Tänkte göra ett besök på följande två faciliteter på torsdag, och undrar av er som har varit där tidigare om det finns något särskilt jag "måste" se på de två museerna?
Finska försvaret har nyligen (2003) öppnat en affär vid artillerimuseet dessutom där de säljer överskottsmaterial. Ska bli intressant att se vad som finns i affären, förhoppningsvis något annat än gamla spett och fältspadar.
Kan lägga upp en liten kort recension av hur de två faciliterna ser ut nuförtiden efteråt, kanske även lite bilder.
Artillerimuseet i Tavastehus, och pansarmuseet i Parola 2006
Re: Artillerimuseet i Tavastehus, och pansarmuseet i Parola
Många herrans år sedan jag var där - bland tånksen finns det ett pansartåg och bland artilleripjäserna en intressant samling granatkastare. Vill gärna se lite bilder sen.
MVH
Hans
MVH
Hans
Jovars, ska knäppa bilder. Bland rariteterna på Artillerimuseet ska vara Finlands "fattigmans-Stuka" som sköt projektiker vägandes 175 kg, samt den (mig veterligen) enda finska raketartilleripjäsen. Ska försöka lägga krutet på det unikt finska som det är svårt att hitta information om istället för att fotografera varenda liten pryl.

300 KrH 42

280 RkH 43

300 KrH 42

280 RkH 43
Artillerimuseet i Tavastehus besökte jag inte då det visade sig att kanonerna på gården fortfarande var vinterklädda med fina gröna plastöverdrag, och dem åker av först om en månad. Liten miss, jag får återvända när det blir varmare väder. Däremot passade jag på att besöka ett av arméns överskottsaffärer som ligger precis bredvid samt Vankilamuseo (Fängelsemuseum). Överskottsaffären bjöd på mycket intressanta prylar varav jag misstänker att en del är olagliga i Sverige. Fängelsemuseumet var även det mycket intressant, då det låg i ett fängelse som stängdes 1993, och man onekligen fick den riktiga fängelsekänslan. Pedagogiskt uppbyggt och med en hel del intressanta föremål.

Denna pistol exempelvis var märkt med "Fångvårdsanstalten" (fast på finska), och var
ett exempel på finska fångvårdares tjänstevapen från 1950-talet och framåt som bars inne
i fängelserna. Utomhus patrullerade man med gevär. Även idag är fångvårdare beväpnade
vid vissa tillfällen, dock snarare som undantag än regel.

Jag fick dock se lite artilleri på väg till pansarmuseet, då en av Finlands största garnisoner
råkar finnas strax intill museet...

... och även en del vagnsbesättningar som var ute och övade terrängkörning strax vid sidan
av vägen. Men varför saknar tornet kanon?

Nåväl, framme vid pansarmuseet. Tror nog att det mesta där redan är välkänt för de flesta
av oss, jag lägger därför tyngdpunkten på det som (förhoppningsvis) är nytt för er. Här en
träningsvagn, och bakom den en simulator för en skytt i en T-55.

Denna T-55:a är fortfarande intressant, om än gammal skåpmat.

På tal om träningsvagnar fanns detta träningstorn till BMP-1 framför Leopard 2A4.
Lågtryckskanonen är slätborrad och fin, men såg ganska löjlig ut i jämförelse med
Leopardens eldrör, hehe.

Väl ute på innergården finns det dels prototypversionen av AMV och AMOS (bjässe)...

...och denna BMP-1, som enligt informationsskylten ska ha deltagit i inspelningarna av
Okänd soldat (1985 års version). Hm? Någon som har koll på hur i filmen den förekommer?

Bredvid AMV:n fanns denna brittiska skapelse som patrullerat på Nordirland. Även
Finland ska ha använt dessa en kort period. Givetvis kommer jag inte ihåg namnet som
stod på skylten, någon?

Uppe i de två raderna av stridsvagnar var det som vanligt. Den snyggaste var nog denna
enligt min mening.

I pansarvärnshallen var det idel eldrörspansarvärn, men även en del annat. Finska arméns
första pansarvärnsrobot, fungerade enligt samma principer som sovjetiska AT-3. Av brittisk
tillverkning.

Tre udda fåglar. Lätta pansarskott använda av Finland någon gång. Längst ner en svensk
"Miniman" med finsk märkning. I mitten en i Norge tillverkad LAW, och längst upp franska
Sarpac.

Slutligen lite tåg till Hans. Här lite information om pansartåget i Parola.

Denna pistol exempelvis var märkt med "Fångvårdsanstalten" (fast på finska), och var
ett exempel på finska fångvårdares tjänstevapen från 1950-talet och framåt som bars inne
i fängelserna. Utomhus patrullerade man med gevär. Även idag är fångvårdare beväpnade
vid vissa tillfällen, dock snarare som undantag än regel.

Jag fick dock se lite artilleri på väg till pansarmuseet, då en av Finlands största garnisoner
råkar finnas strax intill museet...

... och även en del vagnsbesättningar som var ute och övade terrängkörning strax vid sidan
av vägen. Men varför saknar tornet kanon?

Nåväl, framme vid pansarmuseet. Tror nog att det mesta där redan är välkänt för de flesta
av oss, jag lägger därför tyngdpunkten på det som (förhoppningsvis) är nytt för er. Här en
träningsvagn, och bakom den en simulator för en skytt i en T-55.

Denna T-55:a är fortfarande intressant, om än gammal skåpmat.

På tal om träningsvagnar fanns detta träningstorn till BMP-1 framför Leopard 2A4.
Lågtryckskanonen är slätborrad och fin, men såg ganska löjlig ut i jämförelse med
Leopardens eldrör, hehe.

Väl ute på innergården finns det dels prototypversionen av AMV och AMOS (bjässe)...

...och denna BMP-1, som enligt informationsskylten ska ha deltagit i inspelningarna av
Okänd soldat (1985 års version). Hm? Någon som har koll på hur i filmen den förekommer?

Bredvid AMV:n fanns denna brittiska skapelse som patrullerat på Nordirland. Även
Finland ska ha använt dessa en kort period. Givetvis kommer jag inte ihåg namnet som
stod på skylten, någon?

Uppe i de två raderna av stridsvagnar var det som vanligt. Den snyggaste var nog denna
enligt min mening.

I pansarvärnshallen var det idel eldrörspansarvärn, men även en del annat. Finska arméns
första pansarvärnsrobot, fungerade enligt samma principer som sovjetiska AT-3. Av brittisk
tillverkning.

Tre udda fåglar. Lätta pansarskott använda av Finland någon gång. Längst ner en svensk
"Miniman" med finsk märkning. I mitten en i Norge tillverkad LAW, och längst upp franska
Sarpac.

Slutligen lite tåg till Hans. Här lite information om pansartåget i Parola.

Re: Artillerimuseet i Tavastehus, och pansarmuseet i Parola
Mustamato, vi (jag
) tackar för det! Jag skall titta närmare sedan.
MVH
Hans
MVH
Hans