Gestapo får museum i Berlin
Gestapo får museum i Berlin
Så var det bestämt att ytterliggare ett museum ska öppnas för intreserade av 2:världskriget denna gång är det Gestapo som står på listan.
Jag antar att platsen som man syfter på är korsningen Wilhemstrasse/Schöneburgh Anhalter?
http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_12165374.asp
När ska det bli ett musem som visar hur Tyskarna hade det under kriget och fram till 1947 eller kanske ett minnes märke för de Tyskar som dog under kriget, men det kanske är för mycket begärt.....
Jag antar att platsen som man syfter på är korsningen Wilhemstrasse/Schöneburgh Anhalter?
http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_12165374.asp
När ska det bli ett musem som visar hur Tyskarna hade det under kriget och fram till 1947 eller kanske ett minnes märke för de Tyskar som dog under kriget, men det kanske är för mycket begärt.....
Men fördelningen är mkt sne vriden både i Tyskaland och utanför, utan att ha någon statestik om det så chansar jag på en fördelning 95 vs 5 i antal och storlek.cbx skrev:Finns redan en del minnes märke över fallna tyska soldater under kriget. Finns bla i Laboe, både ett för ubåts personal och övrig marin personal. I del kyrkor ligger böcker frame med de fallnas namn. Gäller bara att hitta dem.
Förvissa är det nog så. Men det marina minnes märket är faktiskt rätt stort och pampigt. Samtidigt väldigt värdigt. Vill man se egentligen hur många som stupade i ubåts kriget skal du åka till deras minnes märke där alla namnen finns på en mur. En riktig tankeställare.
Om du kommer ut på den tyska landsbyen och kör in i en lite by så finns där ofta en staty eller liknande över stupade ifrån bågge världs krigen, då inte bara i kyrkor.
Är väl lite försent nu att bygga de stora monomenten nu, vårda de som finns i ställe. Sist jag var i Tretow parken var den i väldigt dåligt skick, men den lär renoveras nu. Bara som exempel.
Om du kommer ut på den tyska landsbyen och kör in i en lite by så finns där ofta en staty eller liknande över stupade ifrån bågge världs krigen, då inte bara i kyrkor.
Är väl lite försent nu att bygga de stora monomenten nu, vårda de som finns i ställe. Sist jag var i Tretow parken var den i väldigt dåligt skick, men den lär renoveras nu. Bara som exempel.
Parken Tretow är endast för de 5000st ryska som dog under slaget av Berlin, jag har inget minne av en enda anknytning av de Tyska soldaterna som kämpade mot ryssarna.cbx skrev:Förvissa är det nog så. Men det marina minnes märket är faktiskt rätt stort och pampigt. Samtidigt väldigt värdigt. Vill man se egentligen hur många som stupade i ubåts kriget skal du åka till deras minnes märke där alla namnen finns på en mur. En riktig tankeställare.
Jo den enda anknytningen som jag såg 2004 var att texterna på jätte blocken som för övrigt är på ryska soldater och beskriver deras hjälte mod och vilken kamp vilja etc var skriven på Tyska.
PÅ din fråga finns det inget svar Ja eller Nej , det finns krigs kyrkogårdar som säkert är ett monoment och det finns säkert kyrkogårder som inte är ett monoment.cbx skrev:Stämmer, men jag menade rent allmänt. Vårda de som finns oavsett nationalitet.
Är en krigs kyrkogård ett monoment?
Kyrkågården i Berlin är ett monument över Ryska soldater innan man kommer in i själva innergården möts man med texten:
Era stora hjältedåd är odödliga
Kännedomen om er kommer att leva kvar i århundraden
Hemlandet kommer alltid att minnas er
1941-1945
Detta är fritt översatt men jag tror att det är ganska rätt och ger ett exempel på en kyrkogård som är ett monument över Ryska soldater.
Jag har inte varit i Frankrike och sett det skrev om men jag har svårt att tro att det är lika stort och magnefikt som det i Berlin över ryska soldater?
Om det är Laboe du menar så ligger det strax utanför Kiel. Får nog såga det ligger inte långt efter det rysska i Berlin. Finns bla ett högt torn som man kan se åka upp i, samt en ubåt på stranden som är öppen för allmänheten.
Kryptan eller vad den nu kallas där boken med de fallna flottisterna är magnefik. Åk ditt om du har vägarna förbi, värt det-
Kryptan eller vad den nu kallas där boken med de fallna flottisterna är magnefik. Åk ditt om du har vägarna förbi, värt det-
Har inte sätt platsen i Kiel men när jag gick in på nätet såg det inte lika stort/magnefikt som monumentet i Berlin, och det är jätte stort som du kanske vetcbx skrev:Om det är Laboe du menar så ligger det strax utanför Kiel. Får nog såga det ligger inte långt efter det rysska i Berlin. Finns bla ett högt torn som man kan se åka upp i, samt en ubåt på stranden som är öppen för allmänheten.
Kommer inte ihåg ytan men en vild chansning säger 4-5 fotbolls fotbollsplaner sen att förintelsemonumentet är nästan lika stort=3st fotbollsplaner.
Allt detta står mitt i centrala Berlin och tar upp väldigt mycket yta inbränt i Tyskarnas medvetande, när ska det ta slut på dessa monument när kan Tyskarna få gå vidare i sina liv utan att hela tiden på påminda. Om något som hände förra årtusendet och som dagens Tyskar inte har någon inverkan på men tvingas se varje dag eller påminnas av olika anledningar.
Hur många generationer ska det ta innan skuld känslan försvinner och ju mera monument/museum som kommer ju längre tid kommer det att ta.
Såg du bilder där ifrån, har inte varit på deras hemsida. Men Tornet är 85m högt, det är rätt stor men ok om vi pratar yta så är det nog större i Berlin. Men är ändå värt ett besök. Finns även lite utställning där.
Renoveringen var på gång sist jag var där. Första gången växte det ogräs mellan plattorna och så skall det inte vara.
Renoveringen var på gång sist jag var där. Första gången växte det ogräs mellan plattorna och så skall det inte vara.
- Harald Tandlös
- Medlem
Monument eller inte?
Det finns även andra aspekter av att tänka på när man talar om stupade tyska soldater. Det är att segrarmakterna har i många stycken tagit över tysklands historia och vad vi oftast ser är bara den ena sidan.Mr x skrev:cbx skrev: Hur många generationer ska det ta innan skuld känslan försvinner och ju mera monument/museum som kommer ju längre tid kommer det att ta.
För föräldrar som förlorat söner i kriget är sorgen lika stor oavsett på vilken sida man befunnit sig, och en rad som en amerikan skrivit i besöksboken på den tyska krigskyrkogården fick mig att fundera.
Han skrev "Låt ingen skam komma över dessa unga män som gjorde vad deras land begärde och gav sitt liv. Deras blod var lika rött som vårt, och en mors sorg över ett förlorat barn är alltid densamma"
Håll med att det ligger något i detta.
Alla tyska soldater var inte koncentrationlägervakter, SS män eller jagade judar i "sonderkommando"