Polen-varglyan

Skriv svar
Användarvisningsbild
svarta gardet
Medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 21 februari 2004, 12:14
Ort: Vermland

Polen-varglyan

Inlägg av svarta gardet » 7 oktober 2006, 12:24

Hej
Har sökt igen här på skalman men inte hittat nåt bra svar.är det nån som vart vid varglyan och vet om det är något att se.
Vet nån om någon bra hemsida?.Har hittat polska samt några tyska.
Tacksam för alla svar

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 7 oktober 2006, 14:18

Wolfschanze låg i skogen Mauerwald, nära byn Görlitz, åtta kilometer från Rastenburg (Kętrzyn i nuvarande Polen) i Ostpreussen.

http://www.polish-online.com/polen/stae ... chanze.php

http://no.wikipedia.org/wiki/Wolfschanze

Användarvisningsbild
svarta gardet
Medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 21 februari 2004, 12:14
Ort: Vermland

Inlägg av svarta gardet » 7 oktober 2006, 15:40

D. Löwenhamn skrev:Wolfschanze låg i skogen Mauerwald, nära byn Görlitz, åtta kilometer från Rastenburg (Kętrzyn i nuvarande Polen) i Ostpreussen.

http://www.polish-online.com/polen/stae ... chanze.php

http://no.wikipedia.org/wiki/Wolfschanze
Tack för svar har dessa i favoriterna sen tidigare :lol: .
men finns det nån som varit där?.Ska resa dit i vår men vill veta om det är värt det?.Tacksam för alla svar

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 8 oktober 2006, 06:03

Jag har skrivit om detta tidigare - men kör det igen. Jag var där 1996. Jo -det är klart värt ett besök då det mesta finns kvar, ehuru sprängt och lite övervuxet. Området är ganska stort, t.o.m. 'Sperrkreis 1' och skall man ta sig en ordentlig titt behövs en hel dag eller åtminstone flera timmar. Tyvärr ligger Ketzryn avlägset - och var 1996, en liten skitstad, svår att ta sig till med allmänna transportmedel. Dock var det ganska många
tyska turistbussar på parkeringen - som tydligen kom från Berlin o.likn. Om du reser ensam kanske det är billigast att 'köpa' resan i Tyskland? En del av dom var p.v.t. till Kaliningrad och gjorde uppehåll i Ketzryn på några timmar. Wolfschanze ligger bara ett par km utanför stan och huvudvägen går igenom området. Jag hyrde bil i Gdansk och körde dit - men det var lång och dålig väg och gick sakta p.g.a. alla gamla rykande och pustande 'kommunistlastbilar' som man hade svårt köra om. Troligen bättre idag. Dom skulle bygga om den gamla SS-kasernen vid ingången till hotell och restaurang - den bör vara klar nu. Kiosken/souvenirbutiken - har utmärka kartor med 'rundvandringsvägar'
och beskrivningar på tyska och polska. Lycka till, Varjag

Användarvisningsbild
svarta gardet
Medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 21 februari 2004, 12:14
Ort: Vermland

Inlägg av svarta gardet » 8 oktober 2006, 15:09

varjag skrev:Jag har skrivit om detta tidigare - men kör det igen. Jag var där 1996. Jo -det är klart värt ett besök då det mesta finns kvar, ehuru sprängt och lite övervuxet. Området är ganska stort, t.o.m. 'Sperrkreis 1' och skall man ta sig en ordentlig titt behövs en hel dag eller åtminstone flera timmar. Tyvärr ligger Ketzryn avlägset - och var 1996, en liten skitstad, svår att ta sig till med allmänna transportmedel. Dock var det ganska många
tyska turistbussar på parkeringen - som tydligen kom från Berlin o.likn. Om du reser ensam kanske det är billigast att 'köpa' resan i Tyskland? En del av dom var p.v.t. till Kaliningrad och gjorde uppehåll i Ketzryn på några timmar. Wolfschanze ligger bara ett par km utanför stan och huvudvägen går igenom området. Jag hyrde bil i Gdansk och körde dit - men det var lång och dålig väg och gick sakta p.g.a. alla gamla rykande och pustande 'kommunistlastbilar' som man hade svårt köra om. Troligen bättre idag. Dom skulle bygga om den gamla SS-kasernen vid ingången till hotell och restaurang - den bör vara klar nu. Kiosken/souvenirbutiken - har utmärka kartor med 'rundvandringsvägar'
och beskrivningar på tyska och polska. Lycka till, Varjag
Tackar...... mvh Svarta gardet

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 9 oktober 2006, 02:51

Jag kom på att det polska namnet för Vargskansen - är Wilcy Szaniec.
Om du googlar på det får du många träffar på polska, men flera av dem ger alternativ text på engelska och tyska....Varjag

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem
Inlägg: 929
Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
Ort: Malmö

Inlägg av Niedzwiadek » 9 oktober 2006, 10:29

Jag har för mig att jag var där samma år sam varjag eller kanske 1997 och jag tyckte att det var ganska interessant och värt att se men å andra sidan så var jag 7-8 år gammal :lol:

Användarvisningsbild
svarta gardet
Medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 21 februari 2004, 12:14
Ort: Vermland

