Krigsmuseer i Helsingfors

Skriv svar
mustamato
Medlem

Krigsmuseer i Helsingfors

Inlägg av mustamato » 18 maj 2006, 02:45

Besökte följande museer idag och kan ge en kort recension;

Sotamuseo på Mauritzgatan 1

Upplägget är aningen som det var på Armémusem förut. Tråkigt nog pågår just nu en renovering av halva muséet varför jag inte fick se så mycket som jag önskade, men det jag fick se var ändock mer än jag fick se på Armémuseum i Stockholm. Ett besök kan således rekommenderas. Ett par bilder;

Bild

Bild

Bild

Bild

Sotamuseo (Maneesi) på Sveaborg.

Inte alltför stor lokal men välpackad, och väl värd ett besök, har en relativt omfattande andra världskrigsutställning, men även en avdelning om finska FN-soldaters utrustning och missioner. Ett par bilder;

Bild

Bild

Bild

Bild

Rannikkotykistömuseo

Kustartillerimuseet var inrett i en stilig byggnad/skyddsrum/skans(?) eller vad det nu kallas. Inte särdeles stort och det var råkallt där inne. Såvida man inte är väldigt intresserad av kustartilleri känns det nästan som att man kan sätta sig på ett café på Sveaborg istället och njuta av solen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Vesikko

Tja, Finlands enda kvarvarande u-båt från andra världskriget, bara det gör den värd ett besök. Liten u-båt jämfört med de andra museiundervattensbåtar jag har varit inne i och trång! Notera i synnerhet på den sista bilden, till vänster skymtar köket som bestod av en vask och en kokplatta, maten ska ofta ha bestått av burkmat således. Men u-båtsbesättningarna kunde åtminstone trösta sig med att de var de enda som fick dricka riktigt kaffe, medan resten fick "avnjuta" surrogatkaffe.

Bild

Bild

Bild

Bild

Sveaborg

Som sagt, det finns mycket att se där för den som är intresserad av dylikt. Här ett par bilder;

Bild

Bild

Bild

Bild
... inte bara ett museum dock, såg båtar/skepp från Polisen, Tullen,
Gränsbevakningen och Marinen på ön. Vimlar av aktivitet således.

Nationalmuseum

Av någon anledning är Nationalmuseet i Sverige ett konstmuseum, men Nationalmuseet i resten av Norden är jämförbara med Historiska museet i Stockholm. Det finska Nationalmuseet har dock inte drabbats av samma stora våg flumpedagogik och är ett historiskt museum värt namnet. Inget krigsmuseum i första hand, men för den som är ute efter lite militärhistoria finns det även här lite att hämta.

Bild
Nationalmuseet, byggt i magnifik nationalromantisk stil, både utvändigt som invändigt.
Huvudentrén är vackert dekorerad men bär även spår efter en händelserik period i Finlands
inbördeskrig. Man har nämligen låtit kulhålen från inbördeskrigets dagar sitta kvar.

Bild
Kastelholms fästning (här satt Erik XIV och Karin Månsdotter fängslade 1571).

Bild
Så kallad begravningsrustning.

Bild
De vitas uniform från inbördeskriget, för övrigt designad av arkitekten till Nationalmuseet.

Användarvisningsbild
egilo
Medlem

Inlägg av egilo » 19 maj 2006, 12:53

Dubbelpipiga luftvärnsbössan, pansarvärnskanonen och Ferret-pansarbilen har vi också på museet "Kanonerna vid Torp" (granntråden). Att besöka Sveaborg borde vara obligatoriskt för alla turister som besöker Helsingfors. Men ta tid på er - minst 4 timmar rekommenderas. Matserveringar finns det gott om på museiområdet.
V'älkomna
egilo

mustamato
Medlem

Inlägg av mustamato » 20 maj 2006, 08:07

egilo skrev:Att besöka Sveaborg borde vara obligatoriskt för alla turister som besöker Helsingfors. Men ta tid på er - minst 4 timmar rekommenderas. Matserveringar finns det gott om på museiområdet.
V'älkomna
egilo
Absolut, det kan verka krångligt och besvärligt att ta sig till en ö, men det är inte värre än att åka stadsbuss. Färjor går med jämna täta mellanrum från Salutorget och man åker med vanlig stadsbuss/spårvagsbiljett vilket kan köpas från en automat vid kajen. Färden ut till Sveaborg tar cirka femton minuter. Anledningen till att det är så bra och täta förbindelser är för att Sveaborg inte bara är en museiö, utan även en stadsdel och arbetsplats för många.

Ördög
Medlem

Inlägg av Ördög » 26 maj 2006, 10:55

Fina bilder, men jag har ett par invändningar.

Den där fästningsmodellen föreställer med visshet Viborgs slott, inte Kastelholm.

Och uppgiften om att den grå uniformen designats av Nationamuseets arkitekt låter märklig. Museet ritades av ett tremannateam, bestående av Eliel Saarinen, Armas Lindgren och Herman Gesellius. Gesellius avled redan 1916, och han kan alltså inte ha planerat någon uniform år 1918. Lindgren levde till 1929 och Saarinen till 1950, men jag har inte hört att nån av dem ritade uniformer.

Den vita armén 1918 drog till stor del ut i sina civila kläder, och eftersom det var mitt i vintern var det varma vadmalsplagg som gällde. Till en början var den vita armbindeln frihetskrigarnas gemensamma igenkänningstecken. Småningom fastslogs en officiell uniform av ljust gråbrun vadmal, som efter en del ändringar utvecklades till den gråa uniformen m/22. Och grå var därefter den vanliga färgen på den finska arméns uniformer, ända fram till 1990-talet, då en grön uniform introducerades.

Nån enskild planerare av de vitas uniformer har jag inte hittat uppgifter om, men Akseli Gallen-Kallela var mycket engagerad i frågan. Det viktigaste utmärkelsetecknet, Frihetskorset, tillkom i alla fall på hans ritbord.

mustamato
Medlem

Inlägg av mustamato » 28 maj 2006, 23:09

Ördög skrev:Den där fästningsmodellen föreställer med visshet Viborgs slott, inte Kastelholm.
Ja.
Ördög skrev:Och uppgiften om att den grå uniformen designats av Nationamuseets arkitekt låter märklig.
Inte märkligare än att det är vad som står i texten bredvid montern.

Skriv svar