Transsibiriska järnvägen
Transsibiriska järnvägen
Jag fick en idé igår, att det skulle kunna vara en intressant upplevelse med historisk anknytning att åka längs den transsibiriska järnvägen från Moskva till Peking. Vad tror ni? Är det någon som åkt sträckan och tyckte det var jättetråkigt? Eller finns möjligheten att det kan bli en bra och lärorik resa?
- Ralf Palmgren
- Medlem
- Inlägg: 2287
- Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
- Ort: Helsingfors
Även jag har funderat på den Transsibiriska järnvägen. Det skulle nog vara en spännande resa. Från Helsingfors kan man resa med tåg till Peking genom att först åka till Moskva. Där byter man sedan tåg för att åka från Moskva till Peking. Resan från Moskva till Peking tar 9 dagar så det kan kanske bli lite långtråkigt att sita på tåg i över en vecka.
Här är information om Trans-Siberian Railway från Wikitravel: http://wikitravel.org/en/Trans-Siberian_Railway
Här är information om Trans-Siberian Railway från Wikitravel: http://wikitravel.org/en/Trans-Siberian_Railway
Och undertecknad har faktiskt åkt Transsibiriska. Vilket bara kan rekommenderas. En fullkomlig höjdarresa. Jag har inte superlativer kvar för detta. Men det är en hel del år sedan. Jag lämnade en båt i Japan och i stället för att flyga hem så reste jag med passagerarbåt över till Sovjetunionen. Därifrån med tåg från Chabarovsk till Moskva och vidare till Finland och Sverige. På den tiden var Vladivostok stängt för utlänningar av militära skäl.
Men jag räknar helt säkert med att göra en resa till på Transsibiriska inom inte allt för många år. Det var så bra förra gången. Och kan knappast vara sämre nu.
Men jag räknar helt säkert med att göra en resa till på Transsibiriska inom inte allt för många år. Det var så bra förra gången. Och kan knappast vara sämre nu.
Tack för reseberättelsen, Donkeyman! Hur upplevde du standarden på tåget när du åkte? Och när åkte du transsibiriska?
Jag hittade en färsk reseberättelse på DN där artikelförfattaren beskrev rätt spartanska ryska tågvagnar, tjusiga mongoliska, och sisådär kinesiska. Man skall tydligen kunna åka kinesiskt tåg ända från Moskva, så det verkar kunna bli mitt val.
I Perm skall man kunna göra stopp för att titta på Gulag-läger... ett måste!
Jag hittade en färsk reseberättelse på DN där artikelförfattaren beskrev rätt spartanska ryska tågvagnar, tjusiga mongoliska, och sisådär kinesiska. Man skall tydligen kunna åka kinesiskt tåg ända från Moskva, så det verkar kunna bli mitt val.
I Perm skall man kunna göra stopp för att titta på Gulag-läger... ett måste!
Även jag har gjort denna resa, i mitt fall med båt ifrån Tokyo till Shanghai, tåg till Peking, och därefter transsibiriska till Moskva via Ulan Baator (Mongoliet) och Irkutsk. Jag rekommenderar ett stop i båda orterna. Mongoliet har fantasiska stäpplandskap (se till att komma ut på landsbygden och rid gärna en bit), och Irkutsk har en intressant historia som deporteringsort i Sibirien. Det finns en hel del intressant arkitektur där, och den stora Bajkalsjön ligger bara en kortare bussresa bort. Andra orter som jag inte besökte med som verkar intressanta är Perm och Jekaterinenburg. Novosibirsk såg ut att vara en charmlös Stalin-betongskapelse, så jag skulle nog hoppa över detta.
Jag tycker inte att de ryska och kinesiska vagnarna skiljer sig alltför mycket, men det är stor skilland mellan klasserna. 1:a klass är lyxiga tvåpersonskupeer med ädelträ, TV, hyfsat bekväma sängar, och lite service (läsk och mineralvatten, varmt tevatten), medan 2:a klass är vandrarhemsstandard med 6 bristar i varje kupe. Maten är bättre i de kinesiska tågen. I Mongoliet gör man bäst i att lära sig uppskatta fårkött, och i Ryssland känns maten väldigt gammaldags med mycket fett. Själv köpte jag ofta mat på perrongerna vilket i allmänhet var godare än det som serverades i restaurangvagnen.
Sammanfattningsvis var det en utmärkt upplevelse som jag gärna skulle göra om igen.
Lyckligt resa!
Jag tycker inte att de ryska och kinesiska vagnarna skiljer sig alltför mycket, men det är stor skilland mellan klasserna. 1:a klass är lyxiga tvåpersonskupeer med ädelträ, TV, hyfsat bekväma sängar, och lite service (läsk och mineralvatten, varmt tevatten), medan 2:a klass är vandrarhemsstandard med 6 bristar i varje kupe. Maten är bättre i de kinesiska tågen. I Mongoliet gör man bäst i att lära sig uppskatta fårkött, och i Ryssland känns maten väldigt gammaldags med mycket fett. Själv köpte jag ofta mat på perrongerna vilket i allmänhet var godare än det som serverades i restaurangvagnen.
Sammanfattningsvis var det en utmärkt upplevelse som jag gärna skulle göra om igen.
Lyckligt resa!
