Töjhuset i Köpenhamn

Skriv svar
Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Töjhuset i Köpenhamn

Inlägg av Mäster Grå » 30 september 2006, 13:07

Funderar på att besöka Töjhuset i Köpenhamn... :) Är det någon som varit där och kan säga något om utställningarna? Är det jämförbart med ex Armémuseum i Sthlm?
Jag är ju mest intresserad av vapen från äldre tid -medeltid, 1500-tal osv- och vapen relaterade till brott och straff, ex bödelssvärd etc.

Torbjörn J
Medlem
Inlägg: 968
Blev medlem: 10 november 2005, 20:48
Ort: Göteborg

Inlägg av Torbjörn J » 30 september 2006, 15:52

Har inte varit där själv, men hittade detta; viewtopic.php?t=23166&highlight=k%F6penhamn

Så några härifrån har varit där och kan nog berätta mer!
/Tobbe

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 30 september 2006, 18:26

Aha! Det var intressant! Tackar tackar. :D

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 28 oktober 2006, 10:27

Jag har varit där, och det är det värsta museet jag någonsin varit på! En hel sal fylld med mynningsladdade vapen av olika slag, och det finns två-fyra salar till, om jag inte missminner mig.

Och V1:an och Goliatvagnen på bottenvåningen är ju inte direkt en betygssänkare.

Besök för tusan! Om du vill ha ett museum att referaratill som vida slår allt jag varit på i Sverige.

Användarvisningsbild
maddog
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 1 juli 2006, 02:41
Ort: Stockholm

Inlägg av maddog » 28 oktober 2006, 13:29

jag håller med..
När jag var liten och Köpenhamn var på tapeten, vi bodde i Ystad då, så släpptes jag på Töjhuset och föräldrarna drog till glyptoteket. :)
Jag minns fortfarande med värme de dagar när jag ensam som 10-12 åring vandrade i töjhuset hela dagen.... kanon museeum..

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 1 november 2006, 20:31

maddog skrev:jag håller med..
När jag var liten och Köpenhamn var på tapeten, vi bodde i Ystad då, så släpptes jag på Töjhuset och föräldrarna drog till glyptoteket. :)
Jag minns fortfarande med värme de dagar när jag ensam som 10-12 åring vandrade i töjhuset hela dagen.... kanon museeum..
Jag vet inte hur mycket du kommer ihåg, men jag blev impornerad av de två pistolerna med elfenbensstock. Mycket fascionabelt och originellt (om också förmodligen totalt vedervärdigt förfarande av en stackars elefant/noshörning).

Skriv svar