Sotamuseo på Mauritzgatan 1
Upplägget är aningen som det var på Armémusem förut. Tråkigt nog pågår just nu en renovering av halva muséet varför jag inte fick se så mycket som jag önskade, men det jag fick se var ändock mer än jag fick se på Armémuseum i Stockholm. Ett besök kan således rekommenderas. Ett par bilder;

Sotamuseo (Maneesi) på Sveaborg.
Inte alltför stor lokal men välpackad, och väl värd ett besök, har en relativt omfattande andra världskrigsutställning, men även en avdelning om finska FN-soldaters utrustning och missioner. Ett par bilder;

Rannikkotykistömuseo
Kustartillerimuseet var inrett i en stilig byggnad/skyddsrum/skans(?) eller vad det nu kallas. Inte särdeles stort och det var råkallt där inne. Såvida man inte är väldigt intresserad av kustartilleri känns det nästan som att man kan sätta sig på ett café på Sveaborg istället och njuta av solen.

Vesikko
Tja, Finlands enda kvarvarande u-båt från andra världskriget, bara det gör den värd ett besök. Liten u-båt jämfört med de andra museiundervattensbåtar jag har varit inne i och trång! Notera i synnerhet på den sista bilden, till vänster skymtar köket som bestod av en vask och en kokplatta, maten ska ofta ha bestått av burkmat således. Men u-båtsbesättningarna kunde åtminstone trösta sig med att de var de enda som fick dricka riktigt kaffe, medan resten fick "avnjuta" surrogatkaffe.

Sveaborg
Som sagt, det finns mycket att se där för den som är intresserad av dylikt. Här ett par bilder;

... inte bara ett museum dock, såg båtar/skepp från Polisen, Tullen,
Gränsbevakningen och Marinen på ön. Vimlar av aktivitet således.
Nationalmuseum
Av någon anledning är Nationalmuseet i Sverige ett konstmuseum, men Nationalmuseet i resten av Norden är jämförbara med Historiska museet i Stockholm. Det finska Nationalmuseet har dock inte drabbats av samma stora våg flumpedagogik och är ett historiskt museum värt namnet. Inget krigsmuseum i första hand, men för den som är ute efter lite militärhistoria finns det även här lite att hämta.

Nationalmuseet, byggt i magnifik nationalromantisk stil, både utvändigt som invändigt.
Huvudentrén är vackert dekorerad men bär även spår efter en händelserik period i Finlands
inbördeskrig. Man har nämligen låtit kulhålen från inbördeskrigets dagar sitta kvar.

Kastelholms fästning (här satt Erik XIV och Karin Månsdotter fängslade 1571).

Så kallad begravningsrustning.

De vitas uniform från inbördeskriget, för övrigt designad av arkitekten till Nationalmuseet.