Wolfsschlucht', 'Wolfsschlucht' today, FHQu 'Tannenberg', 'Tannenberg' today, FHQu 'Fruelingssturm', By rail to Moenichkirchen, FHQu 'Wolfsschanze', The Assassination attempt - July 20, 1944, 'Wolfsschanze' today. The other Eastern, Führerhauptquartiere, FHQu 'Wolfsschlucht 2', 'Wolfsschlucht 2' today, FHQu 'Adlerhorst', 'Adlerhorst' today, Fate of the Führersonderzug.
Angående resor i Polen, så är säkerhetsläget inte det bästa. Så här skriver Motormännen i sin Europaguide 2006/2007.
MVHSäkerhets och hälsotips
Stor försiktighet rekommenderas. Stor risk för rån, bilstölder och inbrott, framför allt i turistområdena. Undvik att promenera ensam efter mörkrets inbrott. Varning för falska poliser, stanna alltid i bilen och kräv legitimation. Varning för boskap och kärror på vägarna. Importförbud för kött och mjölkprodukter råder under 2006.
Vaccination mot fästingburna sjukdomar kan rekommenderas.
- Niedzwiadek
- Medlem
- Inlägg: 929
- Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
- Ort: Malmö
[
.
Angående säkerheten så beror det lite på var man befinner sig. I Warszawas innerstad känner jag mig säkrare än hemma i malmös innerstad. Ute på mindre orter kan det nog vara bra att se upp men läget idag är mycket bättre än under 90-talet varifrån mångas bild av Polen fortfarandesitter kvar. Ett annat tips är att undvika att betala med kort eller iaf att bevaka personen som drar kortet. Att gå och vifta omkring med plånböcker eller pengar är nog inte så smart heller men detta är nog självklart om man äger det minsta lilla av sunt förnuftSäkerhets och hälsotips
Stor försiktighet rekommenderas. Stor risk för rån, bilstölder och inbrott, framför allt i turistområdena. Undvik att promenera ensam efter mörkrets inbrott. Varning för falska poliser, stanna alltid i bilen och kräv legitimation. Varning för boskap och kärror på vägarna. Importförbud för kött och mjölkprodukter råder under 2006.
Vaccination mot fästingburna sjukdomar kan rekommenderas.
.
'Angående säkerheten' anno -96; Jag hyrde en Opel av AVIS i Gdansk. Den var försedd med anti-stöldanordningar och alarm - av 'aldrig skådat slag'. Bl.a. hade den ett enormt FASTSVETSAT hänglås ovanpå växellådan, växelspaken i backläget - omfattades av låsets bygel och motorn kunde inte stoppas eller startas - utan att växelspaken var i backläget....och låset stängt
Sekvenserna före start - var i stil med 'preflight-check' på Boeing...1), 2), 3) 4) o.s.v. - och minsta fel, utlöste en alarmsignal som kunde väcka döda. Alltsammans förklarades för mig på 30 sekunder och flytande polska - varav jag inte begrep ett ord. Naturligtvis - utlöste jag omedelbart alarmet - på gatan, utanför AVIS kontor! Stor uppståndelse - och en rodnande Varjag.....efter den betan var jag livrädd för bilen....Varjag
Sekvenserna före start - var i stil med 'preflight-check' på Boeing...1), 2), 3) 4) o.s.v. - och minsta fel, utlöste en alarmsignal som kunde väcka döda. Alltsammans förklarades för mig på 30 sekunder och flytande polska - varav jag inte begrep ett ord. Naturligtvis - utlöste jag omedelbart alarmet - på gatan, utanför AVIS kontor! Stor uppståndelse - och en rodnande Varjag.....efter den betan var jag livrädd för bilen....Varjag
- Niedzwiadek
- Medlem
- Inlägg: 929
- Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
- Ort: Malmö