Brno eller Brünn

Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33803
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Brno eller Brünn

Inlägg av Hans » 21 augusti 2006, 11:10

Det är OK att säga Brünn, står så på deras egna hemsida :wink:

Kanske måste åka dit i november. Har någon några tips på vad man borde se och göra. En snabbkoll visade förvånanvärts nog inte på något vapenmuseum men jag kanska var för slarvig.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 21 augusti 2006, 12:43

Gaturummet är delvis ganska sevärt med en hel del äldre kvarter i den gamla stadskärnan. Medeltidsborgen Špilberk ovan staden blev ombyggd till österrikisk fästning (där bl a pandurledaren Trenck satt fängslad). I kapucinerkyrkans katakomber kan man titta på välbevarade 1600-talsmumier (ganska ruggigt, känd inledningsscen till Werner Herzogs "Nosferatu - nattens vampyr"). I rådhuset (som bl a Anton Pilgram - Wiens katedralbyggare - har varit och petat på) hänger en krokodil som kallas "Brno-draken" - legenden vill ha det till att en drake dödades utanför staden under medeltiden, men i själva verket var krokodilen en gåva från ett turkiskt sändebud på 1600-talet. Enda UNESCO-världsarvet i staden är funkisvillan Tugendhat. Det finns ett litet stadsmuseum i en bevarad stadsport. Dock inget militärmuseum vad jag vet (då får man kanske åka ett par mil till Austerlitz/Slavkov för att beskåda slagfältet).

/ Probstner

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33803
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 21 augusti 2006, 13:32

Tack Probstner!

MVH

Hans

Skriv svar