Milano

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Olov
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 3 april 2002, 19:13
Ort: Stockholm

Milano

Inlägg av Olov » 5 april 2002, 10:01

Tänkte åka till Milano nu i maj. Är det någon som har några tips om sevärdheter med anknytning till facisteran/WW2 i Milano med omnejd?

Jag är speciellt intresserad av byggnader och övrig arkitektur.

Tack på förhand.

Olov

Mad Hatter
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:54

Inlägg av Mad Hatter » 5 april 2002, 10:40

Om jag minns rätt efter att ha sett Michael Palins reseprogram "I Ernest Hemingways spår", är själva tågstationen byggd av Mussolini. Han lär ha byggt den inspirerad av romarna(som i så mycket annat).

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 5 april 2002, 11:30

Bild

Stationen är uppförd under Mussolini, i Rom hittar du mer dock.
T.ex. Esposizione Universale di Roma - E.U.R söder om Rom som uppfördes till världsutställningen som skulle hållits 1942.

Bild
Palazzo della Civiltà del Lavoro "Colosseo Quadrato"

MVH
Johan

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 7 april 2002, 14:57

Olov,
Jag är speciellt intresserad av byggnader och övrig arkitektur.
Jag har själv bott i Milano och om du tycker om (fascistisk) arkitektur, sa är bland annat tågstationen Milano Centrale ett måste. Den byggdes, som sagt, under Mussolinis tid och är ett mäktigt skrytbygge i den vitaste marmor. På golvet inne i denna bygnad sa hittar man även otroligt imponerade marmorgolv, bla med den romerska inskriften SPQR.

Tipps 1: Håll hart i plånboken pa stationen - Ficktjuvarna är otroligt skickliga!

Tycker du om gotisk arkitektur sa är katedralen, i folkmun "Il Duomo", i staden ett jättemåste! Denna katedral är det mäktigaste byggnadsverk jag någonsin skådat. Att människor kunde bygga sådnant med de "primitiva" verktyg de hade är otroligt imponerande. Missa inte att även gå upp på taket (som är öppet för allmänheten under soliga dagar). Ta även chansen att kolla de skottgropar som fortfarnade finns kvar på katedralens väggar från striderna under kriget. På den ena gigantiska kopparporten vid huvudingången så finns det en fet (mild utryckt) skada från en mindre kanon eller något liknande. Hoppas bara att den finns kvar - Man kan höra historiens vindslag!

Sedan har vi flera andra intressanta byggnader i staden bla slottet "Sforza" [osäker på namnet], teatern "La scala" och Justitsiepalatset (ligger nagra stationer bakom katedralen).

Det finns även ett sjukhus i vit marmor (som jag just nu har glömt namnet på - Jag aterkommer om detta!) som är värt ett besök. Har även för mig att Mussolini stod bakom detta bygge.

Tips 2: Beställ INTE öl på uteserveringarna vid promenadzonen "Vitorio Emanuale II" som ligger bredvid katedralen. 4 små öl kostade mig för 7 år sedan 80 000 Lire (=ca 380 SEK), men det kan finnas andra caféer i samma zon som är billigare. Vete tusan vad jag hamnade pa för ett ställe!?!

Fotboll?! Stadion San Siro vid "Piazza Lotto" är även ett mycket mäktigt bygge i "modern" arkitektur. Om du gillar sporten skall du nog även bege dig dit på söndagarna och kolla en match och ta del i den otroliga stämning som råder på läktarna. Har du tur så spelar Internazionale mot AC Milan - Eller ännu bättre - Något lag från Milano mot ett från Rom (= Hatstämning :twisted:)

Det bästa är nog dock om du köper dig en "Milanoguide" i Sverige och kollar upp vad du vill se. Mitt minne sviktar till och från, men de ställen som jag angav ovan är mina privata tips.

Tipp 3: Ta med dig nagon kräm för att smörja in nacken efter det du har vänt huvudet 180° ett par hundra gånger - De milaneisiska brudarna är otroligt snygga och välklädda :D

Om någonting mer infaller mig, sa hör jag av mig!

Mvh Andreas Wien

Olov
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 3 april 2002, 19:13
Ort: Stockholm

Re: Milano

Inlägg av Olov » 7 april 2002, 17:24

Det är strålande killar!

Jag visste sedan tidigare att Centralstationen var ett måste, men det är alltid kul att höra erfarenheter och tips om annat. Tack!

Vad var det förresten för torg de hängde upp Mussolini och dennes maka på ett rätt smaklöst sätt?

Finns det något museum i Milano som är värt ett besök, och då menar jag självklart med inriktning på åren 1920-1945 :wink:

Olov

Skriv svar