Inlägg
av Probstner » 21 augusti 2006, 12:43
Gaturummet är delvis ganska sevärt med en hel del äldre kvarter i den gamla stadskärnan. Medeltidsborgen Špilberk ovan staden blev ombyggd till österrikisk fästning (där bl a pandurledaren Trenck satt fängslad). I kapucinerkyrkans katakomber kan man titta på välbevarade 1600-talsmumier (ganska ruggigt, känd inledningsscen till Werner Herzogs "Nosferatu - nattens vampyr"). I rådhuset (som bl a Anton Pilgram - Wiens katedralbyggare - har varit och petat på) hänger en krokodil som kallas "Brno-draken" - legenden vill ha det till att en drake dödades utanför staden under medeltiden, men i själva verket var krokodilen en gåva från ett turkiskt sändebud på 1600-talet. Enda UNESCO-världsarvet i staden är funkisvillan Tugendhat. Det finns ett litet stadsmuseum i en bevarad stadsport. Dock inget militärmuseum vad jag vet (då får man kanske åka ett par mil till Austerlitz/Slavkov för att beskåda slagfältet).
/ Probstner