Jag är ju mest intresserad av vapen från äldre tid -medeltid, 1500-tal osv- och vapen relaterade till brott och straff, ex bödelssvärd etc.
Töjhuset i Köpenhamn
- Mäster Grå
- Tidigare medlem
- Inlägg: 677
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
- Ort: Skåne
Töjhuset i Köpenhamn
Funderar på att besöka Töjhuset i Köpenhamn...
Är det någon som varit där och kan säga något om utställningarna? Är det jämförbart med ex Armémuseum i Sthlm?
Jag är ju mest intresserad av vapen från äldre tid -medeltid, 1500-tal osv- och vapen relaterade till brott och straff, ex bödelssvärd etc.
Jag är ju mest intresserad av vapen från äldre tid -medeltid, 1500-tal osv- och vapen relaterade till brott och straff, ex bödelssvärd etc.
-
Torbjörn J
- Medlem
- Inlägg: 968
- Blev medlem: 10 november 2005, 20:48
- Ort: Göteborg
Har inte varit där själv, men hittade detta; viewtopic.php?t=23166&highlight=k%F6penhamn
Så några härifrån har varit där och kan nog berätta mer!
/Tobbe
Så några härifrån har varit där och kan nog berätta mer!
/Tobbe
- Mäster Grå
- Tidigare medlem
- Inlägg: 677
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
- Ort: Skåne
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
- Ort: Gotland.
- Kontakt:
Jag har varit där, och det är det värsta museet jag någonsin varit på! En hel sal fylld med mynningsladdade vapen av olika slag, och det finns två-fyra salar till, om jag inte missminner mig.
Och V1:an och Goliatvagnen på bottenvåningen är ju inte direkt en betygssänkare.
Besök för tusan! Om du vill ha ett museum att referaratill som vida slår allt jag varit på i Sverige.
Och V1:an och Goliatvagnen på bottenvåningen är ju inte direkt en betygssänkare.
Besök för tusan! Om du vill ha ett museum att referaratill som vida slår allt jag varit på i Sverige.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
- Ort: Gotland.
- Kontakt:
Jag vet inte hur mycket du kommer ihåg, men jag blev impornerad av de två pistolerna med elfenbensstock. Mycket fascionabelt och originellt (om också förmodligen totalt vedervärdigt förfarande av en stackars elefant/noshörning).maddog skrev:jag håller med..
När jag var liten och Köpenhamn var på tapeten, vi bodde i Ystad då, så släpptes jag på Töjhuset och föräldrarna drog till glyptoteket.
Jag minns fortfarande med värme de dagar när jag ensam som 10-12 åring vandrade i töjhuset hela dagen.... kanon museeum..