Inlägg av svarta gardet » 11 oktober 2006, 19:18

varjag skrev:Jag kom på att det polska namnet för Vargskansen - är Wilcy Szaniec.
Om du googlar på det får du många träffar på polska, men flera av dem ger alternativ text på engelska och tyska....Varjag
Tackar nu är det bestämt Vi drar dit i slutet av Maj.Nu blir det studerande av materieal.Nu som vet någon bra bok? har försökt hittat nån men det är dåligt med det.... Tack alla Svarta gardet

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 12 oktober 2006, 11:25

varjag skrev:Jag kom på att det polska namnet för Vargskansen - är Wilcy Szaniec.
Om du googlar på det får du många träffar på polska, men flera av dem ger alternativ text på engelska och tyska....Varjag

Jag misstänker det skall vara Wilczy Szaniec -

inte för att vara petig men för googles skull. :)

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026
Inlägg: 5578
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 12 oktober 2006, 17:46

svarta gardet skrev: Tackar nu är det bestämt Vi drar dit i slutet av Maj.Nu blir det studerande av materieal.Nu som vet någon bra bok? har försökt hittat nån men det är dåligt med det.... Tack alla Svarta gardet
Inte bok direkt, men alltid något, tidningen After the battle nummer 19.
GUIDE TO HITLER'S HEADQUARTERS Compiled by R. Raiber, M.D. The Führersonderzug, FHQu 'Felsennest', 'Felsennest' today, FHQu 'Wolfsschlucht', 'Wolfsschlucht' today, FHQu 'Tannenberg', 'Tannenberg' today, FHQu 'Fruelingssturm', By rail to Moenichkirchen, FHQu 'Wolfsschanze', The Assassination attempt - July 20, 1944, 'Wolfsschanze' today. The other Eastern, Führerhauptquartiere, FHQu 'Wolfsschlucht 2', 'Wolfsschlucht 2' today, FHQu 'Adlerhorst', 'Adlerhorst' today, Fate of the Führersonderzug.
http://www.afterthebattle.com/home.htm

Angående resor i Polen, så är säkerhetsläget inte det bästa. Så här skriver Motormännen i sin Europaguide 2006/2007.
Säkerhets och hälsotips
Stor försiktighet rekommenderas. Stor risk för rån, bilstölder och inbrott, framför allt i turistområdena. Undvik att promenera ensam efter mörkrets inbrott. Varning för falska poliser, stanna alltid i bilen och kräv legitimation. Varning för boskap och kärror på vägarna. Importförbud för kött och mjölkprodukter råder under 2006.
Vaccination mot fästingburna sjukdomar kan rekommenderas.
MVH

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem
Inlägg: 929
Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
Ort: Malmö

Inlägg av Niedzwiadek » 12 oktober 2006, 18:26

[
Säkerhets och hälsotips
Stor försiktighet rekommenderas. Stor risk för rån, bilstölder och inbrott, framför allt i turistområdena. Undvik att promenera ensam efter mörkrets inbrott. Varning för falska poliser, stanna alltid i bilen och kräv legitimation. Varning för boskap och kärror på vägarna. Importförbud för kött och mjölkprodukter råder under 2006.
Vaccination mot fästingburna sjukdomar kan rekommenderas.
Angående säkerheten så beror det lite på var man befinner sig. I Warszawas innerstad känner jag mig säkrare än hemma i malmös innerstad. Ute på mindre orter kan det nog vara bra att se upp men läget idag är mycket bättre än under 90-talet varifrån mångas bild av Polen fortfarandesitter kvar. Ett annat tips är att undvika att betala med kort eller iaf att bevaka personen som drar kortet. Att gå och vifta omkring med plånböcker eller pengar är nog inte så smart heller men detta är nog självklart om man äger det minsta lilla av sunt förnuft
.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 13 oktober 2006, 01:11

'Angående säkerheten' anno -96; Jag hyrde en Opel av AVIS i Gdansk. Den var försedd med anti-stöldanordningar och alarm - av 'aldrig skådat slag'. Bl.a. hade den ett enormt FASTSVETSAT hänglås ovanpå växellådan, växelspaken i backläget - omfattades av låsets bygel och motorn kunde inte stoppas eller startas - utan att växelspaken var i backläget....och låset stängt
Sekvenserna före start - var i stil med 'preflight-check' på Boeing...1), 2), 3) 4) o.s.v. - och minsta fel, utlöste en alarmsignal som kunde väcka döda. Alltsammans förklarades för mig på 30 sekunder och flytande polska - varav jag inte begrep ett ord. Naturligtvis - utlöste jag omedelbart alarmet - på gatan, utanför AVIS kontor! Stor uppståndelse - och en rodnande Varjag.....efter den betan var jag livrädd för bilen....Varjag

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem
Inlägg: 929
Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
Ort: Malmö

Inlägg av Niedzwiadek » 13 oktober 2006, 15:09

Hahahhaha det var det roligaste jag läst på länge. Det var inte enkelt att helgardera sig mot dem kreativa biltjuvarna som operaerade då. Men Avis verkar har gjort ett storslaget försök :lol: Kommer själv ihåg när vår Audi blev stulen på max 2 minuter utan för vårt hotell i Szczecin 97.

Skriv svar