Detta var ju ganska länge sedan. På 80-talet, dvs under Sovjettiden. Så det var inte så mycket turister. Men standarden var ok och man blev otroligt väl emottagen. På den tiden hade ju folk små möjligheter att träffa Västerlänningar. Och på tåget kunde man ju knappast bli beskylld för att fraternisera i onödan. Jag tyckte maten var god - men å andra sidan brukar jag alltid äta det jag får i de länder jag har besökt. Och så var det en enda lång radda med öl och vodka hela vägen från Sibirien till Moskva. Har nog sällan blivit bjuden på så många drammar. Av Rysk modell, dvs tandborstglas till brädden. Våra Svenska snapsar är ju i det närmaste flickaktiga.Widsith skrev:Tack för reseberättelsen, Donkeyman! Hur upplevde du standarden på tåget när du åkte? Och när åkte du transsibiriska?
-
Johan Matsson
- Medlem
- Inlägg: 1000
- Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41
Re: Transsibiriska järnvägen
Jag och frugan åkte Peking-Moskva i fjol. Det finns ju 3 möjligheter - Transsib; Moskva-Vladivostok, Transman;Widsith skrev:Jag fick en idé igår, att det skulle kunna vara en intressant upplevelse med historisk anknytning att åka längs den transsibiriska järnvägen från Moskva till Peking. Vad tror ni? Är det någon som åkt sträckan och tyckte det var jättetråkigt? Eller finns möjligheten att det kan bli en bra och lärorik resa?
Moskva-Manchuriet-Peking och Transmon; Moskva-Ulan Bator-Peking, vi reste den sistnämnda. Jag hade en
16-sidig reseskildring som tyvärr dog med den förra datorn....om jag inte har den på disc ngnstans....Varjag
Jag åkte på den tiden som Glasnost var modeord och spriten i Ryssland endast kunde köpas i speciella butiker....
Jag reste från stockholm, helsingfors, moskva sen peking.
Det var en otrolig resa men knappas t en som jag skulle göra om idag eller inom en överskådlig framtid. Finns inteheller mycket med historisk anknytning, vi fick bara gå av tåget när det stannade och då var det endast i 10 minuter. Tåget stannade för övrigt bara 2 ggr per dag.
Men idag är det säkert så att du kan gå av när du vill och sen hoppa på igen... då kan jag rekomendera den, för oss var det bara en transport inget mindre och inget mer.
Det var en otrolig resa men knappas t en som jag skulle göra om idag eller inom en överskådlig framtid. Finns inteheller mycket med historisk anknytning, vi fick bara gå av tåget när det stannade och då var det endast i 10 minuter. Tåget stannade för övrigt bara 2 ggr per dag.
Men idag är det säkert så att du kan gå av när du vill och sen hoppa på igen... då kan jag rekomendera den, för oss var det bara en transport inget mindre och inget mer.
Tyvärr - har maddog fel;
""Men idag är det säkert så att du kan gå av när du vill och sen hoppa på igen... då kan jag rekomendera den, för oss var det bara en transport inget mindre och inget mer.""
Järnvägen är fortfarande en med 'plats-till-plats'-biljetter. Inget hoppa av och hoppa på där! Tågen förefaller alltid vara
fullsatta, vagnsdörrarna öppnas bara i EN ända av vagnarna på stationerna och Provodniks/Provodnitzas håller
stenhård kontroll på 'sina passagerare' - dvs de i 'deras vagn'.......Dom tar din biljett innan du stiger på - och du
får den tillbaka, strax för den station du skall stiga av......som ett tecken på att 'om du in't gör det frivilligt - så kastar vi
av dig!'
Dom måste vara 'gamla ansiktsläsare' från KBG - då vi såg en 'fuskare' åka av som såg precis ut som alla andra - men
han undgick inte Transsib-värdinnornas skarpa öga......
Som ett gott råd; om man är under 35, spänstig & uthållig och kan 'ta törnar' - åk 'cattle-class'. Om man har frugan med-
tveklöst, åk Första Klass......Varjag
""Men idag är det säkert så att du kan gå av när du vill och sen hoppa på igen... då kan jag rekomendera den, för oss var det bara en transport inget mindre och inget mer.""
Järnvägen är fortfarande en med 'plats-till-plats'-biljetter. Inget hoppa av och hoppa på där! Tågen förefaller alltid vara
fullsatta, vagnsdörrarna öppnas bara i EN ända av vagnarna på stationerna och Provodniks/Provodnitzas håller
stenhård kontroll på 'sina passagerare' - dvs de i 'deras vagn'.......Dom tar din biljett innan du stiger på - och du
får den tillbaka, strax för den station du skall stiga av......som ett tecken på att 'om du in't gör det frivilligt - så kastar vi
av dig!'
Dom måste vara 'gamla ansiktsläsare' från KBG - då vi såg en 'fuskare' åka av som såg precis ut som alla andra - men
han undgick inte Transsib-värdinnornas skarpa öga......
Som ett gott råd; om man är under 35, spänstig & uthållig och kan 'ta törnar' - åk 'cattle-class'. Om man har frugan med-
tveklöst, åk Första Klass......Varjag
he he heDonkeyman skrev:Jag tog det också som en ren transport på min tid. Skulle från Japan till Stockholm men tyckte det var en lite festligare väg än att flyga.
Men som sagt - det var före Glasnost och då flödade brännvinet och ölet.
Vi gick till "berijoska" och köpte Gin, whiskey, vodka (tanklöst,,, köpa absolut i USSR?) och massor av öll för alla 5 dagarna.. fanns inget annat än att dricka... Sen var det kul att bjuda in ryssar att dricka av vår sprit och vi drack av deras T-sprit..
Som sagt.. kul var det
Trist att höra att man inte kan köpa "öppna" biljetter det hade dom tjänat på tror jag.